وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

طالبان: ملا برادر تنها با حضور وزیر خارجه آمریکا در مذاکرات قطر شرکت می کند

گروه طالبان اعلام کرده که ملا عبدالغنی برادر، رئیس دفتر طالبان در قطر در نشست پیش‌رو با نمایندگان آمریکا اشتراک نمی‌کند.

قرار است پنجمین نشست رودرروی نمایندگان طالبان و نمایندگان آمریکا به تاریخ ۲۵ فوریه/فبروری در دوحه قطر برگزار شود.

ملا عبدالغنی برادر که حدود چهار ماه پیش از سوی دولت پاکستان، پس از هشت سال سپری کردن زندان رها شد، در دور قبلی این نشست به عنوان رئیس دفتر طالبان در قطر تعیین شد.

همچنان گروه طالبان در اعلامیه‌ای که حدود یک ماه پیش منتشر کرد و هیات مذاکره کننده جدید خود را اعلام کرد، به ملا برادر رهبری این هیات را سپرده بود.

اما اکنون ذبیح الله مجاهد، از سخنگویان گروه طالبان اعلام کرده که ملا برادر در نشست پیش‌رو تنها در صورتی اشتراک خواهد کرد که وزیر خارجه آمریکا در آن اشتراک کند.

اما منابعی از این گروه گفته‌اند ملا برادر، مردی نظامی است و به این دلیل در این گفت‌وگوها نمی‌باشد.

این منبع از قرار داشتن نام او در فهرست سیاه نیز به عنوان دلیلی دیگر از حضور نداشتن ملا برادر در این نشست یاد کرد.

ملاعبدالغنی برادر کیست؟

ملا عبدالغنی برادر، پنجاه سال دارد و یکی از چهار نفری است که در سال ۱۹۹۴ میلادی گروه طالبان به رهبری ملا عمر را تاسیس کردند.

پیروان گروه طالبان از ملا برادر به عنوان یکی از مغزهای متفکر این گروه یاد می‌کنند. او در مدارس دینی پاکستان مسایل دینی خوانده و مدتی در گروه طالبان جنگیده است.

ملا برادر پس از سقوط حکومت “امارت اسلامی طالبان” در افغانستان، شورای کویته، مهم‌ترین تشکیل طالبان پس از سقوط این گروه را رهبری می‌کرد.

او به ملابرادر مشهور است و گفته می شود که با قبیله پوپلزایی از قبایل قندهار، نسبت دارد.

در زمان حمله آمریکا و متحدانش به افغانستان در سال ۲۰۰۱ او معاون وزارت دفاع طالبان بود. پس از سقوط گروه طالبان، معاون ملا محمد عمر شد.

منابع آگاه گفته بودند که “خواهر ملابرادر همسر ملا محمد عمر، رهبر گروه طالبان بود و همسر خود او هم خواهر ملا عمر است”.

گفت‌وگوهای طالبان و آمریکا

تاکنون چهار دور گفت‌وگوهای مستقیم طالبان با نمایندگان آمریکا برگزار شده است. آخرین دور این نشست‌ها شش روز به طول انجامید و پس از پایان آن زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان گفت با این گروه درباره چارچوب کلی صلح به توافق رسیده‌اند.

آقای خلیلزاد گفته پیش‌نویس این توافق شامل “برنامه‌ای برای خروج نیروهای آمریکا، برقراری آتش بس و طرد گروه‌های بین‌المللی تروریستی در خاک افغانستان است.”

با وجود درخواست‌های مکرر حکومت افغانستان برای گفت‌وگو با طالبان، این گروه تاکنون حاضر به مذاکرات با دولت افغانستان نشده است.

اما آمریکا تاکید کرده که عملی شدن توافقات آنها با طالبان مشروط به آتش بس و گفت‌وگوهای بین‌الافغانی است.

پس از پایان دور قبلی گفت‌وگوها نارضایتی‌هایی نزد مقام‌های دولتی به میان آمد اما به تازگی ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که رئیس جمهوری افغانستان و زلمی خلیلزاد روی کارشیوه جدیدی برای پیشبرد روند صلح به توافق رسیدند.

به گفته مقام‌های ارگ، به اساس این کارشیوه، نخست روی موضوعات صلح مشورت صورت می‌گیرد و بعدا در مورد اقدام می‌شود.

ملا برادر

Comments are closed.