وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

استاد عبدالرووف توانا در گفتگو با خبرگزاری عقاب: حمایت از بیت‌المقدس مسئولیت همه مسلمانان جهان است!

خبرگزاری عقاب(عقاب نیوز)  به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی قدس به سلسله گفتگو ها با برخی از شخصیت‌های فرهنگی، سیاسی، دینی و اسلامی، این بار مصاحبه‌ای را با استاد «عبدالرووف توانا» منشی شورای اخوت اسلامی افغانستان در زون شمال و رئیس (کانون فرهنگی و علمی شهید عبدالقادر توانا) انجام داده‌است. در ادامه مشروح این مصاحبه از نظر می‌گذرد:

 

خبرگزاری عقاب: جایگاه و تاریخ مسجدالاقصی در اسلام چگونه است؟

استاد توانا: پیوندِ قدسیت «مسجدالاقصی» با عقیدهٔ اسلامی از آنجا نشأت می‌گیرد که «مسجدالاقصی» نخستین قبلهٔ مسلمانان بود. و در آغاز اسلام قبل از اینکه کعبه به عنوان قبله قرار گیرد، مسلمانان به مدت هفده ماهِ تمام، به سوی آن نماز خواندند. سپس خداوند متعال «کعبه» را به عنوان قبله، قرار داد.

مسلمانان همین که اهمیت و جایگاه رفیعِ دینی «مسجدالاقصی» و «بیت‌المقدس» و پیوندِ مستحکمِ آن با عقیدهٔ اسلامی را دانستند، به سویش شتافتند تا آن را از لحاظ مادی و سیاسی در سیطرهٔ خویش درآورند؛ لذا فتح «بیت‌المقدس» در سال پانزدهم هجری (۱۵ هـ/ ۶۳۶م) هنگامی تحقق یافت که عمرِ فاروق خلیفهٔ مسلمانان، به شکل مسالمت آمیز در آن داخل شد و برای اهل آن امان داد.

ایوبی‌ها بعد از فتح و پاک سازی «مسجدالاقصی» از پلیدی و آلودگی‌های صلیبی‌ها، نماد معماری اسلامی را دوباره به آن برگشتاندند. این در حالی بود که صلیبی‌ها در طول مدتی که بر این مکان مقدس سیطرهٔ غاصبانه یافته بودند، آن را بسان بازیچه ای برای خویش قرار داده و بسا آثار و نشانه‌هایش را دگرگون ساخته بودند.

صلاح الدین ایوبی سوگند یاد نموده بود که تا بیت‌المقدس را از سیطرهٔ صلیبی‌ها آزاد نکند، هرگز دهن به خنده نگشاید و لب به تبسم شیرین ننماید؛ همین بود که او توانست این ارادهٔ خویش را در سال ۵۸۳ هجری بعد از ۸۸ سال استعمار صلیبی بر آن، به کرسی حقیقت بنشاند. ایوبی‌ها بعد از فتح قدس و به دست آوردنِ «مسجدالاقصی»، دوباره آن را با اصلاح و تعمیر، به همان شکل پیش از جنگ صلیبی درآورده و بعضی نمادها و نوشته‌هایی را بر آن افزودند و با این کار خویش، اولین گام را به سوی پیشرفت و ترقی در عرصهٔ معماری، برداشتند.

 

 

خبرگزاری عقاب: قدس متعلق به چه کسی است؟

استاد توانا: دفاع از بیت‌المقدس وظیفه و رسالت دولت‌ها و ملت‌های مسلمان است، غفلت در این امر مهم به معنی آب ریختن به آسیاب دشمن و حمایت از جبهه باطل است.

قرآن کریم مقام و منزلت مسجدالاقصی را در جنب بیت الله الحرام در سفر معراج امام انبیاء محمد (ص) ذکر کرده‌است.

مسجدالاقصی نخستین قبله مسلمانان جهان و سومین مکان مقدس بعد از کعبه و مدینه است پاسداری از بیت‌المقدس به مفهوم پاسداری از بیت الله الحرام می‌باشد، فراموشی این مکان مقدس به معنی فراموشی بیت الله الحرام و دوری و غفلت به دساتیر قرآن کریم دانسته می‌شود

بیت‌المقدس متعلق به همه امت اسلامی است، قضیه فلسطین مربوط به آحاد جامعه اسلامی می‌باشد، این مکان مقدس منحصر به قوم، کشور و گروه خاصی نمی‌باشد.

 

خبرگزاری عقاب: استاد توانا، آیا نخستین قبله مسلمانان اشغال شده است؟

 

استاد توانا: مسجدالاقصی شریف اولین قبله و سوم حرم مسلمانان، توسط صهیونیست‌ها با استناد به دلایل واهی و دروغین مورد هدف قرار گرفته‌است. اسرائیل با گام‌های ثابت و شتابان خود به سوی یهودی سازی مسجدالاقصی در حرکت است. البته این رژیم گام بزرگی در یهودی سازی شهر قدس برداشته است.

جالب است که گام‌های شتابان برای یهودی سازی مسجدالاقصی در سایه پوشش مستقیم و غیر مستقیم حکومتی، با گفتگوها بین اسرائیل و حکومت فلسطین همزمان شده‌است.

خیلی زشت و قبیح است که حکومت‌های رسمی عربی به صورت عموم، نسبت به اجراآت صهیونیستها علیه اولین قبله و سومین حرم شریف مسلمانان، هیچ ابراز ناراحتی نکرده و به [یهودی سازی] آن توجهی نموده‌اند.

واضح است که هزاران جریب از سرزمین و منازل فلسطینیان که در محیط مسجدالاقصی واقع است، بعد از نبرد سال ۱۹۶۷م توسط صاحبان شان رها شده‌است؛ چون [در جریان این جنگ] برخی از فلسطینی‌ها به کناره غربی فرار کرده و تعداد زیادی به کشورهای عربی و غربی آواره و پناهنده شده‌اند.

هویدا است که همکاری محکم و استواری بین حکومت صهیونیستی و گروه‌های یهودی متخصص در اجرای پروژه یهودی سازی شهر بیت‌المقدس وجود دارد.

 

خبرگزاری عقاب: در این شرایط چگونه می‌توان از مسجدالاقصی حمایت کرد؟

 

در کنار توطئه جوامع بین‌المللی و پشتیبانی شان از اسرائیل اشغاگر، عواملی نیز وجود دارد که ممکن است با یکجایی شان بتوان از مسجدالاقصی حمایت کرد و قضیه فلسطین را در قلب‌های مسلمانان زنده نگهداشت، نه این که قضیه فلسطین را یک مسئله ناچیز و موقت دانسته و تهدید صهیونیست‌ها جدی گرفته نشود.

من می‌خواهم به گونه آکادمیک و علمی مشخصا نقش و مسئولیت خودمان و دیگر مسلمانان جهان اسلام را در ۶ بخش تعیین شده، بررسی کنم و به چگونگی انجام آن بپردازم.

 

اول: نقش افراد

 

۱_(دعا) دعا سلاحی است که بسیاری از آن غافل شده و برخی آن را سبک می‌پندارند، باید اوقات اجابت را جستجو نموده و برای نصرت و یاری مسجد مبارک الاقصی دعا نماییم. دعای سلاحی است که حامل آن خسته نمی‌شود. اما نباید هم بگوییم که جز دعا کاری کرده نمی‌توانیم. چون ما هم توانایی دعا و هم کارهای دیگر را نیز داریم، از جمله آثار دعا، ایجاد انگیزه برای دعا کننده به خاطر انجام اعمال بیشتر می‌باشد.

۲_(آشنایی با تاریخ مسجدالاقصی) تلاش برای اشتراک در مناسبت‌ها و فعالیت‌هایی که مربوط به فلسطین و قضیه مسجدالاقصی می‌باشد. برای این که بدانیم نصرت مسجدالاقصی چگونه تحقق می‌یابد، باید آگاه شویم که چگونه در قضیه فلسطین شکست صورت گرفت و برای این که راه نجات را ترسیم کنیم باید بفهمیم که این مشکلات چگونه واقع شده‌است؟

۳_رجوع به سوی الله متعال و آزادی نفوس از بندگی غیرالله، انانیت، افکار نادرست و فشار شهوات و دوری از گناهان و معصیت‌ها؛ چون از مهمترین اسباب تسلط دشمنان بر ما، آلوده بودن به گناهان و زشتکاری هاست.

۴_حقیر ندانستن تلاش‌های دیگران برای نصرت مسجدالاقصی، هر چند اندک باشد و احساس و درک مشکلات فلسطینیان و کیفیت زندگی شان با روح و نفس مان.

۵_صحبت کردن با خویشاوندان، همکاران و دوستان در مورد وظیفه ما در قبال مسجدالاقصی و توانایی ما برای نصرت آن.

 

دوم: نقش خانه و خانواده

 

۱_تلقین مادران و مربیان، محبت الله و رسولش و محبت مسجدالاقصی به اطفال و این که فلسطین قضیه امت است، و تمرین شان بر صبر و تحمل پذیری توسط کتاب‌های برگزیده شده و اشعار و سروده‌های ثبت شده.

۲_مقاطعه با شرکت‌ها و کالاهای مورد حمایت کیان صهیونیستی، به خصوص اگر از کالاهای غیر ضروری باشد؛ چون این گونه می‌توان سبک زندگی را تغییر داده و کمکی به نفع فلسطین نمود.

۳_اهتمام به معلومات مؤثق و ترکیز شده در مورد قضیه فلسطین، با رشد توانایی فرزندان بر گفتگو، مناظره و مجادله به بهترین روش و تلاش به حضور در کنفرانس‌ها و گردهمایی‌ها در رابطه با فلسطین و ثبت کوتاه برخی مسایل ضرور و مرتبط و نشر و پخش آن.

۴_بی‌توجهی به بازنشستگی بازنشستگان و ذلت ذلیلان، همراه با کامل ساختن نیت راستین برای نصرت مسجدالاقصی، و تهیه صندوق کوچک پس‌انداز (قلک) به نام (قلک الاقصی)، تا این که فرزندان معانی بذل و بخشندگی را بدانند.

۵_اهتمام به بازی‌های آموزشی برای اطفال، از جمله بازی الاقصی که در آن الاقصی را معرفی نموده و واضح می‌سازد که «قبة الصخره» بخشی از مسجد الاقصی بوده و مسجدالاقصی نمی‌باشد، و هم چنان آگاه ساختن اطفال با فضایل مسجد مبارک الاقصی خلال آیات قرآنی و احادیث نبوی.

 

سوم: نقش رسانه‌ها

 

۱_نشر اخبار مسجدالاقصی و احوال آن از خلال شرکت در برنامه‌های پخش مستقیم و برنامه‌های پرسش و پاسخ توسط رادیو و تلویزیون و پایگاه‌های انترنتی و شرکت در نشر و پخش تصاویری از فلسطین به تمام جهان.

۲_تشکیل مؤسسات اسلامی رسانه‌ای به منظور روشنایی اندازی بر قضیه مسجدالاقصی و شناساندن آن به تمام جهان و تأکید بر نقش ارزنده رسانه‌ها در ایجاد حمایت سیاسی و حمایت منطقه‌ای و جهانی در خدمت قضیه فلسطین.

۳_تأسیس کانال ماهواره‌ای خبررسانی جهانی به زبان انگلیسی که هدف آن رساندن صدای مسلمانان به تمام جهان بوده و اخبار مربوط به زنان و مردان اسیر و آواره فلسطین را انعکاس دهد.

۴_حمایت از مقالات و گزارشات روزنامه‌ای همراه با عکس و دلایلی که حجم مشکلات مسجد مبارک الاقصی را واضح سازد.

 

چهارم: نقش فرهنگیان و ادیبان

 

۱_حرکت به سوی آگاهی دهی به همه افراد جامعه و دوری از بی‌خبری، اقدام قوی به سوی آگاهی عام اسلامی و آگاه‌سازی قشرها مختلف جامعه نسبت به قضیه فلسطین و مسجدالاقصی.

۲_نوشتن مقالات در روزنامه‌ها در مورد هر چیزی که به مسجد مبارک الاقصی و قدس ارتباط می‌گیرد، و تألیف کتاب‌هایی در این زمینه و فعال سازی قضیه فلسطین با نشر اخبار آن و خواسته‌ها و توقعات آن از هر مسلمان.

۳_تبدیل فعالیت‌های فردی و پراکنده به فعالیت‌های گروهی و منظم با تأسیس مؤسسات و جمعیت‌ها تا افکار و اندیشه‌ها یکجا شده و تأثیر فوق‌العاده داشته باشد.

۴_جلوگیری از تبلیغات رسانه‌های غربی و اسرائیلی و رد شبهات و اباطیل شان در مورد مسجدالاقصی، با استفاده از نوشتن مقاله‌ها و استفاده از وسایل ارتباط جمعی مختلف و گوناگون.

 

پنجم: نقش امامان، خطیبان، دعوتگران و مصلحان

 

۱_آماده کردن خطبه‌هایی که مردم را به مشارکت در حمایت از مقدسات اسلامی تشویق نماید، و معرفی نمونه‌هایی جاویدان از قهرمانان امت اسلامی.

۲_دعوت به وحدت کلمه، یکجا سازی تلاش‌ها، و دعوت به همبستگی جوامع، نصیحت به هر مسلمان برای دوری از منازعه و اختلافات.

۳_زنده سازی نقش مسجد در اهتمام به قضایای حیاتی مسلمانان و تخصص بخشی به کتابخانه مسجد به کتاب‌های مربوط به مسجدالاقصی و فلسطین.

 

ششم: نقش جمعیت‌های محلی، نمایندگی‌های شغلی، انجمن‌ها و مؤسسات

 

۱_حمایت مادی و معنوی از قضیه فلسطین، راه اندازی فعالیت‌های مختلفی که از الاقصی دفاع نموده و اعضا را آگاه ساخته و به نصرت الاقصی تشویق و ترغیب نماید.

۲_تأسیس کمیسیون‌های دفاع از مسجدالاقصی و ایجاد مؤسسه یا صندوقی تحت نام صندوق تعاونی فلسطین، این کمیسیون می‌تواند نشست‌هایی با همه کشورهای عربی داشته باشد.

۳_دعوای قضایی علیه هر شخص و جریان حکومتی و غیر حکومتی که به مقدسات و دین ما توهین روا می‌دارند و کشف پلان‌های شوم شان.

۴_پیام رسانی به حاکمان و صحبت کردن همراه شان و برانگیختن احساسات شان برای نصرت مسجدالاقصی، اگر چه در حد کار سیاسی باشد و دفاع از عربی و اسلامی بودن الاقصی در نشست‌های بین‌المللی.

 

خبرگزاری عقاب: جناب استاد، روز جهانی قدس چرا نام گذاری شد و چه هدفی را دنبال می‌کند؟

 

استاد توانا: روز جهانی قدس زمانی نام گذاری گردید که قضیه فلسطین به فراموش سپرده شده بود. روز جهانی قدس برای مقاومتگران فلسطینی روح تازه‌ای دمید.

[با نامگذاری روز جهانی قدس] جبهات مقاومت فلسطینی از اقتدار و عزت در سطح ملی و بین‌المللی برخوردار شد و برای نخستین بار رژیم صهیونیستی طعم تلخ شکست را توسط جبهه مقاومت در جنگ‌ ۲۲ روزه [غزه در سال ۲۰۰۸] و جنگ‌ ۳۳ روزه [جنوب لبنان در سال ۲۰۰۶] چشید.

 

خبر گزاری عقاب: آقای توانا، نام گذاری روز جهانی قدس توسط امام خمینی چه دستاوردی داشت؟

 

استاد توانا: روز جهانی قدس که توسط حضرت امام خمینی (رح) برای پشتیبانی از مردم مظلوم و بیچاره فلسطین و بیت‌المقدس نام گذاری شد، دستاوردهای خوبی برای مردم مسلمان جهان به ارمغان آورده‌است که من در اینجا به چند مورد آن می‌پردازم.

 

۱_ فلسطین، مسئله اول جهان اسلام است.

۲_ روز جهانی قدس، برای مقاومتگران فلسطینی روح تازه دمید. این روز هر سال گرمتر و پرشورتر از سال‌های گذشته برگزار می‌شود. این روز، روز اسلام، روز مبارزه علیه طاغوت و روز تفکیک جبهه حق علیه باطل است.

۳_ راهپیمایی روز جهانی قدس، جاری شدن خون تازه در رگهای امت اسلامی است، این روز بزرگ متعلق به اسلام است حمایت از آن حمایت از اسلام ناب و مخالفت با آن مخالفت با اسلام است.

۴_ روز قدس نشاندهنده صف بندی حق و باطل، صف بندی عدل در مقابل ظلم است.

۵_ روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز امت اسلامی است.

۶ _ روز قدس، روز فریاد رسای مسلمانان علیه سرطان کشنده صهیونیزم است.

۷_ روز قدس، یک روز جهانی است و یک پیام جهانی هم دارد.

۸_ روز قدس، از روزهای بسیار مهم و تعیین‌کننده است.

۹ _ روز قدس، روز خنثی کردن توطئه فراموشی مسئله فلسطین است.

۱۰_ روز قدس، متوقف کننده حذف فلسطین از نقشهٔ جغرافیای جهانی است.

۱۱_ روز قدس، روزی که مردم مظلوم فلسطین احساس می‌کنند که ملتها پشت سرشان هستند.

۱۲_ روز قدس، روزی که ملتهای مسلمان بواسطه مقامات رسمی حرفشان را در دنیا مطرح می‌کنند.

۱۳_ در صورت برگزاری مراسم روز جهانی قدس به صورت هدفمند، صهیونیستها عقب‌نشینی خواهند کرد و روحیه جبهه مقاومت در برابر صهیونیست‌ها بلند خواهد رفت.

 

خبرگزاری عقاب: جناب محترم عبدالرووف توانا از وقتی که برای مصاحبه گذاشتید، سپاس گزارم.

 

استاد توانا: از رهبری و کارمندان خبرگزاری معتبر و شناخته شده عقاب ممنون هستم و همچنین از شما که مصاحبه را انجام دادید تشکری می‌کنم.

Comments are closed.