وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

گفتگو با پاکستان تضییع وقت است

شاهد خاقان عباسی نخست وزیر پاکستان به کابل آمد با رییس جمهور، رییس اجرایی، روسای مجلس، رییس شورای صلح، سران احزاب و جهادی های قدیم و دیگر افراد بحث و گفتگو نمود. سفر فشرده نخست وزیر پاکستان و جلسات متعدد بی هیچ نتیجه مشخصی برای افغانستان پایان یافت و فقط در این میان اشرف غنی رییس جمهور کشور تعهد بیشتری به پاکستان سپرد تا در اجرای نقشه های بعدی این کشور را یاری کند.
به گزارش (afghanpaper)، توریالی غیاثی آگاه مسایل سیاسی در برنامه )تحول(گفت: روابط دو کشور مانند پاکستان و افغانستان پر منازعه است و سال ها است که ما در یک جنگ نیابتی و جنگ اعلام نشده قرار داریم.بحث منافع است بحث قدرت است، بحث مسایل مختلف دیگری است که طرف مقابل را باید وادار بسازد که با افغانستان همکاری کند. ادعاهای دو طرف است، منافعی است که ما فکر می کنیم باید این منافع مشروع باشد، منافع نامشروع تلقی می شود و ادعاهایی که پاکستان دارد در قبال افغانستان و در نزدیکی سیاست های افغانستان با هند، هندی که در منطقه یکی از رقیب های سرسخت پاکستان است به لحاظ تاریخی و عملا اینها مسایلی است که می شوذ روی اینها بحث کنیم. 
وی افزود: ما انتظار از صداقت کسی نمی توانیم داشته باشیم. هندی که در منطقه به لحاظ تاریخی یکی از رقیب های سرسخت پاکستان است. می تواند مورد بحث پاکستان باشد و افغانستان را در این مورد متهم کند و به کارهای قبلی خود ادامه دهد. پس وقتی بحث منافع مطرح است انتظار از صداقت کسی نمی توان داشت. 
غیاثی، در خصوص نتیجه آمدن نخست وزیر پاکستان به کابل می گوید: هنوز پاکستان فرصت دارد که لابی کند و با این مساله بازی کند. هنوز پاکستان به این نتیجه نرسیده است که رابطه اش را با افغانستان عادی بسازد و گزینه نظامی و جنگی را کنار بگذارد و گزینه های دیگری را مانند گسترش روابط اقتصادی و بازکردن راه های تجارت و ترانزیت پاکستان به کشورهای دیگر و مسایل فرهنگی و روابط بسیار همسایگی نیکی که می تواند با روابط خوبش و رفتارهایی را که هندوستان در قبال افغانستان در این چند دهه اخیر به ویژه روی دست گرفته می تواند داشته باشد. یقینا به مجردی که پاکستانی ها تغییر سیاست بدهند جانب افغانستان و مردم افغانستان با تمام وجود استقبال می کنند. اما پاکستان هرگز این کار را نمی کند.
این آگاه سیاسی، معتقد است جنگ برای پاکستان فایده های اقتصادی زیادی دارد برای همان دست از جنگ نخواهد کشید و افزود: جنگ گرچه به کشور ما آسیب فراوانی زده اما یک بخش نگاه اقتصادی هم به پاکستان داشته یعنی یک سودی هم از نظر اقتصادی به پاکستان داشته است. آنها توانستند ضرابخانه شان را مدرن بسازند. سلاح هایشان را پیشرفته بسازند پول های هنگفتی در مبارزه با ضد تروریست یا تروریزم از آمریکا به دست بیاورند و همینطور در دهه های پیشتر به شکلی اینها رفتار کردند که آمریکا از پشت عینک های دودی پاکستان به منطقه و به ویژه به افغانستان نگاه می کنند.یعنی امکاناتی را از آمریکا به دست می آوردند در منطقه مطابق میل خودش خرج می کرد.  غیاثی، به صلح میان افغانستان و پاکستان معتقد نبوده و بیان داشت: من به این قضیه نگاه مثبتی ندارم. با همه اظهارات مثبتی که در این زمینه می شود اما من هیچ دلیلی برای حسن نیت پاکستان نمی بینم. یعنی شاهد هیچ تغییری نیستم. چرا که اگر دولت پاکستان حقیقتا این آمادگی را داشته باشد که به پروسه صلح افغانستان کمک کند حداقل راجع به واقعیت های عینی ملموسی که برای هیچ کسی قابل انکار نیست حداقل در سطح شعار و سخن یک اعتراف نسبی و جزیی صورت می داد.  وی در خصوص مدیریت کنندگان جنگ در افغانستان گفت: پاکستان بزرگترین عامل تداوم جنگ در افغانستان است و در این هم هیچ شکی نیست یعنی در واقع پشت صحنه جنگ افغانستان کلان ترین عاملی که ایستاده است دولت پاکستان است جنگ به صورت مستقیم از پاکستان مدیریت می شود و گروه هایی که در اینجا جنگ می کنند دقیقا در اختیار آی اس آی می باشند. مشکل دیگر این است که فقط این پاکستان هم نیست که پشت سر جنگ افغانستان است و به صورت مستقیم یا غیر مستقیم کشورهای بزرگ پشت سر آن هستند. با این شرایط ادامه گفتگوها با پاکستان ضایع شدن وقت است. 
n82815955-72147663

Comments are closed.