وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

رئیس جمهور: واردات افغانستان ۱۲ برابر صادرات آن است!

رئیس جمهور غنی در مراسم معرفی اتشه‌های تجارتی و روئسای ادارات مختلف دولتی که به تازگی امتحان رقابتی کمیسیون اصلاحات اداری را سپری کرده‌اند، گفت که به هر اندازه‌ای که ضوابط بر روابط حاکم شود، به همان اندازه وحدت ملی، اعتماد میان ملت و دولت و اعتماد میان سکتور خصوصی و جامعه تأمین می‌گردد.
آقای غنی بیان داشت که کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی با برداشتن موانع از سر راه جوانان در زمینه استخدام‌شان در اداره‌های دولتی، توانسته از ظرفیت‌های آنان استفاده نموده و نیز آنان را امیدوار کنند.
وی از اداره مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی خواست تا روند استخدام‌ها از طریق برنامه رقابتی را در وزارت خارجه نیز تطبیق نماید تا مردم افغانستان بدانند، کسانی‌که از آنها نمایندگی می‌کنند از طریق یک روند شفاف استخدام شدند.
آقای غنی بیان داشت که یکی از بنیادی‌ترین مشکلات افغانستان عدم توازن صادرات و واردات افغانستان است و با معرفی شدن، اتشه‌های تجاری یک قدم بزرگ در زمینه بلندبرین صادرات برداشته می‌شود.
آقای غنی گفت:» امروز یک قدم را برمی‌داریم که در یکی از بنیادی‌ترین مشکلات افغانستان که عدم توازن واردات و صادرات افغانستان است. یک مملکتی که وارداتش ۱۲ برابر صادراتش باشد، یک مملکت پایدار گفته نمی‌شود».
وی تأکید کرد که حد اقل ۸۰ درصد واردات افغانستان در داخل تولید می‌شود، در حالیکه افغانستان تولید جایگزین دارد اما در سال‌های گذشته در زمینه افزایش صادرات به صورت بنیادی کار صورت نگرفته‌است.
وی گفت حلقه خبیثه زمانی شکسته می‌شود که در زمینه بیلانس واردات و صادرات تأثیرات مثبت وارد و سپس افزایش یابد.
وی از اتشه‌های تجاری افغانستان خواست که از ملت نمایندگی نموده و جوابگوی تغییر وضعیت زندگی مردم باشند. وی گفت که در حال حاضر ۴۰ درصد از مردم افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند.
غنی از اتشه‌های تجاری خواست تا دیدگاه، موانع و کاستی‌ها را در زمینه رشد تجارت به صورت درست تحلیل نموده و فرصت‌ها را به گونه مشص سنجش کنند.
همزمان با این، همایون رسا وزیر تجارت و صنایع از اتشه‌های تجارتی افغانستان نیز خواست که در زمینه رشد و توسعه صادرات افغانستان کار نموده و زمینه‌های بازار تولیدات افغانستان در کشورهای میزبان را فراهم کنند.
سهم‌گیری در رشد و توسعه سرمایه‌گذاری خارجی در کشور، ایجاد تسهیلات برای سکتور خصوصی، نمایندگی کردن از وزارت تجارت و صنایع، تأمین روابط، جمع‌آوری معلومات در زمینه نیاز بازارهای اقتصادی کشورهای میزبان از دیگر خواسته‌های وزیر تجارت از اتشه‌های تجاری افغانستان بود.
n00079535-b

Comments are closed.