وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

داعش؛ برنامه ای است که افغانستان را نابود خواهد کرد

خبر حضور شهروندان اروپایی زیر عنوان داعش در گوشه و کنار برخی ولایات بر سر زبان ها افتاده است. حضور شهروندان آمریکایی، آلمانی، فرانسوی، الجزایری، عربستانی و… در ولایات مختلف باعث نگرانی مردم و مقام های محلی در ولسوالی ها شده است. شماری از هراس افکنان داعشی با خانواده های شان آمده اند و به آموزش های هراس افکنانه می پردازند. به گزارش (afghanpaper)، جاوید کوهستانی آگاه مسایل نظامی در برنامه «فراخبر» گفت: مدت زیادی یا نزدیک به دو سال است که داعش در چند نقطه افغانستان فعال است. از شرق افغانستان در مناطق مرکزی، زابل، غزنی، غور، در ولایت شمال افغانستان مخصوصا ولایت جوزجان، فاریاب، سرپل همچنان تعدادی از این جنگجویان خارجی در ولایت بدخشان، تعدادی هم در تخار و قندوز فعالیت دارند. اما اطلاعاتی که بعد از شکست داعش در عراق و سوریه وجود داشت قبلا هم از طریق رسانه اطلاع رسانی شده است.
وی، در خصوص طریقه انتقال داعش به افغانستان می گوید: متاسفانه دولت افغانستان به اتفاقات و واقعیت هایی که بیان می شود چندان توجه نمی کند و آن را شایعه پراکنی می گوید و جنگ با افکار عمومی می داند. درحالیکه با اطلاعاتی که وجود داشته است، بخشی از این جنگجوهایی که در سوریه و عراق بوده اند شامل چهار فاکتور هستند. یعنی اروپایی ها هستند، آفریقایی ها هستند، عرب ها و آسیای میانه ای ها هستند. اینها بیش از 2500 نفر که تعدادی ترک ها هم شامل آن هستند از طریق کشور عمان به عمارات متحده عربی و از طریق بندر کراچی، بندر قاسم و مناطقی که اطراف بندر کراچی هست به نام عظیم آباد توسط قاچاقبران انسان و پل ارتباطی که با سعودی دارند، تجار و سازمان های اسلام گرا، اینها را از طریق وزیرستان جنوبی، ولسوالی شمالزایی وارد غزنی و زابل ساختند و به شمال افغانستان انتقال دادند.
کوهستانی ادامه داد: این جنگجویان نه تنها در آنجا انتقال یافتند. بلکه تعداد دیگری از آن جنگجویان را هم در شرق افغانستان انتقال دادند و یک تعدادی هم در حال آمدن هستند. من فکر می کنم اگر دولت افغانستان به طور جدی به این موضوع ها توجه نکند و تمکمین نکند و مردم را حمایت نکند بعد از سوریه و عراق و پایان جنگ در آنجا تعداد زیادی از گروه های داعش که متواری هستند به کمک سازمان های استخباراتی کشورهای خلیج به جغرافیای افغانستان انتقال داده می شوند. حالا می دانیم که بحث جنگ داعش به نورستان رسیده، به لغمان رسیده، در لوگر وجود دارد و این یک خطر بسیار کلان است. نهادهای اطلاعاتی ما، کشفی و استخباراتی ما هم در وزارت دفاع و داخله و امنیت ملی بسیار ناتوان و ضعیف هستند. یا بسیار تحت تاثیر دیدگاه خارجی ها هستند و به آنها ارج می گذارند و نمی خواهند واقعیت ها را هم با نظام و هم با مردم شریک بسازند. این آگاه نظامی، در خصوص ورود داعش از سوریه و عراق می گوید: در پشت سر برنامه داعش کشورهای زیادی هستند. برخی از کشورهای اروپایی و غربی که اتباع شان به داعش در عراق و سوریه پیوسته بودند حالا که در آنجا جنگ تمام شده است به کشورهایشان بر می گردند و این یک تهدید بزرگ برای آنها محسوب می شود. بنابراین برای آنها دهلیز باز می کنند، مسیر سازی می کنند. تا حداقل از شر آنها خلاص شوند. تا آنها را در یک جایی مورد حمله قرار دهند و از بین ببرند. حالا هم گروه های داعش را به اینجا می فرستند تا به آسیای میانه بروند و بتوانند آنها را در مرزهای جنوبی روسیه مستقر کنند. کوهستانی، در خصوص منابع تمویل گروه های داعش می گوید: اخیرا در شبکه های اجتماعی یکی از قوماندان های شبکه آزادی سوریه که مربوط به جبهه کردها می شود گفته بود که ما چهار هزار داعشی را به پایگاه آمریکاییها انتقال دادیم و زمینه سازی کردیم که این قرار دادبین شاهین و قوماندان جبهه آزادی کردستان و قوماندان های آمریکایی بسته شود. بنابراین آنها وقتی انتقال داده شدند کجا می روند؟ روس ها که در فضای سوریه و عراق هستند اطلاعات دوام دار داده اند که آمریکا داعش را حمایت می کند. این جنجال ها وجود دارد و گزارش ها نشان می دهد که داعش حافظ منافع آمریکا است. ساخته شده آمریکا و اسراییل و عربستان سعودی و کشورهای خلیجی است. تعدادی از آنها هم مزدوران بین المللی هستند. برای اینکه آنها از بین نروند و نابود نشوند باید پایگاه داشته باشند. این خانه امن برای آنها افغانستان است. چه شرق افغانستان، چه شمال افغانستان برای اهداف استراتژیک آمریکا است. وی، با انتقاد از حکومت گفت: بارها شنیده ایم که در ولایت زابل و سرپل طیارات می آیند و در آنجا افراد داعش را پایین می کنند و اطلاعاتی وجود دارد که تعدادی افراد داعشی از طریق بندر کراچی وارد خاک پاکستان و وارد شمال افغانستان می شوند. این یک مشکل بسیار کلان است. داعش برنامه ای تازه است. چون یک استراتژی جدید غربی در منطقه است. متاسفانه ما تا چند دهه دیگر درگیر بحران باقی می مانیم. اگر فقط بحث طالبان باشد این پروژه رو به اتمام است و اگر خدا بخواهد ما چند وقت دیگر از طریق گفتگو و مذاکره و مصالحه و یا از طریق نظامی می توانیم بر آنها غالب شویم و افغانستان باید به صلح برسد. اما داعش برنامه ای است که افغانستان را نابود خواهد کرد اگر ما به همین منوالی پیش برویم که حکومت گرفته است. 
IMG12430010

Comments are closed.