وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

گزارش اکسفام: شکاف میان فقرا و ثروتمندان در جهان عمیق‌تر شده است

نابرابری عمیق در توزیع ثروت: گزارش اکسفام حاکی است که ۸۲ درصد از ثروت‌های حاصل شده در ۲۰۱۷ به ۱ درصد ثروتمندترین افراد تعلق گرفته است.
در داووس سویس در این روزها بار دیگر سران کشورها، رؤسای شرکت ها و مدیران عرصه اقتصاد گردهم می آیند. در همین حال سازمان امدادی بریتانیایی «اکسفام» پیش از آغاز این نشست، گزارش اش را در باره نابرابری های اجمتاعی در سطح جهان معرفی کرده است.
ارقام جدیدی را که نیک برایر، فعال سازمان اکسفام ارایه کرده است، ممکن است بعضی را به تعجب وادارد و در میان شماری هم خشم ایجاد کند. براساس اظهارات او در فاصله هر دو روز در جایی از جهان، یک میلیاردر جدید به شمار محدود ثروتمندان جهان افزوده می شود. در این میان شمار میلیاردرها به بیش از ۲۰۰۰ تن می رسد.
در مقایسه، یک زن خیاط در بنگله دیش باید در تمام عمرش کار کند تا به همان اندازه پول کمایی کند که یک رئیس در رهبری یک شرکت مُد در چهار روز به دست می آورد. تنها ۴۲ نفر به صورت مجموعی همان میزان ثروت جهان را در تصاحب خود دارند که با داشته های تمام نیمی از فقیرترین جمعیت جهان برابر است. نیک برایر از سازمان اکسفام شکایت می کند: اگر ما فقط به افزایش جدید ثروت ها نظر کنیم، در این صورت ۸۲ درصد آن، یعنی از هر پنج دالر چهار دالر آن، به ثروتمندترین افراد تعلق می گیرد که یک درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهند. این  در حالی است که رفاه کمتر از نیمی از بشریت که سه و نیم میلیارد جمعیت جهان را تشکیل می دهد، اصلاً بهبود نیافته است.
انتقاد از اکسفام:
این سازمان بریتانیایی در گذشته با انتقادهایی در ارتباط با ارایه ارقام و شیوه تفسیر و برداشت از آنها مواجه شده است. مثلاً انتقاد شده است که مقایسه نیک برایر از یک طرف براساس آن فهرست میلیاردرها استوار است که مجله امریکایی (فوربس) آن را تهیه کرده است که قسماً تخمینی است و از طرف دیگر این مقایسه او براساس (گزارش ثروت جهانی) از جانب بانک کریدت سویس مبتنی است که معیارهای آن برای بسیاری از کشورها ضعیف است.
اما نیک برایر از پیام گزارش اش دفاع کرده می گوید: این برآورد قابل اعتماد است که می توان آن را محاسبه کرد. اما طبیعی است که ما بدون یک بررسی جمعیت شناسی در سطح جهانی، نمی توانیم ارقام واقعی علمی را داشته باشیم. روش ما در این مورد روشن است: ثروت به کسانی که در راس قرار دارند، تعلق می گیرد، در حالی که اکثریت انسان ها در جهان عقب نگهداشته می شوند.
اکسفام جهانی شدن را محکوم نمی کند:
هدف سازمان اکسفام با ارایه گزارش اش، محکوم کردن جهانی شدن نیست، بلکه این واقعیت را می پذیرد که جهانی شدن باعث شده است که شمار انسان هایی که در فقر مفرط زندگی می کنند، در ۲۰ سال اخیر به نیم کاهش یافته  است. این فعال اکسفام امید دارد که سران کشورها و رهبران کانسرن ها تا حدی بیدار شده اند و از موفقیت های گروه های عوام گرای دست راستی که از وضعیت بد اقتصادی در جامعه به نفع شان استفاده می کنند، هراس زده شده اند. و این که آنها به هر صورت متوجه نابرابری ها در کشورهای شان و نیز در سطح به عنوان یک مشکل شده اند.
برایر  در این ارتباط می افزاید که مثلاً دستمزدها و معاش ها نیز در مقایسه با کارآیی و باروری  کمتر افزایش یافته است. او از سران کشورهای ثروتمند و شرکت های بزرگ انتظار دارد که کلمات زیبایی را که آنها در نشست داووس بر زبان می آورند، عملی نیز کنند.   این کارشناس سازمان اکسفام از دولت های می خواهد که حقوق کارمندان به خصوص کارمندان زن را تقویت کنند؛ معاش های سرسام آور مدیران شرکت ها را محدود سازند و علیه عدم پرداخت مالیات توسط شرکت های بزرگ و ثروتمندان میلیاردر و میلیونر مبارزه کنند. Pieper/hm/af

42223202_303

Comments are closed.