وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

نخستین محمولۀ واکسین‌ کرونا از هند به کابل رسید

نخستین محمولۀ واکسین کرونا امروز (یک‌شنبه، ۱۹ دلو/بهمن) از هند به کابل رسید و به وزارت صحت سپرده شد. مسئولان این وزارت می‌گویند، این واکسین کرونا که از سوی کشور هند کمک شده، قرار است در گام نخست به کادر درمانی تطبیق شود.

این محموله حاوی ۵۰۰ هزار دوز واکسین کووید ۱۹ است، اما تاکنون تأییدی سازمان جهانی بهداشت را دریافت نکرده است.

وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت هنگام تسلیمی این محمولۀ واکسین در میدان هوایی کابل به رسانه‌ها می‌گوید، از این واکسین دست‌کم ۲۵۰هزار تن در افغانستان مستفید خواهند شد. به گفتۀ او، برای خرید واکسین برای ۲۰ درصد دوم مردم منابع مالی تدارک دیده شده و برای ۲۰ درصد سوم مردم نیز، یک مبلغ پول گردآوری شده که به زودی اقدام عملی برای خرید واکسین روی دست گرفته خواهد شد.

سرپرست وزارت صحت در پاسخ به این پرسش که آیا این واکسین تأییدی سازمان جهانی بهداشت را دارد یا خیر؟ می‌گوید، تأییدی این سازمان حدود ۱۰ روز را در برخواهد گرفت، اما تا آن زمان به هیچ فردی در افغانستان این واکسین تطبیق نمی‌شود.

او می‌گوید، این واکسین در نوبت دریافت تأییدی سازمان جهانی بهداشت قرار دارد و هم‌زمان با تأیید ای سازمان مرحلۀ تطبیق آن آغاز خواهد شد.

آقای مجروح می‌افزاید که تهدید موج دوم کرونا کنترل شده، اما به صفر کاهش نیافته است. به گفتۀ او، بخش صحی تلاش دارد که موج سوم کرونا دامن‌گیر مردم افغانستان نشود.

ارگ ریاست‌جمهوری می‌گوید که محمداشرف غنی، رئیس‌جمهور از کمک به موقع حکومت و مردم هند به نماینده‌گی از حکومت و مردم افغانستان تشکر کرده است.

آقای غنی به وزارت صحت دستور داده که این واکسین‌ها در مرحله نخست به نیروهای امنیتی، کارکنان صحی و کسانی‌که در صف مقدم مبارزه با این ویروس قرار دارند، تطبیق شود.

وزارت خارجه نیز با نشر خبرنامه‌یی از کمک هند قدردانی کرده و می‌گوید که اهدای این واکسین‌ها در شرایط دشوار مبارزه با کرونا، نشان‌دهندۀ سخاوت و حسن همکاری هند با دولت و مردم افغانستان است.

هم‌زمان با این، وزارت صحت اعلام کرده است که در یک شبانه‌روز گذشته ۳ بیماری کرونا در کشور جان باخته‌اند. هم اکنون شمار متبلایان به بیماری کرونا در کشور به ۵۵ هزار و ۳۵۹ تن افزایش یافته که از این میان ۴۸هزارو ۴۱۳ تن صحت‌یاب شده و ۲هزار و ۴۱۳ تن دیگر فوت کرده‌اند.

Comments are closed.