وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

مجلس نمایندگان درگیر تنش‌های داخلی؛ حکومت در فکر انحصار قدرت و اقتصاد

نشست عمومی مجلس نمایندگان افغانستان روز شنبه نیز در شوک رویداد روز چهارشنبه بود که در داخل این مجلس اتفاق افتاد. اعضای مجلس نمایندگان از برخورد‌های انجام شده برخی از نمایندگان در نشست روز چهارشنبه انتقاد کردند و ادامه این وضعیت را غیرقابل پذیرش خواندند.
نشست مجلس نمایندگان در روز چهارشنبه سوم ماه عقرب، پُر از تنش و حمله‌های فزیکی نمایندگان بود. حمله‌هایی که در نهایت منجر به پایان غیر رسمی نشست عمومی این مجلس شد. همه‌ی این جنجال های اخیر، پس از افشای فساد مالی عبدالرووف ابراهیمی رییس این مجلس شکل گرفته است.یک ماه پیش آقای همایون، عبدالروف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان را به اختلاس ده‌ها میلیون افغانی متهم کرده است البته این اتهام پس از نشر یک گزارش در طلوع نیوز صورت گرفت. او گفت که آقای ابراهیمی به بهانه‌‌ قراردادها، استخدام کارمندان و کرایه خانه از سوی رییس دبیرخانه مجلس نمایندگان ده ها میلیون افغانی دریافت کرده است. قصه‌ای که تا هنوز پس لرزه هایش در مجلس حمله‌ها و تهدیدهای فزیکی و پایان غیر رسمی مجلس در روز چهارشنبه، با واکنش گسترده نمایندگان رو برو شده است. برخی از این نمایندگان، با نوشتن نامه‌ای، خواهان اجندای فوری در نشست عمومی روز شنبه شدند تا در جریان آن، روی بهبود وضعیت داخل تالار و ایجاد فضای مناسب و سالم در مجلس نمایندگان بحث و گفت‌گو کنند. این پیشنهاد با تایید اعضای مجلس رو برو شد و نشست عمومی نیز بخاطر بحث روی مسایل داخلی، سرّی شد.
مجلس مشکل‌ساز در عوض مجلس قانون گذار: پیش از سرّی شدن نشست عمومی امروز مجلس، اکثر نمایندگان نسبت به وضعیت حاکم بر این مجلس ابراز تاثر کردند. باور برخی نمایندگان این است که پارلمان افغانستان به جای این‌که، مرکزی باشد برای حل منازعات اجتماعی، آهسته آهسته خودش به یکی از منابع مشکل ساز تبدیل شده است. نمایندگان ادامه این وضعیت را غیر قابل قبول و بی احترامی به دیگر اعضای این مجلس خواندند.
عبدالرووف انعامی یک عضو مجلس از ختم غیر رسمی مجلس با شیوه‌ای که در روز چهارشنبه صورت گرفت، انتقاد کرد. او گفت که: ” وقتی قانون شکنی شروع میشه، از همین جا شروع میشه.  پارلمان به جای اینکه، جایگاهی باشد برای حل منازعات اجتماعی ما، آهسته آهسته خودش تبدیل شده به یکی از منابع مشکل ساز. دوم این که هیچ یکی از هیات اداری یا رییس بالای دیگران آمر نیست و روابط اداری در مجلس افقی است نه عمومی.”
صالح محمد سلجوقی، عضو دیگر مجلس هم گفت که حرکات روزهای اخیر در پارلمان افغانستان و چگونگی بحث بالای آن، آبروی این نهاد ناظر و قانون گذار را آسیب زده و اعضای مجلس به جز سر و کله زدن به جان همدیگر، کاری دیگری ندارند. او از شیوه مدیریت مجلس هم انتقاد کرد.
آقای سلجوقی گفت: ” تدابیر انضباطی تنها بالای بشردوست قابل تطبیق است. لطفا هیات اداری، همان فصل را برای افراد خاطی، آدمای جنجالی، که در داخل این پارلمان هر لحظه آبروی این خانه را می ریزد، تطبیق کنید.” او هشدار داد که در غیر آن، این درگیری ها و کشمکش‌های درون پارلمانی به یک فرهنگ تبدیل می‌شود و هر روز کار مجلس تنها به حل و فصل جنجال های داخلی خلاصه می‌شود.
علی اکبر قاسمی، نماینده دیگر مجلس هم، وضعیت حاکم در این مجلس را برای همه خسته کن خواند. او گفت: ” بیرون از این خانه، هرکاری که می کنند، مسئولیت اش بدوش خود اینا بر میگردد. اما وقتی اینجا چنین رجز خوانی می کنند، این وضعیت برای هیچ کسی قابل قبول نیست.”
مجلس در تنش و حکومت در فکر انحصارگرایی ها: حاجی ظاهر قدیر، یکی دیگر از اعضای مجلس نمایندگان هم گفت که در این مجلس روی همه مسایل بحث می‌شود، به جز رفتارهای حکومت. او به کارهای کمیسیون مستقل انتخابات و روند تدارکات ملی اشاره کرد و حکومت را به انحصار گرایی در این مسایل متهم کرد.
آقای قدیر گفت: ” ما ولسی جرگه بالای موضوعات زیادی بحث می‌کنیم. ولی موضوع کمیسِون مستقل انتخابات را دقت نکردید. حکومت تمام اش شخصی شده است. انحصاری شده است. حکومت به ارگ رفته و به ارگ خلاصه شده. تدارکات که یک پروسه ملی است، تمام کار و بارش به ارگ خلاصه شده. انتخابات که حق تمام مردم افغانستان است، آن را چهار نفر انحصار کرده است و به ارگ ختم می شود. چرا این موضوع را به بحث نمی گیرید.” این عضو مجلس به ۳۵۰ میلیون دالری که به گفته او جامعه جهانی برای ارتقای ظرفیت زنان افغانستان اختصاص داده هم اشاره کرد. او گفت که این پول به بانوی اول داده شد و هیچ کسی از آن سئوال نمی‌کند که این پول کجا شد. لالی حمیدزی، دیگر عضو مجلس هم درست به همین نکته انگشت گذاشت. او با انتقاد از شیوه حکومت‌داری رییس جمهور غنی گفت که: ” نه افغانستان، کشور پدر شخصی کسی است و نه هم حکومت مال شخصی کسی. این نظام هم از ماست و این حکومت هم از ماست. تخریب مخریب نمی کنیم. اما خوب را خوب و بد را بد می گوییم”. او می‌گوید که در ریاست جمهوری کسی به نام اکرم خپلواک است. او گماشته شده که از هلمند و ولایات جنوبی پول جمع کند. آقای حمیدزی، معصوم استانکزی رییس عمومی امنیت ملی را هم متهم کرد که سه تن را برای جمع آوری پول به ولایات جنوبی گماشته است. او گفت: ” استانکزی یکی را به نام رییس امنیت ملی فرستاده و دو تن  دیگر به نام های والی و معاون والی فرستاده و می خواهد که پول جمع کند و اقوام افغانستان را به جان هم اندازد. یک روز جوانان را در برابر ازبیک‌ها به جنگ ترغیب می‌کند، یک روز در برابر تاجیک، یک روز در برابر هزاره‌ها و یک روز هم پشتون را تقسیم بندی می‌کند.” علی اکبر قاسمی هم در این زمینه گفت: ” وضعیت افغانستان به گونه‌ای هست که کارت به استخوان رسیده، بجای آن که ما روی مسایل کلان ملی و عمومی گپ بزنیم، سر وضعیت امنیتی گپ بزنیم، هر روز ما اولادای خود را، برادران خود را از دست می دهیم، ما می آییم وقت خود را روی مسایل پیش پا افتاده و ناچیزی تلف می کنیم.” (آصف سحر)
Hushdar-daily-feature-pics-format-ok-10-3

Comments are closed.