وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

نماینده‌گان نُه ولایت در ایام تعطیلات مجلس به ولایات‌شان نرفته‌اند


یافته‌های سلام‌وطندار نشان می‌دهد که نماینده‌گان 9 ولایت در ایام تعطیلات مجلس به ولایت‌های‌شان نرفته‌اند و نماینده‌گان 6 ولایت دیگر با این‌که به ولایت‌های‌شان رفته‌اند، اما با آن هم با مردم دیداری نداشته‌اند.

بر بنیاد معلومات گردآوری‌شده از مقام‌ها، مسئولان و منابع محلی در ولایات، از میان 249 نمایندۀ مردم در مجلس، نماینده‌گان ولایت‌های فاریاب، غزنی، زابل، کندز، بغلان، سمنگان، دایکندی، نورستان و غور در زمان تعطیلات به ولایات‌شان نرفته‌اند. به گفتۀ آنان، شماری از این‌ نماینده‌گان پس از راه یافتن به مجلس، تاکنون با مردم دیداری نداشته‌اند.

مردم فاریاب که بیش‌ترین شکایت را از نماینده‌گان‌شان دارند، می‌گویند که پس از برگزاری انتخابات مجلس نماینده‌گان، تاکنون از میان 9 نمایندۀ آنان در مجلس، هیچ‌یک به این ولایت سر نزده‌اند.

پس از فاریاب، مردم غزنی از غیبت نماینده‌گان‌شان در مجلس شکایت دارند. مردم این ولایت می‌گویند که از زمان تعطیلات تاکنون، از میان یازده نمایندۀ‌شان در مجلس، هیچ‌یک به هدف دیدار با مردم و شنیدن مشکلات‌شان به این ولایت نیامده‌اند. به باور مردم، ناامنی و هزارویک مشکل دیگر دامن‌گیرشان است، اما نماینده‌گان‌شان از آن بی‌خبر اند.

مردم غور نیز از عدم حضور نماینده‌گان‌‎شان‌ در زمان تعطیلات در ولایت‌شان شاکی‌‌اند. آنان می‌گویند، مردم این ولایت شش نماینده به مجلس فرستاده‌اند، اما آنان در تعطیلات در کنار خانواده‌های‌شان در کابل به سر می‌برند.

در کنار غور، مردم زابل نیز از کوتاهی و کم‌توجهی نماینده‌گان‌شان در مجلس نگران اند و می‌گویند، از میان 3 نمایندۀ که در مجلس دارند، هیچ‌یک در زمان تعطیلات به ولایت‌شان بر نگشته‌اند. کندز نیز از ولایت‌هایی است که نماینده‌گان آن به ندرت در زمان تعطیلات به آن سر می‌زنند. این ولایت 9 نماینده در مجلس دارد، اما مردم می‌گویند که ‌بی‌توجهی نماینده‌گان سبب شده است که آتش‌ جنگ همواره در این ولایت روشن باشد.

عصمت‌الله مرادی، سخنگوی والی کندز در بارۀ حضور و عدم حضور نماینده‌گان مردم این ولایت در زمان تعطیلات چیزی نمی‌گوید، اما خاطر نشان می‌سازد که پیش از تعطیلات، دو عضو مجلس و یک سناتور برای حل مشکلات مردم و دیدار با مقام‌های محلی به این ولایت آمده بودند.

در کنار کندز، مردم ولایت‌های دایکندی، بغلان، سمنگان و نورستان نیز از عدم حضور نماینده‌گان‌شان‌ در ایام تعطیلات در این ولایات، شاکی اند. سعدالله پاینده‌زوی، رئیس شورای ولایتی نورستان به سلام‌وطندار می‌گوید، تاکنون هیچ‌یک از نماینده‌گان مردم نورستان به این ولایت سفر نداشته و در پایتخت به‌سر می‌برند.

یافته‌های سلام‌وطندار نشان می‌دهد که شماری از نماینده‌گان ولایت‌های هلمند، هرات، کندهار، ارزگان، تخار و جوزجان با این‌که به ولایت‌های‌شان سفر کرده‌اند، اما تا این‌دم که تعطیلات رو به ‌پایان است، با مردم و مقام‌های محلی دیداری نداشته‌اند.

منابع در هلمند می‌گویند، مردم این ولایت 8 نماینده در مجلس دارند، اما این شمار نماینده‌گان در زمان تعطیلات در کابل و یا هم بیرون از کشور بوده‌اند.

هرات، 17 نماینده در مجلس دارد. مردم به این باورند که شماری از نماینده‌گان در کابل و شمار دیگر در سفر‌های خارجی به سر می‌برند.

در کنار هرات، مردم کندهار که 11 نماینده در مجلس دارند، می‌گویند، شماری از نماینده‌گان‌شان در زمان تعطیلات به کندهار می‌آیند، اما با مردم دیدار ندارند.

ارزگان تنها 3 نماینده در مجلس دارد. مردم این ولایت از سهل‌انگاری و کم‌توجهی آنان شکایت دارند. مردم می‌گویند، به جز مرکز، دیگر ولسوالی‌ها تحت کنترل طالبان است، اما نماینده‌گان برای شنیدن مشکلات‌ مردم مرکز نیز فرصت ندارند.

در کنار ارزگان، مردم تخار که 9 نماینده و مردم جوزجان که 5 نماینده در مجلس دارند، از نماینده‌گان‌شان در مجلس شکایت دارند. به باور آنان، شماری از نماینده‌گان در زمان تعطیلات به ولایت‌شان بر می‌گردند، اما با مردم و مقام‌های محلی دیدار نمی‌کنند.

یافته‌های سلام‌وطندار نشان می‌دهد که از جمع نماینده‌گان‌ تنها یک‌ یا دو نمایندۀ بلخ، بدخشان، بامیان، لغمان، کنر، ننگرهار، لوگر، سرپل، پکتیا، پکتیکا و خوست در زمان تعطیلات با مردم در مرکز و ولسوالی‌ها دیدار داشته‌اند.

منابع در بلخ می‌گویند، از میان 11 نمایندۀ مردم بلخ، تنها سه نماینده در زمان تعطیلات به بلخ آمده‌اند، اما با مردم هیچ دیداری نداشته‌اند. به گفتۀ منبع، تنها رئیس عبدالخالق در زمان تعطیلات به ولایت برگشته و با مردم نیز دیدار داشته است، اما دیگر نماینده‌گان تاکنون با مردم ندیده‌‎اند.

مردم بدخشان 9 نماینده در مجلس دارند، اما منابع می‌گویند، از این میان تنها یک نماینده به ولایت‌ برگشته و با مردم دیدار داشته است. مردم بامیان 4 نماینده در مجلس دارند، اما جالب است که مردم خود نماینده‌گان‌شان را در زمان تعطیلات برای شنیدن مشکلات‌شان دعوت کرده‌اند.

محمد دانش‌یار، استاد دانشگاه می‌گوید، در همکاری با نهاد مطالعات صلح تلاش کردند که نماینده‌گان‌شان را به ولایت بامیان دعوت کنند، اما با آن هم تنها 2 نماینده به این دعوت لبیک گفتند.

در کنار بامیان، مردم کنر نیز 4 نماینده در مجلس دارند، اما از این جمع تنها 2 نمایندۀ آنان در زمان تعطیلات به این ولایت رفته‌اند. لغمان نیز 4 نماینده در مجلس دارد، اما در زمان تعطیلات در مرکز این ولایت به‌سر می‌برند و تاکنون هیچ‌یک به ولسوالی‌ها سفر نکرده‌اند.

ولایت لوگر نیز همانند بامیان، کنر و لغمان 4 نماینده در مجلس دارد. مردم این ولایت اما برخلاف دیگر ولایات می‌گویند، نماینده‌های‌شان در زمان تعطیلات برگشته‌اند و در کنار مردم‌اند. ننگرهار 14 نماینده در مجلس دارد. مردم می‌گویند، شماری از نماینده‌گان‌شان پس از انتخابات و گرفتن رأی، تاکنون به این ولایت سر نزده‌اند.

خوست 5 نماینده در مجلس دارد، اما از این میان تنها دو نماینده در زمان تعطیلات با مردم دیدار داشته‌اند. عادل حیدری، سخنگوی فرماندهی پولیس خوست می‌گوید، تنها هلمند هلمند و موسا خاورین در زمان تعطیلات با مردم دیدار داشته‌اند.

در کنار خوست، مردم پروان، پنجشیر، کاپیسا، پکتیا و پکتیکا نیز از عمل‌کرد نماینده‌گان‌شان در مجلس شکایت دارند. به گفتۀ آنان، از جمع 5 نمایندۀ پکتیا، 3 نماینده در زمان تعطیلات با مردم دیدار داشته و حتا به ولسوالی‌ها هم سفر داشتند، اما از جمع 4 نمایندۀ مردم پکتیکا در مجلس، تنها یک نماینده در ایام تعطیلی با مردم دیدار داشته است.

خواستیم در باره چه‌گونه‌گی استفاده از تعطیلات و تذکر اصول وظایف داخلی مجلس نماینده‌گان، دیدگاه دبیرخانۀ مجلس را نیز داشته باشیم؛ اما با تماس‌های پی‌هم مسئولان دبیرخانه‌ حاضر به گفت‌وگو نشدند.

آگاهان حقوقی اما در گفت‌وگو با سلام‌وطندار می‌گویند، در پیوند به چه‌گونه‌گی دیدار و حضور نماینده‌گان مردم در مجلس، در جلسات رسمی و غیررسمی در قانون اساسی و اصول وظایف داخلی مداقه نشده است. وحید فرزه‌یی، آگاه حقوقی می‌گوید، حضور نماینده‌گان در مجالس، دیدار با مردم و فعالیت در زمان تعطیلات یک امر اخلاقی است.

غلام فاروق مجروح، نمایندۀ مردم هرات در مجلس نماینده‌گان نیز می‌گوید که اصول وظایف داخلی مجلس در باره تعطیلات میان‌سال و چه‌گونه‌گی استفاده از آن چیزی نگفته است.

قابل یادآوری است که شماری از شهروندان از عدم دست‌رسی‌ به نماینده‌گان‌شان در ایام کاری مجلس نیز شکایت دارند. به گفتۀ آنان، برخی از نماینده‌گان پس از اخذ رأی، دنبال منافع فردی‌شان می‌گردند و مردم را به باد فراموشی سپرده‌اند.

Comments are closed.