وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

از هشدار احزاب به تحریم انتخابات تا واکنش تند رئیس جمهور

محمداشرف غنی، رئیس جمهور به عدم مدارا در برابر رهبران سیاسی معروف است و شماری از تحلیل‌گران پراکندگی و تشتت در کشور را ناشی از فقدان اجماع میان رهبران سیاسی می‌‏دانند. به نظر می‏رسد که اختلاف نظر میان آقای غنی و سران احزاب سیاسی وارد مرحلۀ حساسی شده است.
آقای غنی با انتقاد تند از احزاب سیاسی می‏‌گوید: «سیاسیون کی‏ها اند که به نمایندگی از مردم افغانستان انتخابات را تحریم می‌کنند؟ آنان را کی به نمایندگی از مردم انتخابات کرده است؟»
این اظهارات آقای غنی واکنشی به نشست روز گذشتۀ احزاب و جریان‌های سیاسی‌ست که در آن، احزاب خواستار باطل‌شدن روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان شده بودند. به گفتۀ رئیس جمهور، مردم با اشتراک گسترده در روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان تصمیم خودشان را گرفته‌اند.
آقای غنی تأکید می‌‏کند که فرد مستعدی‌ست و براساس رأی مردم سکان مملکت را به دست گرفته است. رئیس جمهور بدون نام‌بردن از فرد یا جریان خاصی می‌گوید، میلیاردها دشنام می‌‏دهند؛ اما طرحی برای بیرون‌رفت از وضعیت ندارند.
آقای غنی با انتقاد از احزاب سیاسی می‌‏افزاید: «کسانی که قوای مسلح دارند چگونه خود را احزاب سیاسی می‌دانند؟» رئیس جمهور از احزاب سیاسی می‌‏خواهد که شانس خود را با اشتراک در انتخابات پیش‌رو آزمایش کنند.
از جانب دیگر، بشیراحمد ته‌ینج، سخنگوی جنبش ملی اسلامی افغانستان می‏‌گوید، احزاب طرحی را برای برگزاری انتخابات شفاف ارایه کرده‌اند و کمیسیون انتخابات و یوناما با این طرح موافق‌اند؛ اما ریاست جمهوری آن را نمی‏‌پذیرد.
به گفتۀ ته‌ینج، این طرح مدت‌ها پیش زمانی که برای تحقق آن فرصت وجود داشت به حکومت ارایه شده بود. او می‌گوید، رئیس جمهور یکه‌تاز است و تحمل برجستگی احزاب را در فضای افغانستان ندارد.
بر اساس آمار کمیسیون مستقل انتخابات، نزدیک به 9 میلیون تن در سراسر کشور به منظور اشتراک در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند؛ اما شماری از احزاب سیاسی این روند را فسادزا و زمینه‌ساز تقلب می‌دانند و از کمیسیون انتخابات می‌خواهند که این روند را باطل کنند.
احزاب سیاسی هشدار می‌دهند که در صورت عدم رسیدگی به خواست‌شان، انتخابات را تحریم می‌کنند.
ellection(1)

Comments are closed.