وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

از گسترش ناامنی‌ها تا نبود برنامه منظم نظامی در شمالِ کشور

شمال افغانستان و بخصوص ولایت بلخ، فاریاب، جوزجان، سرپل، قندوز و بغلان از چند سال به این سو ناامن شده و گروه های طالبان در این ولایات توانسته بیشترین حملات را داشته باشند.
از سوی هم چند روز قبل یک تولی نیروهای ارتش ملی در بالاحصار ولسوالی آقچه ولایت جوزجان مورد حمله تهاجمی طالبان قرار گرفت شمار زیادی از سربازان در این تولی نظامی کشته و زخمی شدند.
مقام های محلی از نبود امنیت در ولایات شمالی شکایت دارند آنان می گویند حکومت مرکزی به خصوص وزارت دفاع ملی اصلاً صدای آنان را نمی شنوند.
نبیه مصطفی زاده سناتور جوزجان در مجلس سنا به خبرنگاران گفت: سقوط تولی در بالا حصار ولسوالی آقچه تلفات سنگین در پی داشت و جوانان زیادی به شهادت رسیدند ولی متاسفانه گوش شنوا وجود ندارد.

وی افزود که سقوط ولسوالی های ولایت جوزجان بدست مخالفین برای ساکنان محل بسیار سنگین تمام شده است و با سقوط هر منطقه و ولسوالی فاجعه انسانی در جوزجان رخ می دهد به گفته وی قول اردوی 209 شاهین مدیریت درست ندارد، فرمانده قول اردوی شاهین یک شخص بی کفایت است که کار مدیریتی را یاد ندارد.
از سوی هم آقا محمد نور عضو شورای ولایتی فاریاب در باره وضعیت امنیتی این ولایت می‌گوید در فاریاب از دو سال به این سو جنگ سخت جریان دارد، فرمانده قول اردوی 209 شاهین برای فعلا در ولسوالی اندخوی حضور دارد و میخواهد عملیاتی را به منظور پاکسازی شاهراه میمنه الی اندخوی به راه بی اندازد.
این عضو شورای ولایتی فاریاب افزود، در ولسوالی اندخوی از چندی به این سو جنگ جریان داشت اما نیرو های دفاعی کشور با یک عملیات نتوانستند موفق به تصفیه این ولسوالی شوند.
وی خاطرنشان ساخت، از 14 ولسوالی ولایت فاریاب 9 ولسوالی آن تحت تصرف مخالفان مسلح دولت است و پنج ولسوالی دیگر تنها مرکز آن به دست حکومت است و اطراف آن مخالفان حضور فعال دارند.

به گفته وی در فصل سرما قرار داریم و مردم از خانه های شان بی جا شده اند دولت برای آنان گفته است که به دلیل عملیات پاکسازی از خانه های شان بیرون شوند ولی حالا به مردم گفته دوباره به خانه های تان بروید عملیات تصفیوی به تعویق افتاده است.
ولایت بلخ که الگوی امنیت در میان ولایات شمالی افغانستان به حساب می رفت نیز ناامن شده است رئیس عبدالخالق نماینده مردم بلخ در شورای ملی در نشست روز چهار شنبه (8 عقرب) مجلس نمایندگان از نبود امنیت در این ولایت شکایت کرد.
او گفت: ولسوالی های ولایت بلخ در ناامنی شدید به سر میبرد دولت مدیریت جنگ را از دست داده است، وی از ریاست مجلس خواست تا توجه جدی به امنیت این ولایت شود.
در همین حال سید عبدالمقدم امین کارشناس مسائل نظامی به خبرنگاران گفت: کشور در یک حالت اضطراری قرار دارد، عمر حکومت به پایان رسیده نتیجه انتخابات مشخص نیست بحث صلح هم به کشور های بیرونی ارتباط گرفته است برای فعلاً یک وضعیت پیچیده در کشور شکل گرفته است.
وی افزود، وضعیت پیش آمده در کشور باعث شده تا گروه های تروریستی، استخاباراتی و مافیایی فعال شوند، سنگر ها خرید و فروش شود ناامنی ها در سراسر کشور گسترش پیدا کند و دولت هم روی برنامه منظم ندارد و نمی‌تواند اوضاع کشور را مدیریت کند.
در ولایت بغلان اوضاع امنیتی وخیم تربوده، بنابر گزارش ها دراکثر نقاط بغلان مرکزی طالبان حضور گسترده دارند.
با آنکه درین اواخر عملیاتی از سوی نیرهای امنیتی در بعضی از نقاط بغلان صورت گرفته و و لسوالی دهنه غوری بعد از سه سال به تصرف نیروهای دولتی درآمده است، اما این عملیات کافی و بسنده نبوده، باید در تمام نقاط آسیب پذیر بغلان به ویژه در بغلان مرکزی عملیات گسترده صورت گیرد.
ناامنی در شمال کشور از چند سال به این سو ادامه دارد با وجود راه اندازی عملیات های نظامی از سوی وزارت داخله و دفاع ساحات زیادی تحت کنترل طالبان است و از سوی همه روزه به مردم ملکی و نیرو های دفاعی و امنیتی در این ساحات تلفات وارد می‌شود.
اینکه چرا دولت مرکزی و ادارات مربوطه نمیخواهند عملیات قاطع و پاکسازی جدی را در ولایات شمالی راه اندازی نمایند، سوالی است که ذهن هر خواننده و ساکنین ولایات شمالی را مغشوش ساخته و پاسخ های نیروهای امنیتی درین زمینه قناعت بخش نیست.

Comments are closed.