وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

حکومت وحدت ملی سه ساله شد؛ اما تعهدات عملی نشده‎اند

حکومت وحدت ملی، روز (جمعه، ۷ میزان) سه ساله شد. انتقادها این استند که بسیاری از تعهداتی که از سوی رهبران این حکومت سپرده شده اند، عملی نشده اند.
سه سال پیش در چنین روزی انتخابات ریاست جمهوری بربنیاد توافق دو پیشتاز انتخاباتی، برد-برد اعلام شد و قدرت از حامد کرزی به اشرف غنی و عبدالله عبدالله واگذار شد.
افزون بر پیکار جدی با فساد اداری و تأمین حاکمیت قانون و بهبود حکومت داری خوب در کشور، آوردن اصلاحات بنیادین در نظام انتخاباتی، برگذاری انتخابات پارلمانی و شورا‌های ولسوالی‏ها، توزیع شناس‌نامه‌های برقی، ایجاد کمیسیون تعدیل قانون اساسی و برگزاری لویه جرگۀ قانون اساسی تا دو سال، مهم‌ترین تعهدات رهبران حکومت در اعلامیۀ مشترک و توافق‌نامۀ سیاسی ایجاد حکومت وحدت ملی را می‎سازند.
وعده‎های که با گذشت سه سال از عمر این حکومت هیچ یک به گونۀ کامل عملی نشده اند. از این میان اما در بخش‎های مبارزه با فساد اداری، اصلاحات انتخاباتی و توزیع شناسنامه های برقی گام هایی برداشته شده اند.
 نقیب الله هاشمی، عضو شورای ولایتی کابل در این باره بیان داشت: )اقتصاد مردم روز به روز ضعیف شده، بیکاری به اوج خود رسیده، فساد به اوج خود رفته، باندهای مافیایی به صورت بسیار واضح کار می کنند؛ پس این حکومت در کدام نقطه موفق بوده است؟ بروید از ملت پرسان کنید ملت ناراض است)!
یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان نیز افزود: (کارهای بنیادی که بتوانند اعتماد مردم را دوباره احیا بکند، انتخابات ما را خوب بسازد، متأسفانه که آن اصلاحات به وجود نیامد. تنها تعویض چهره ها بود در کمیسیون های انتخاباتی. در عین حال در این سه سال باید انتخابات صورت می گرفت، ما انتخابات ولسی جرگه را با شوراهای ولسوالی ها می داشتیم.
در این میان، رهبران حکومت انتقاد می‎شوند که به جای آوردن اصلاحات و عملی ساختن وعده‎های شان بیشتر درگیر اختلاف‎های درون حکومتی بوده اند، بالا گرفتن تنش‎های سیاسی و قومی در این حکومت از دیگر انتقادها است.
داوود اساس، مشاور پیشین رییس اجراییه اظهار داشت: «وحدت ملی که امروز در افغانستان خدشه دار شده است در تاریخ افغانستان این قسم نبود میان اقوام مشکل ایجاد شده است مانند موضوع ایشچی و دوستم موضوع محقق و دانش قضیه استاد عطا و عبدالله و اختلاف های حزب اسلامی و جمعیت.
در همین حال، ریاست جمهوری هر چند می پذیرد که در این سه سال با چالش‎هایی همراه بوده است، اما حکومت وحدت ملی را پر دست‌آورد می‎داند.
شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخن‌گوی رییس جمهور تصریح کرد: )ما در عرصه سیاست خارجی در پنج حلقه رابطه یی بسیار خوبی را با دنیا تأمین کردیم و به غیر از پاکستان ما با همه کشورها یک رابطه تعریف شده و استراتیژیک داریم پس از چهل سال است که افغانستان از لحاظ سیاسی در یک موقعیت بسیار خوبی قرار گرفته و این یک دست آورد بسیار مهم است، ما در عرصه بازرگانی و ترانزیت منافع کشورهای منطقه را در جغرافیای افغانستان با هم گره زدیم).
حکومت وحدت ملی با همه فراز و فرودهایی که داشت یک سوم عمرش را پشت سر گذاشته است، انتظارها این استند که رهبران این حکومت در زمان باقی مانده، وعده های شان را به گونه کامل عملی بسازند.
411506761578 (1)

Comments are closed.