وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

آمار قربانیان جنگ در افغانستان چگونه افزایش بی سابقه یافته است؟

براساس گزارش اداره بازرسی عمومی آمریکا برای بازسازی افغانستان، روزانه ۶۳ حادثه امنیتی در افغانستان رخ می‌دهد که نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است. اما در مقابل، گراف ترورهای هدفمند و حملات انتحاری در افغانستان بالا رفته است.
افزایش حملات انتحاری و کاهش حوادث امنیتی:
براساس گزارش سیگار، در سال جاری در افغانستان، ترور یا قتل‌های هدفمند ۳۵ درصد بیشتر شده و حملات انتحاری نیز ۷۸ درصد افزایش یافته‌است. سیگار براساس گزارش دبیرکل سازمان ملل در اوایل جون سال جاری وضعیت امنیتی در افغانستان را همچنان ناپایدار اعلام کرده است. اما در این گزارش آمده که در مجموع، حوادث امنیتی در سراسر افغانستان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
مجموع حوادث امنیتی:
سیگار افزوده که سازمان ملل از ۱۵ فوریه ۲۰۱۸ تا ۱۵ می ۲۰۱۸ میلادی ۵ هزار و ۶۷۵ مورد حوادث امنیتی را در سراسر افغانستان ثبت کرده که نسبت به دوره مشابه در سال ۲۰۱۷ هفت درصد کاهش را نشان می‌دهد.
در عین حال، براساس این گزارش روزانه به طور متوسط بیشتر از ۶۳ حادثه امنیتی در افغانستان رخ‌داده که سال گذشته این مقدار بیش از ۶۹ مورد بوده و حوادث امنیتی حدود ۳.۳ مورد در روز نسبت به سال قبل کاهش یافته است. در عین حال، بر موارد حملات انتحاری و ترور افراد افزوده شده است.
سیگار افزوده است، که حمله‌های مسلحانه ۶۴ درصد از حوادث امنیتی افغانستان را تشکیل می‌دهد که این رقم از سال قبل تغییر نکرده ولی حوادث ناشی از کاربرد مواد انفجاری کاهش یافته، این حوادث ۱۵ درصد از کل حوادث امنیتی افغانستان را تشکیل می‌دهد.
ترور دو خلبان در شهر کابل:
این درحالی است، که در هفته جاری نیز، صبح روز دوشنبه دو خلبان ارتش افغانستان در منطقه خواجه بغرای شهر کابل در شمال پایتخت ترور شدند. دو فرد مسلح موتورسیکلیت سوار این خلبانان را که عازم محل کارشان بودند، هدف قرار داد و از محل دور شدند.
وزارت دفاع افغانستان نیز کشته شدن این دو خلبان ارتش را تایید کرده است و گفته است که درباره ترور این خلبانان تحقیق می‌کند.
افزایش تلفات ناشی از حملات انتحاری:
اداره سیگار، درحالی گزارش تازه خود را در مورد افزایش حملات انتحاری و قتل‌های زنجریه‌ای منشتر کرده است، که چند پیش یوناما یا دفتر سازمان ملل در کابل نیز با انتشار گزارش سالانه خود اعلام کرد، که تلفات حملات انتحاری در افغانستان ۱۷ درصد افزایش یافته است.
دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) گزارش خود را در مورد سال ۲۰۱۷ را در ۲۶ ماه دلو امسال منشتر کرده بود و در آن گفته بود که در سال گذشته میلادی نزدیک به ۳۵۰۰ غیرنظامی کشته و بیش از ۷ هزار غیرنظامی زخمی شدند. در میان کشته شدگان ۳۵۹ زن و ۸۶۱ کودک و در میان زخمی شدگان ۸۶۵ زن و بیش از دو هزار کودک شامل هستند.
۹ درصد کاهش تلفات نسبت به سال ۲۰۱۶:
به اساس گزارش یوناما، چهل درصد این تلفات ناشی از حملات انتحاری و مواد انفجاری جاسازی شده و ۳۳ درصد ناشی از جنگ‌های زمینی بودند. قتل‌های هدفمند، عملیات هوایی و مواد منفجره باقی مانده از جنگ به ترتیب عوامل بعدی این تلفات بودند.
یوناما طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان را به دو مجموعه “طرف‌داران دولت” و “عناصر ضد دولت” دسته‌بندی کرده است. نیروهای طرف‌دار دولت شامل نیروهای مسلح دولتی می‌شود که از حمایت نیروهای نظامی بین‌المللی برخوردارند اما عناصر مخالف دولت شامل طیفی از گروه‌های مسلحی می‌شود که علیه نیروهای دولتی و بین‌المللی می‌جنگند.
مسوولان تلفات جنگ:
به اساس گزارش سازمان ملل، مسئول ۴۲ درصد این تلفات طالبان، ۱۰ درصد گروه داعش، ۱۳ درصد گروه‌های نامشخص ضد دولت و ۲۰ درصد نیروهای طرفدار دولت هستند. مسئول متباقی تلفات مشخص نشده است.
با وجود این، سازمان ملل با ارایه گزارش تلفات افراد ملکی، سال ۲۰۱۷ را خونین ترین سال در طول هشت سال گذشته اعلام کرد.
رویدادهای خونین سال ۲۰۱۷:
یوناما در سال ۲۰۱۷، کشته شدن ۱۶۰ نفر و زخمی شدن ۲۵۲ نفر را در شش حمله به عبادتگاه‌ها و رهبران مذهبی از سوی گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش ثبت کرده است.
در این گزارش همچنین از افزایش قابل ملاحظه حملات هوایی نیروهای نظامی بین‌المللی و نیروی هوایی افغان خبر داده شده که ۲۹۵ کشته و ۳۳۶ زخمی از غیرنظامیان را به دنبال داشته است.
در این گزارش حمله خونین ۳۱ می در چهارراهی زنبق کابل، توسط یک کامیون بمب‌گذاری شده با دو هزار کیلوگرم مواد انفجاری، خونین‌ترین رویداد از سال ۲۰۰۹ به این سو خوانده شده که ۹۲ کشته و ۴۹۱ زخمی به جا گذاشته است.
تدامیچی یاماموتو، نماینده ویژه ملل متحد برای افغانستان در کنفرانس مطبوعاتی نشر گزارش سال ۲۰۱۷ گفته بود، نگران ادامه حملات انتحاری و افزایش تلفات غیرنظامیان در سال جاری یعنی ۲۰۱۸ هستند.
دور از ذهن هم نیست که، سازمان ملل متحد در گزارش که در مورد سال ۲۰۱۸ از آمار تلفات نظامیان قرار است در سال ۲۰۱۹ منشتر کند، آمار قربانیان جنگ بالاتر از سال‌های قبل باشد. به دلیل اینکه تنها در دو رویداد خونین حمله طالبان در غزنی و حمله داعش در مرکز آموزشی موعود در کابل صدها نفر کشته و یا هم زخمی شدند. خبرنامه
kabul-blast-mainpage

Comments are closed.