وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

آیا خطر جنگ همه جانبه از غزه دور شده است؟

اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه سفرش به آمریکا را کوتاه خواهد کرد و پس از دیدار با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مستقیما به فلسطین اشغالی بازخواهد گشت، موجب شد روز گذشته قبل از آغاز حملات ارتش رژیم صهیونیستی به مواضع حماس در غزه و در نهایت اعلام آتش بس تحت نظارت مصر، انتظار ضربات شدید و گسترده ارتش صهیونیستی به نوار غزه در واکنش به شلیک یک موشک از این باریکه به شهرکی اسرائیلی در شمال تل آویو بسیار بالا برود.

پس از شلیک موشک به سمت تل آویو، نتانیاهو اعلام کرد که پاسخ رژیم صهیونیستی بسیار شدید و محکم خواهد بود و این در حالی بود که حماس فعالیت های خشم شب در امتداد مرزهای باریکه غزه را ازسرگرفته بود و حملات موشکی به سمت عمق اراضی اشغالی ازسرگرفته شده بود که آخرین مورد آن در هفته گذشته بود که یک موشک از نوار غزه به سمت تل آویو شلیک شد و بعدا اعلام شد که این موشک به اشتباه شلیک شده است.

در همین راستا، رونین منلیس سخنگوی رسمی ارتش رژیم صهیونیستی به نقل از اویو کوخاوی رئیس ستاد مشترک ارتش اعلام کرد که این رژیم قرار است دو لشکر را در جنوب فلسطین اشغالی در نزدیکی نوار مرزی باریکه غزه مستقر کند و نیروهای ذخیره را نیز فرابخواند و به موازات آن، راه های اصلی اطراف شهرک های صهیونیست نشین را نیز مسدود کرده و به کشاورزان اسرائیلی ابلاغ کند هرگونه فعالیت در زمین های کشاورزی خود را متوقف کرده و منتظر دستورات بعدی باشند.

این اظهارات و اقدامات رژیم صهیونیستی موجب تشدید تنش شد و احتمال درگیری شدید در مرزهای غزه را بسیار افزایش داد، هرچند “یریف لوین” قائم مقام نخست وزیر دولت رژیم صهیونیستی اعلام کرد که حمله نظامی آخرین راهکار در مورد غزه است.

در همین حال، آنگونه که پیدا بود موشک شلیک شده از نوار غزه و حرص و پافشاری سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی بر اینکه حماس را متهم اعلام کند و بگوید موشک شلیک شده ساخته این جنبش بوده است، موجب شد تا نتانیاهو 13 روز قبل از انتخابات کنست در شرایط سختی قرار گیرد، این را هم باید گفت که او روز قبل از آن و قبل از اینکه راهی واشنگتن شود، به حماس هشدار داده بود که صبر او را نیازماید، اما شلیک موشک و اصابت آن به شمال تل آویو زمینه را برای رقبای نتانیاهو چه از جناح راست گرا و چه چپ گرا فراهم کرد تا او را به شکست و ناتوانی در تامین امنیت و مقابله با حماس متهم کنند. همانگونه که نفتالی بنت رهبر حزب راست گرایان جدید و وزیر آموزش و پرورش خواستار پاسخ فوری و قاطع نتانیاهو به حملات موشکی مقاومت شد و او را مسئول متلاشی شدن توان بازدارندگی این رژیم دانست.

تقریبا بیشتر رهبران احزاب اسرائیلی که در انتخابات پیش رو با نتانیاهو وارد رقابت شده اند و حتی تحلیلگران و کارشناسان امنیتی و متخصص در زمینه بازدارندگی نیز بر این اتهامات اتفاق نظر داشتند.

در همین راستا، ژنرال آموس یدلین مدیر مرکز مطالعات امنیت قومی رژیم صهیونیستی نیز تاکید کرد که آنچه اتفاق افتاده، بیانگر پایان حالت بازدارندگی رژیم صهیونیستی در برابر غزه است. این مرکز هفته گذشته پژوهشی را منتشر کرد که ثابت می کرد رژیم صهیونیستی توان بازدارندگی خود در برابر حماس را از دست داده است.

همچنین رسانه های صهیونیستی اینگونه اعلام کردند که این بار موشک اشتباهی یا به سبب نقص فنی شلیک نشده و پاسخ رژیم صهیونیستی بسیار سخت خواهد بود و آموس هرئیل تحلیلگر نظامی اسرائیلی تاکید کرد که پاسخ “اسرائیل” بسیار سخت خواهد بود و حملات چند روز ادامه خواهد داشت.

در مقابل، طرف های بین المللی مختلف از جمله نیکولای ملادینوف هماهنگ کننده ویژه صلح سازمان ملل در خاورمیانه از تماس و گفتگو با حماس از طریق مصر و برخی طرف های دیگر برای دست یابی به آتش بس در غزه و جلوگیری از تشدید تنش و درگیری ها خبر داد که در نهایت هم شامگاه همان روز آتش بس محقق شد، در حالی که آوی دیختر رئیس کمیته امنیت و امور خارجی کنست به طور ناگهانی حتی اعلام کرد که انتخابات کنست نیز نمی تواند مانع از عملیات نظامی ارتش علیه حماس در غزه باشد. وی عنوان کرد که اگر سازمان های نظامی و سیاسی اسرائیلی تصمیم بگیرند که هشتم آوریل یعنی یک روز مانده به انتخابات کنست زمان مناسبی برای حمله نظامی به غزه است، آن وقت می توان حتی انتخابات را به خاطر این حمله به تاخیر انداخت.

با وجودی که این سناریو به طور ناگهانی مطرح شد، اما قانون رژیم صهیونیستی اجازه چنین کاری را می دهد، مشروط به اینکه قانونی ویژه برای تمدید دوره کنونی کنست تصویب شود و 80 نفر از اعضای کنست با آن موافقت کنند که در سال 1973 نیز چنین سناریویی اتفاق افتاد و انتخابات که قرار بود اواخر اکتبر برگزار شود، به خاطر جنگ اکتبر به تعویق افتاد.

در مقابل، سناریوی آغاز حمله نظامی به غزه در اوج کارزار انتخاباتی بدون تعویق زمان برگزاری انتخابات در سال 2008 نیز اتفاق افتاده بود. در آن زمان ایهود اولمرت نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی در دسامبر سال 2008 و در جریان تبلیغات و رقابت انتخاباتی حمله به غزه تحت عنوان عملیات “مس گداخته” را آغاز کرد و بعدا این سناریو در نوامبر سال 2012 نیز تکرار شد و نتانیاهو دستور حمله به غزه را داد که این جنگ نیز 8 روز به طول انجامید.

از طرفی هم، احزاب اسرائیلی به خاطر کارزار انتخاباتی خواستار ازسرگیری سیاست ترور رهبران حماس و وارد کردن ضرباتی سخت به غزه برای براندازی حماس شدند بدون اینکه این ضربات به اشغال مجدد غزه بینجامد.

روزنامه های اسرائیلی اخیرا عنوان کردند که ارتش رژیم صهیونیستی طرح های جنگی مختلفی را تهیه کرده است که یکی از آن ها اشغال مجدد نوار غزه در صورت وقوع درگیری نظامی همه جانبه است اما بعید است که مقامات سیاسی کنونی رژیم صهیونیستی از ترس اینکه سال ها در صورت اشغال مجدد غزه درگیر این مسئله شوند، به چنین گزینه ای روی بیاورند.

 

آیا خطر جنگ همه جانبه از غزه دور شده است؟!

Comments are closed.