وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

انتخابات و امنیت؛ ضرورت‌های ناگذیر ملی

بدون تردید انتخابات و امنیت دو پدیده ناگذیر ملی است که لازم است فارغ از گرایش‌ها و دلمشغولی‌های سمتی، زبانی، فرقه ای و قومی مورد توجه ملی قرار گرفته و هرکدام بر بنیاد وزن و سنگینی خود مورد صیانت و حمایت قرار گیرد.  انتخابات، شاخصه اصلی نظام سیاسی و حاکمیتی کشور و یک خواست و مطالبه تاریخی مردم ما بوده است که بربنیاد آن تمامی مقدرات رفاهی، اقتصادی، امنیتی، سیاسی و اجتماعی و روابط بین المللی ما تنظیم گردیده و براساس آن، انتظاریک جامعه مرفه و مترقی بر اساس عدالت اجتماعی، حفظ کرامت انسانی، حمایت حقوق بشر، تحقق دموکراسی، تأمین وحدت ملی، برابری بین همه اقوام و قبایل و انکشاف متوازن در همه مناطق کشور، شکل می‌گیرد. بدیهی است اگر چنانچه نظامی با این صلاحیت‌ها و اثرگذاری‌های جدی و تحول آفرین بدون حضور و مشارکت شهروندان افغانستانی شکل بگیرد، تمامی دست‌آوردهای دموکراسی خواهانه مردم ما درطول قرن ‎ها برباد رفته و تمامی فداکاری‌ها، ایثارگری‌ها، شهادت ‎ها، آوارگی‌ها و رنج های بیشمار مردم ما بدون کدام نتیجه ملموسی به شکست و بی بهره ‎گی خواهد انجامید. شهروندان افغانستانی،  باید هوشمندی اجتماعی و درایت سیاسی خودرا در زمینه حفظ و مراقبت از دست آوردهای اصلی سیاسی و حاکمیتی هم چون جمهوریت و مردم سالارانه بودن نظام سیاسی شان، تقویت بخشیده و به هیچ کسی اجازه ندهند که به ارکان اصلی نظام شان خسارت زده و زمینه برگشت به عقب را برای شهروندان افغانستان تمهید نماید. این خواست خواست ملی است که تمامی اقشار و اصناف اجتماعی افغانستان در طول تاریخ حیات سیاسی شان آن را فریاد نموده و برای رسیدن به این آرمان بلند و جاودانه، رشادت‌ها و از خود گذری‌های بی مانندی را رقم زده و در این مسیر شهداء گرانقدر و فروان را تقدیم کشور، مردم و اهداف شان نموده است. برهمین اساس انتخابات از اولویت‌های تمامی دوره‌های انتخاباتی نظام سیاسی و بخصوص این دوره کشور به حساب می‌آید تا براساس آن نظام دلخواه و نمایندگان مورد قبول شان را تعیین نماید. هرچند ممکن است که مسیر انتخابات نیز دچار مشکلات و نارسایی های زیاد باشد ولی در عین حال مردم افغانستان نباید اجازه دهد که اصل پدیده انتخابی بودن نظام شان با غفلت‌ها و دلخوری‌های ایجاد شده قربانی شود. برهیمن اساس ضروت است که به پای این آرمان بلند، در هر حالتی بایستد و سوسوی این چراغ را زنده نگهدارد. در سوی دیگر اما؛ هر چند پدیده امنیت بیشتر از پدیده انتخابات قابل طرح می‌باشد ولی درهم تنیدگی این دو پدیده هم سطحی الزامات و ضرورت‌های هردو را بصورت متقابل تبیین می‌نماید. این هم سطحی از آنجا ناشی می‌شود که انتخابات، نظام سیاسی و نوع نهاد حاکمیتی کشور را تعیین نموده و براساس آن، رویکردها و پالیسی ‎های امنیتی را مشروعیت بخشیده و اجرایی می ‎نماید و در حقیقت، پدیده انتخابات، نقش مستقیمی را در تآمین و عدم تآمین امنیت به عهده داشته و دور نمای امنیتی کشور را معیَن و محدوده گذاری می‌نماید. به بیان دقیق‌تر، امنیت زیر بنای اساسی تمامی روندهای حیاتی جوامع انسانی را به عهده داشته و بدون امنیت هیچ پلان و برنامه سیاسی، اقتصادی، رفاهی و توسعه ای به سرانجام نرسیده و اصولا قابلیت انجام خود را از دست می‌دهد. در این رابطه پدیده انتخابات از ضرورت‌های در هم تنیده با امنیت امروز کشور ما است که ارتباط مستقیمی با گزینش و مشخص کردن سیاست‌ها و راهکارهای امنیتی و اجرایی شدن پلان‌ها و برنامه‌های آن به عهده دارد. 
اما نکته اصلی که در این نوشته روی آن باید متمرکز شد، تآمین امنیت برای شهروندان کشور جهت اجرای حق انتخاب آنان می ‎باشد که لازم است مورد توجه جدی حکومت و حامیان بین المللی افغانستان قرار بگیرد. پدیده نا امنی در این روزها که پروسه انتخابات شورای ملی و شورای ولسوالی‌ها که در دستور کار حکومت و نهادهای مسئول قرار گرفته است،  بیش از هرزمان دیگر سلطه روانی خودر ا تثبیت نموده و از نظر فیزیکی نیز بر میزان وگستردگی جنگ، انتحار و انفجارهای هدفمند در گوشه گوشه کشور به راه افتاده است. روشن است که تشدید جنگ، انفجار، تخریب و ویرانی کشور جهت به ناکامی کشاندن نظام سیاسی کشور و بخصوص حکومت و دستگاه های اجرایی برای برگزاری انتخابات که مشروعیت حاکمیت سیاسی را در پی دارد، طراحی و عملیاتی شده است. برهمین اساس لازم است که حکومت افغانستان پدیده امنیت را مورد توجه و بررسی همه جانبه قرار داده و عکس العمل مناسب و جدی جهت تآمین آن اتخاذ نماید. متآسفانه حکومت و هیآت رهبری آن در چنین موارد بسیار منفعلانه عمل نموده و حتی نتوانسته است افکار عمومی را در جهت اطمینان دهی از برنامه‌ها و پلان‌های امنیتی شان توجیه و متقاعد سازد. حکومت نتوانسته است که هیمنه روانی کشتار و نا امنی‌هارا مدیریت نموده و روحیه شجاعت و نترسی ملی را احیا و حفظ نماید و هم چنان در عرصه عملی نیز هر روز جنگ و کشتار دامن گیر مردم گردیده و حتی در ساحه‌های حفاظت شده امنیتی، ترور، انتحار، گروگان گیری و تخریب با شدت هر چه تمام تر انجام می ‎پذیرد. بدیهی است که در چنین وضعیت، شهر وندان کشور حفظ جان شا ن را مقدم براستفاده از حقوق سیاسی چون انتخابات دانسته و در پروسه اداری انتخابات ورود نمی‌کنند. علاوه برآن که حکومت برنامه ویژه و موثر امنیتی برای انتخابات روی دست نداشته است، برنامه های اداری انتخابات نیز ناامنی ‎های زیادی را موجب شده است. به صورت مشخص علامت گذاری تذکره‌های تابعیت شهروندان افغانستانی از ناسنجیده ترین برنامه‌های است که بدون تحلیل و بررسی‌های امنیتی به صورت خام و ابتدایی ارایه و زمینه‌های ارتکاب جنایت و عملی شدن پلان‌های مجرمانه گروه های مسلح ضد دولتی را تمهید نموده است. علاوه برآن رویه تذکره دهی و ثبت نام از رای دهندگان نیز بدون هیچ تحلیل و بررسی امنیتی به مرحله عمل گذاشته شده و به عنوان مشخص ترین اهداف آماجی برای گروهای دهشت افگن و تروریستی در آمده است. در این میان اما؛ عدم اقدامات و عکس العمل مشخص حکومت در برابر اقدامات تروریستی و سکوت منفعلانه آن تاثیرات ویران کننده روانی برجای گذاشته و امید مردم به اقتدار حکومت و حامیان بین المللی شان کاملا ازدست رفته است. برهمین اساس آن عده از تحلیل ‎ها قوت می‌گیرد که حکومت و حامیان بین المللی شان برای اهداف خاص دیگری در حرکت است و امنیت، رفا و آسایش مردم افغانستان هیچ جایگاه در برنامه های حکومت و حامیان بین المللی شان نداشته و جان مردم افغانستان وجهه ای برای مشروعیت و یا ناگذیری حضور نیروهای خارجی و حکومت گران افغانستانی بیش نمی‌باشد.برهمین اساس پیشنهاد می‌گردد که: 1. لازم است حکومت افغانستان و حامیان بین المللی شان بخصوص ایالات متحده آمریکا تامین امنیت و قطع جنگ در افغانستان را در اولویت کاری شان قرار دهد. 2. سیاست ‎های جنگی و امنیتی کشور از حالت انفعالی خارج گردیده و به صورت تهاجمی نقطه های تهدید را در سراسر کشور چند برابر ویران و نابود نماید.
3. سیاست های معافیت از مجازات‌ها را کنار زده و مجرمین امنیتی را به سرعت محاکمه و مجازات نماید.4 . رویه ‎های توزیع تذکره  و ثبت نام از رای دهندگان را از مراکز ثابت به مراکز سیار تبدیل نموده و برای  الصاق علامه و استیکرهای انتخاباتی راه حل دیگری غیر از چسپاندن در تذکره تابعیت جستجو نماید.
5. به صورت کلی پلان‌های امنیتی را مورد بازنگری جدی و کارشناسانه قرار داده و روش‌های کم هزینه تری را جستجو و عملیاتی نماید. اسحاق عارفی
n00047143-r-s-005

Comments are closed.