وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

گام‌به‌گام تا جنگ؛ احتمال رویارویی نظامی ایران و امریکا چقدر است؟

 

3-150x150

 

ایران نگران کاهش صادرات نفت خویش است و امریکا و کشورهای اروپایی نگران تبدیل شدن ایران به قدرت هسته‌ای می‌باشد. به همین دلیل در نامه‌ی رییس‌جمهور ایران به سران اعضای باقی مانده‌ی برجام تاکید گردیده است که چنانچه صادرات نفت ایران به حالت قبل از خروج امریکا از برجام برگردد، تهران به مفادات برجام برخواهد گشت.

به تاریخ ۸ می ۲۰۱۹، خروج امریکا از برجام به رهبری دونالد ترمپ یک‌ساله شد. پیمانی که نتیجه‌ی دوازده سال دیپلماسی و مذاکره میان ایران و گروه ۱+۵ را منعکس می‌کرد و می‌رفت تا روابط ایران و غرب را از حالت تنش به جانب همکاری و همپذیری هدایت کند. گفتنی‌ است که در طی یک سال پس از خروج، ایالات متحده ‌تحریم‌های فلج‌کننده‌ای را بر ضد ایران به اجرا گذاشته است که علاوه بر اقتصاد این کشور، نیروهای نظامی و دفاعی ایران را نیز هدف قرار داده است.

از تاریخ ۲ حمل ۱۳۹۸ و پس از اعلام عدم تمدید معافیت برای خریداران عمده‌ی نفت ایران توسط واشنگتن و احتمال کاهش شدید صادارت نفت ایران، تنش‌های لفظی میان تهران و واشنگتن بیش از پیش افزایش یافته  است. ایران تهدید کرده است که آب‌راهه‌ی هرمز در خلیج فارس را خواهد بست و نیز به صورت همزمان از ‌موافقت‌نامه‌ی برجام و پیمان منع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای‌NPT خارج خواهد شد. اقدامات احتمالی تهران، امریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش را شدیدا نگران ساخته است. با سوق نیروهای امریکایی از حوزه‌ی مدیترانه به خلیج فارس و نیز به حرکت آمدن ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به سمت مرزهای دریایی ایران، واشنگتن تلاش دارد تا ضمن تقویت روحیه‌ی کشورهای هم‌پیمان منطقه، از تهدید‌های ایران نیز بکاهد. تهدیدهای تهران و آرایش‌ ساز‌و‌برگ نظامی واشنگتن باعث شده است تا بسیاری احتمال وقوع جنگ را دور از انتظار ندانند. در این مطلب سعی خواهد شد تا زوایای مختلف این مسأله را به بررسی بگیریم.   شریف حضوری

Comments are closed.