وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

کارشناسان: پاکستان در روند صلح افغانستان به دنبال امتیازگیری از امریکا است نه همکاری

شماری از آگاهان امور سیاسی با اشاره به سفر زلمی خلیل‌زاده نماینده خاص امریکا در امور صلح افغانستان به پاکستان می‌گویند که پاکستان در روند صلح افغانستان به دنبال امتیازگیری از امریکا نه همکاری.

نماینده خاص امریکا در امور صلح افغانستان پس از سفر دو روزه به پاکستان، شام روز شنبه (17 حمل) به کابل برگشت. آقای خلیلزاد در تویتر خود از تلاش‌های پاکستان در امر صلح افغانستان ابراز امیدواری کرده و گفته است، مقام‌های پاکستانی تاکید نموده‌اند که تصمیم نهایی در خصوص روند صلح افغانستان را تنها باید افغان‌ها بگیرند.

از سوی هم، وزیر امور خارجه پاکستان در دیدار خود با زلمی خلیلزاد بر پشتیبانی اسلام‌آباد از پروسه صلح افغانستان سخن زده و گفته که صلح در افغانستان به نفع پاکستان است.

به دنبال این اظهارات، شماری از آگاهان سیاسی باورمند هستند که در جریان سفر خلیلزاد به پاکستان، میان واشنگتن-اسلام آباد در خصوص پروسه صلح افغانستان توافق نظر به وجود آمده است.

عبدالطیف نظری آگاه امور سیاسی در مصاحبه‌ای گفته:«فکر می‌کنم که بین امریکا و پاکستان توافق نظر در مورد صلح به  وجود آمده. صحبت‌های عمران خان بازتاب دهنده سیاست‌های امریکا است و امریکا از این طریق می‌خواهد افکار عمومی را از طریق پاکستان محک بزند.»

این آگاه امور سیاسی همچنان افزود، طالبان خواستار پیوستن به دولت جدید است و می‌خواهد که در دولت آینده نقش کلیدی داشته باشد که به این منظور، پاکستان هم علاقه مند چنین روندی است.

به باور وی، برای کشانیدن گروه طالبان به نظام سیاسی، امریکا بخشی از نیروهای خود را از افغانستان خارج می‌کند و به دنبال این خروج، در واقع تضمین روندهای سیاسی را در دستور کار خود قرار می‌دهد که اسلام‌آباد از چنین وضعیتی، ناراض نخواهد بود.

آقای نظری بیان داشت: «سفرخلیلزاد به پاکستان و صحبت‌های اخیر عمران خان ارتباط دارد. تفاوت این است که امریکا سیاست‌های محتاطانه را دنبال می‌کند و پاکستان هم در مواردی، غیردیپلماتیک اظهار نظر می‌کند.»

وی علاوه کرد که با ورود طالبان در دولت افغانستان، پاکستان احساس برتری می‌کند و به این ترتیب، از نفوذ دشمن یا رقیب خود در افغانستان بکاهد؛ بنابراین، اسلام‌آباد علاقه‌مند است که روند مذاکرات صلح در قالب دولت موقت نتیجه داده و گروه طالبان در ساختار دولت جدید، نقش ایفا کند.

در همین حال، برخی دیگری از آگاهان امور سیاسی معتقدند که سفر خلیلزاد به پاکستان از این نظر مهم است که دولت پاکستان همسایه نزدیک و دخیل در مسایل افغانستان است.

نظرمحمد مطمئن آگاه امور سیاسی می‌گوید، سیاست‌مداران افغان بر این باوراند که اعتماد کشورهای همسایه در مورد پروسه صلح ضروری است و اگر اعتماد کشورهای همسایه در این روند نباشد، ممکن است، کشورهای همسایه، روند گفتگوهای صلح را سبوتاژ کنند.

او افزود: «پاکستان بالای طالبان تاثیر دارد و فکر می‌کنم که امریکایی‌ها در مذاکرات قطر فهمیده که اسلام‌آباد در این مذاکرات نادیده گرفته شده است.»

به باور آقای مطمئن، این‌که گروه طالبان در دولت آینده افغانستان نقش داشته باشد یا خیر، مربوط به افغان‌ها می‌شود اما آنچه را که نخست وزیر پاکستان بیان کرده، نشان می‌دهد که اسلام‌آباد می‌کوشد که از امریکا در پروسه صلح افغانستان امتیازگیری کند.

پیش از این، عمران خان نخست وزیر پاکستان گفته بود که به عنوان «برادر» مشوره داده تا برای بیرون رفت از بحران، دولت موقت در افغانستان ایجاد شود. این اظهارات آقای خان با واکنش تند دولت افغانستان مواجه گردید و کابل، خواستار قطع مداخله پاکستان در امور داخلی افغانستان شده است.

وحید فرزان

کارشناسان

Comments are closed.