وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

دور هفدهم مجلس با وکلای جدید؟

دوره جدید سرگرمی ذهنی مردم با جنجال وکلای قدیم و جدید در مجلس آغاز می شود.
دوره جدید هفدهم تقنینی، با حضور وکیلان جدید به کار آغاز خواهد کرد. یک منبع حکومتی به صدای امریکا گفت که این دوره با موجودیت وکلای پیشین، افتتاح نخواهد شد.
منبع تاریخ دقیق آغاز کار دوره جدید پارلمان را بیان نکرد؛ اما افزود که رییس جمهور دورۀ هفدهم تقنینی را پس از اعلام نتایج باقی‌ماندۀ انتخابات پارلمانی خواهد گشود.
دوره رخصتی زمستانی ۴۵ روزۀ اعضای مجلس چهارشنبه پایان می‌یابد، برخی این وکلا گفته اند که تا نهایی‌شدن نتایج انتخابات مجلس، وکلای قانونی اند و رییس جمهور باید پارلمان را افتتاح کند.
به گفتۀ اعضای پیشین مجلس، تا زمانی که سرنوشت بررسی فساد کمیشنران پیشین انتخابات روشن نشود، آنان نتایج اعلان‌شده را نمی‌پذیرند.
زکریا زکریا، یکی از اعضای پیشین مجلس، روز سه شنبه گفت که اگر رییس جمهور غنی، فردا پارلمان را افتتاح نکند، وکلای قبلی با شیوۀ مشروع موقف شان را اعلام خواهند کرد.
او افزود: از لحاظ مشروعیت مشکل نیست؛ زیرا در قانون اساسی اینگونه آمده است که تا زمانی که نتایج انتخابات اعلان نشود، وکلای قبلی وکیل اند؛ به این اساس وکلا مشروعیت دارند، باید که پارلمان افتتاح شود، اگر رییس جمهور در این بخش غفلت می‌کند، در قانون روشن نیست که وکلا خود پارلمان خواهند رفت، این مسأله‌ای بسیار پیچیده است.
بر اساس ماده ۸۳ قانون اساسی افغانستان “دورۀ کار مجلس به تاریخ اول سرطان سال پنجم، بعد از اعلان نتایج انتخابات به پایان می‌رسد و شورای جدید به کار آغاز می‌کند. انتخابات اعضای مجلس در خلال ۳۰ الی ۶۰ روز قبل از پایان دورۀ ولسی جرگه برگزار می‌گردد.
افتتاح دورۀ هفدهم تقنینی پارلمان افغانستان در حالی نامعلوم است که تا اکنون تنها به حدود ۸۰ نامزد برنده در مجلس وثیقه انتخاباتی داده شده است و اینکه چه زمانی نتایج نهایی انتخابات پارلمانی اعلام می‌شود، مشخص نشده است.
غنی و عبدالله از کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی که مراسم تحلیف را بجا آوردند، خواستند که به زودترین فرصت نتایج انتخابات پارلمانی را اعلام کنند.

از یکسو وکلای قدیم ادعا دارند که آنان هنوز نماینده های مردم در مجلس هستند و انتخابات مجلس مملو از تقلب و جعل بوده است و اعتباری ندارد. با این حساب باید نتیجه انتخابات مجلس باطل اعلام شود و نماینده های گذشته مجلس همچنان به کار خود ادامه دهند.
اما از سوی دیگر، نماینده های اعلام شده از سوی کمیسیون انتخابات، ادعا دارند که آنان برنده های واقعی انتخابات هستند و هیچکسی حق ابطال انتخابات را ندارد و آنان در دور هفدهم مجلس به عنوان نماینده های مردم در مجلس حضور خواهند یافت.

در این میان، هنوز مشخص نیست که سرنوشت انتخابات مجلس به کجا خواهد انجامید!
اگر انتخابات سالم و درست برگزار شده است، پس چرا مسوولان و کمیشنران انتخاباتی به دلیل تقلب گسترده در انتخابات از سمت های شان برکنار شدند؟ و اما اگر انتخابات مملو از تقلب و جعل بوده است، پس چرا نیتجه انتخابات مجلس باطل اعلام نمی شود؟
هیچ پاسخی به این سوال ها داده نمی شود! و کسی هم مسوولیت جوابگویی برای اذهان سرگردان مردم را برعهده نمی گیرد.

این سردرگمی یکی دیگر از بازی های قدرت های بزرگ در افغانستان است که مردم همچنان مشغولیت دهنی داشته باشند و با یکدیگر درگیر باشند تا اجانب و غارتگران بین المللی بتوانند مواد اولیه کارخانه های شان از این کشور تهیه کنند و این کشور بی صاحب را بیشتر از این غارت نمایند.

دور هفدهم مجلس با وکلای جدید؟

Comments are closed.