وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

واکنش های بین المللی به حمله مرگبار اخیر در کابل

کاخ سفید، وزارت خارجه آلمان، یوناما و انجمن مردمان مواجه با تهدید، حمله روز پنج شنبه بر مرکز فرهنگی تبیان در کابل را به شدت محکوم کردند. این کشورها و نهادها بر ادامه حمایت شان از مردم و حکومت افغانستان تاکید نمودند. 
حمله هراس افگنانه روز پنج شنبه گذشته در مربوطات حوزه ششم امنیتی پولیس در کابل که براساس آمار رسمی ۴۱ کشته و ۸۹ زخمی برجا گذاشت، از سوی شمار از کشورهای جهان محکوم شده است. از این میان، کاخ سفید با پخش خبرنامه ای بر کشاندن عاملان این حمله به پنجه قانون و عدالت تاکید کرده است.
سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید می گوید که ایالات متحده امریکا قاطعانه در کنار حکومت و مردم افغانستان می ایستد و واشنگتن یک جا با حکومت وحدت ملی افغانستان تلاش خواهد کرد تا عاملان این حمله فجیع را به پنجه قانون بسپارد.
در بیانیه پخش شده کاخ سفید آمده است: ایالات متحده امریکا حمله وحشیانه بر یک مرکز فرهنگی و اجتماعی را در کابل به شدت محکوم می کند. امریکا تسلیت عمیق اش را به قربانیان و خانواده های آنان ابراز می کند.
این حمله از سوی شماری زیادی از کشور ها به شمول حکومت افغانستان یک جنایت ضد بشری گفته شده است. در همین حال وزارت خارجه آلمان به این باور است که عاملان این گونه حمله های هراس افگنانه در تلاش  نفاق افگنی و ناامنی در افغانستان هستند. وزارت خارجه آلمان می گوید که این کشور در کنار مردم افغانستان باقی خواهد ماند و برلین در قبال تعهدات اش به کابل پایبند است.
زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان که به روز پنج شنبه در برلین سخن می گفت، افزود: این حمله بر ضد تعلیم و تربیه، بر ضد آزادی رسانه ها و آزادی بیان است. در واکنش به این حمله داعش بر مرکز فرهنگی تبیان درکابل، یوناما یا دفتر معاونت سازمان ملل متحد نیز با پخش خبرنامه یی، حمله بر غیرنظامیان به شمول زنان و کودکان را غیرقابل قبول عنوان کرده است. 
توبی لنزر، سرپرست یوناما گفته است: «جنایت های مانند امروز عزم ما را برای یکجا کار کردن با همه افغان هایی که خواهان صلح در کشور شان در سال ۲۰۱۸ هستند، تقویت می کند.
گروه داعش مسئولیت حمله انتحاری  بر مرکز فرهنگی تبیان و خبرگذاری صدای افغان (آوا) را  برعهده گرفته است، اما حکومت افغانستان و نیروهای امنیتی  از بهر ناتوانی شان در محافظت از اقلیت شیعه با انتقاد روبرو شده اند.
رسیدن نیروهای امنیتی به محل حمله انتحاری در کابل
(انجمن مردمان مواجه با تهدید)، سازمانی که برای محافظت از حقوق اقلیت ها در سطح بین المللی فعالیت دارد، با پخش اعلامیه ای خواستار محافظت از اقلیت شیعه در افغانستان شده است. اولریش دلیوس، مسئول انجمن مردمان مواجه با تهدید به روز پنج شنبه در شهر گوتینگن آلمان گفت:
حکومت افغانستان و نیروهای امنیتی تاکنون نتوانسته اند از اقلیت در حدود سه میلیونی شیعه هزاره در برابر خشونت های دارای انگیزه های سیاسی محافظت کند.
در بخشی از اعلامیه این انجمن نیز آمده است که بیشتر حمله های هراس افگنانه بر شیعیان در سال ۲۰۱۷ در افغانستان از سوی داعش انجام شد، زیرا به نظر این گروه هراس افگن، شیعیان کافر هستند. این انجمن به این باور است که گروه داعش قصد دارد تا با این گونه حمله های هراس افگنانه میان جوامع مذهبی افغانستان تنش ایجاد کند.
بر بنیاد آمار نهادهای حقوق بشری، در سال ۲۰۱۷ در حدود ۳۱۵ شیعه در حمله های هراس افگنانه در افغانستان کشته شده اند.
ناصر عزیزی
41953597_401

Comments are closed.