وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

واکنش شدید‌ متنفذین و سیاسیون کشور علیه گفته های زلمی خلیل زاد

زلمی خلیل زاد، نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان در فرجام شش روز گفت وگو با نماینده گان طالبان در دوحه پس از دیدار با رییس جمهور غنی گفته است که کلید صلح افغانستان در کابل است و با واکنش های شدیدی از سوی شماری از سیاسیون روبرو شده است.

امرالله صالح رییس پیشین امنیت ملی در واکنش به سخنان زلمی خلیل زاد می‌گوید که کلید صلح در راولپندی است نه در کابل، آقای صالح می گوید که پیشنهاد صلح طالبان، پیشنهاد صلح نه بل پیشنهاد تسلیم و تهدید است.

آقای صالح که معاون نخست رییس جمهور غنی در انتخابات ریاست جمهوری نیز است افزود:آنچه را که طالبان و پاکستانی‌ها به عنوان بسته صلح به امریکایی‌ها داده‌اند، بسته تسلیمی و ذلت است.

چه کسی به چه کسی تسلیم شده است؟

رحمت الله نبیل نیز با اشاره به توافقنامه یی، میان سازمان استخبارات پاکستان و رهبران حکومت وحدت ملی که به گفته او، وی در زمان ماموریت اش از امضاء آن جلو گیری کرده است می گوید که گنجانیده شدن این ماده در توافقنامه میان طالبان و امریکا نشان میدهد که چه کسی به چه کسی تسلیم شده است.

حامد صبوری، آگاه مسایل سیاسی نیز به این باور است که تا زمانی که یک چیزی روی خط نیاید و روی کاغذ نیاید که اصل موضوع چیست و طرفین بالای آن توافق نکنند به هیچ صورت ما گفته نمی توانیم که این طرح طرح تسلیمی است و یا صلح است.

معین سمکنی، رییس حزب حق و عدالت، گفت: طالبان بر این پا فشاری می کنند که اداره موقت باید به میان بیاید یعنی زلمی خلیل زاد شاید بخواهد که اگر حکومت افغانستان دوره مؤقت را بپذیرد در آن صورت کلید همین خواهد بود.

عطا محمد نور: فرصت بدست آمده برای تامین صلح نبایداز دست برود

در این میان عطا محمد نور رییس اجراییه جمعیت اسلامی با پشتیبانی از تلاش های کنونی صلح می گوید رهبران کشور خاصتا رییس جمهور از برخوردهاى توام با عصبانیت و عکس العمل هاى احساساتى که به سود کشور نیست، جلوگیری کنند و نباید فرصت بدست آمده برای تامین صلح، از بهر حفظ قدرت رییس جمهور و نزدیکانش از بدست برود.

همزمان با این، محمد محقق معاون دوم ریاست اجراییه میگوید اگر افزون بر اجماع ملی، در باره صلح افغانستان اجماع منطقوی نیز به میان نیاید تلاش های‌کنونی صلح به جنگ‌‎های نیابتی کشور های منطقه در افغانستان خواهند انجامید و اگر تلاش‌های زلمی خلیل زاد ناکام شوند بحران افغانستان به درازا خواهد کشید.

محقق افزود: خوب است که به خلیل زاد فرصت دهیم و خلیل زاد هم این موضوع را در نظر بگیرد که تنها با یک گل بهار نمی‌شود که امارات را دید یا عربستان و پاکستان را این مشکل شد حل، نخیر بسیاری از کشورهای منطقه در این جا نفع دارند که آن‌ها را نادیده گرفتن خدای ناخواسته ما به یک مشکل دیگر گرفتار نشویم او باید هم از بیرون و هم از داخل جامعه حرکت کند.

چهارمین دور گفت‌وگوهای نماینده‌گان ایالات متحده و طالبان، روز دوشنبه (۱دلو) آغاز شد و روز شنبه (۶ دلو) به پایان رسید.

واکنش شدید‌ متنفذین و سیاسیون کشور علیه گفته های زلمی خلیل زاد

Comments are closed.