وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

چالش بزرگ اقتصادی؛ تنها ۳ درصد از جلغوزه افغانستان با نام این کشور صادر می‌شود

نهادهای بازرگانی و صادرکنندگان جلغوزه افغانستان در یک نشست مشترک در کابل، چالش‌های موجود فراروی این میوه خشک، اهمیت صادرات، پروسس و بسته‌بندی آن‌را بررسی کردند.
در این نشست که مقام‌های حکومتی این کشور نیز شرکت کرده بودند، برگزارکنندگان برای کاهش چالش‌های فراروی این محصول، اتحادیه‌ای را زیر نام (اتحادیه جلغوزه افغانستان(ایجاد کردند.
بر اساس آمارهای اتاق تجارت و صنایع افغانستان، از مجموع صادرات این کشور، حدود ۲۱۸ هزار تُن آن را میوه تازه و ۱۷ هزار تُن دیگر را میوه‌های خشک تشکیل می‌دهد. در بخش میوه‌های خشک، جلغوزه، بادام، چهارمغز و پسته از جمله‌ بیشترین اقلام صادراتی می‌باشد.
اما نهادهای بازرگانی افغانستان تأکید می‌کنند که در بخش بازاریابی و اهمیت اقتصادی جلغوزه، اقدام مؤثری صورت نگرفته و هم‌چنان جنگلات جلغوزه در این کشور با خطر نابودی روبرو است.
خان‌جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفت: ما می‌خواهیم نه‌تنها تجارت جلغوزه، بلکه تولید آن نیز تقویت یافته و از جنگلات آن حفاظت شود.
از سویی ‌هم مقام‌های حکومت افغانستان در نشست نهادهای بازرگانی و صادرکنندگان جلغوزه تأکید می‌کنند که ایجاد اتحادیه‌ها و ابتکارها، سبب تغییرات مهم در زندگی شهروندان و بهبود اقتصاد این کشور می‌شود.
عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت افغانستان گفت: «کشور ما ظرفیت‌های زراعتی فراوان دارد و سرمایه‌گذاری روی تولیدات زراعتی کشور، اقدام مهمی است که باید سرمایه‌گذاران در این بخش توجه‌ جدی کنند. مهم‌ترین پیامدهای چنین اقدام‌ها، افزایش تولیدات و صادرات و هم‌چنان بهبود وضعیت اقتصادی کشاورزان و باغ‌داران می‌باشد.
صادر شدن به ‌نام کشورهای دیگر:
مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که از مجموع ۲۵ تا ۳۰ هزار تُن جلغوزه‌ای که در این کشور تولید می‌شود، بیشتر آن به پاکستان انتقال داده شده و پس از پروسس و بسته‌بندی در این کشور، با نام پاکستان به بازارهای منطقه‌ای و جهانی صادر می‌شود. با این وجود، درصد زیادی از این محصول به ‌نام پاکستان به کشورهای خارجی صادر می‌شود. خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان در این مورد گفت: )با تأسف تقریبا تمام جلغوزه‌های تولیدشده‌ افغانستان به پاکستان انتقال داده شده و از آنجا به کشور‌های جهان از جمله چین، تایوان، هنگ‌کنگ و کشور‌های عربی صادر می‌شود.(
آمارهای اتاق تجارت و صنایع افغانستان نشان می‌دهد که سالانه این کشور حدود ۳۳ هزار تُن جلغوزه را به‌ارزش مجموعی ۸۰۰ میلیون دالر تولید می‌کند. بر اساس این آمارها از مجموع میزان تولیدات جلغوزه، تنها یک‌هزار تُن از طریق افغانستان و با نام این کشور و باقی‌مانده آن توسط پاکستان و به نام آن به کشورهای مختلف صادر می‌گردد.
از سوی دیگر، بر اساس آمارهای نهادهای بازرگانی افغانستان، در سال جاری خورشیدی حدود یک هزار و ۱۰ تُن جلغوزه به ارزش ۹ میلیون دالر ‌به کشورهای مختلف صادر شده که در این میان چین از متقاضیان عمده این محصول بوده است. ساحات جنگلی جلغوزه در افغانستان در حدود ۴۳ هزار هکتار زمین می‌باشد که بیشتر در ولایات خوست، پکتیا، پکتیکا، ننگرهار و لغمان واقع شده است.
اتحادیه جلغوزه افغانستان:
نهادهای بازرگانی افغانستان در نشست مشترکی که با بازرگانان و صادرکنندگان جلغوزه این کشور برگزار کرده بودند، اتحادیه‌ای را زیر نام )اتحادیه جلغوزه افغانستان( تأسیس کردند. مسوولان نهادهای بازرگانی هدف از ایجاد این اتحادیه را هماهنگی بیشتر میان صادرکنندگان جلغوزه و توسعه تجارت آن عنوان می‌کنند.
 بازاریابی برای جلغوزه افغانستان، خودکفایی در بخش پروسس و بسته‌بندی و صادرات جلغوزه به‌ نام افغانستان از هدف‌های دیگر این اتحادیه گفته شده است.
صیام پسرلی، سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان در این مورد به خبرنامه گفت که این اتحادیه در کنار پیشبرد هدف‌های دیگر، تلاش می‌کند که توجه حکومت به‌ویژه توجه وزارت زراعت، آبیاری و مالداری را برای حفاظت از جنگلات جلغوزه که روزبه‌روز در حال از بین رفتن است، جلب کند. آقای پسرلی تأکید کرد: «خواست این اتحادیه این است که برای توسعه این جنگلات اقدامات عملی صورت گیرد. هم‌چنان چالش‌های موجود فرا راه صادرات جلغوزه افغانستان که قسمت عمده‌ آن از طریق پاکستان و تحت نام و مارک آن کشور صادر می‌گردد، به بحث گرفته شود. از سویی ‌هم عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت افغانستان در نشستی که در مورد بررسی چالش‌های این محصول کشاورزی در کابل برگزار شده بود، تأکید کرد که هرچند چنین ابتکارهایی کوچک می‌نماید، اما در عمل آورندۀ تغییرات مهم در زندگی شهروندان و بهبود اقتصاد کشور است.
عبدالله گفت: تشکیل اتحادیه جلغوزه افغانستان و هم‌چنان شرکت تولید و پروسس جلغوزه خالص، کاری است که ما را کمک می‌کند تا از آن به ‌شکل مدل به سایر تولیدات زراعتی که مارکیت جهانی خوب دارند، استفاده کنیم. به‌طور مثال اقداماتی که در قسمت زعفران صورت گرفت، امروز در اقتصاد ما یک رقم را تشکیل می‌دهد و من یقین دارم با درنظرداشت ضرورتی که در مارکیت اطراف افغانستان جود دارد، یک رقم درشتی را در بخش جلغوزه نیز شاهد خواهیم بود.
افزایش میزان صادرات:
مقام‌های حکومت افغانستان اعلام کرده‌اند که در سال ۲۰۱۷ میلادی، صادرات این کشور درحدود ۲۰ درصد افزایش داشته است. آنان تاکید می‌کنند که مجموع صادرات افغانستان در این سال به حدود ۷۲۰ میلیون دالر رسیده است.
این در حالی است که ارزش صادرات افغانستان در سال ۲۰۱۶ میلادی، ۵۹۶ میلیون دالر و در سال ۲۰۱۵، ۵۸۰ میلیون دالر بوده است.
میوه‌های تازه و خشک، نبات‌های طبی، قالین، گلیم و صنایع دستی از جمله بیشترین اقلام صادراتی افغانستان در سال ۲۰۱۷ بوده که این محصولات بیشتر به کشورهای پاکستان، هند، آسیای میانه، استرالیا، اروپا و امریکا صادر شده است.
مقام‌های وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که از مجموع محصولات صادراتی، میوه و سبزی بیشترین رشد را نسبت به سال قبل داشته است. به گفته‌ این مقام‌ها، بیشترین میوه و سبزی این کشور به هند و پاکستان صادر شده که مجموع صادرات میوه افغانستان به این کشورها در ربع اول سال جاری خورشیدی، حدود ۵۰ درصد رشد را نسبت به ربع اول سال گذشته‌ خورشیدی نشان می‌دهد.
علی شیر شهیر
Jalghoza

Comments are closed.