وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

معاون رئیس جمهور: چین مهم‌ترین شریک اقتصادی افغانستان است مطلب ص۳

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری که به دعوت مقامات چین به این کشور سفر کرده است، در دیدار با مقامات حزب کمونیست چین و مقامات محلی ایالت سین کیانگ این کشور گفته است که چین مهمترین شریک اقتصادی افغانستان به شمار می‌رود.
آقای دانش روز یکشنبه، 8 اسد، با )چن کوانگو( سرمنشی حزب کمونیست چین در ایالت سین کیانگ و والی و شمار دیگری از مقامات محلی این ایالت دیدار کرد.
معاون رئیس جمهور گفته که چین در بخش اقتصادی یکی از مهمترین شریک‌های اقتصادی و تجاری افغانستان است. او به مقامات چینی گفته که طرح یک کمربند – یک راه مهمترین طرح اقتصادی بین دو کشور است و افغانستان خود را متعهد به حفاظت و حمایت از آن در منطقه می‌داند.
او گفته در چهارچوب جاده ابریشم جدید دو پروژه مهم خط آهن بین پنج کشور افغانستان، چین، ایران،‌ تاجکستان، ایران و قرقیزستان و همچنین شبکه فایبر نوری از کاشغر تاجکستان به فیض‌آباد در ولایت بدخشان افغانستان قرار دارد،‌ که نقش مهم در رشد اقتصادی منطقه دارد.
سرمنشی حزب کمونیست چین در ایالت سین کیانگ در این دیدار، روابط دو کشور را) دوستانه( تعریف کرده و گفته که چین خواهان همکاری دوام‌دار با افغانستان در زمینه مبارزه با تررویسم، امنیت منطقه‌ای، همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و تجاری است.
آقای دانش گفته است که در سال‌های اخیر روابط دو کشور در حال توسعه بوده است و اراده حکومت وحدت‌ملی بر این است که این روابط را بیشتر گسترش دهد.
او همچنین گفته است که در ده سال گذشته بیش از 60 سند سند حقوقی و همکاری مشترک بین افغانستان و چین امضا شده و تلاش‌ها بر این است که زمینه تطبیق کامل این اسناد فراهم شود.
معاون رئیس جمهور همچنین نقش چین در روابط بین‌المللی و منطقه‌ای را مهم دانسته و افزوده که انتظار می‌رود چین در گفتگو‌های صلح در افغانستان و تامین امنیت منطقه نقش بیشتری ایفا کند.
او تاکید کرده که افغانستان در عین حالی که به صلح ضرورت دارد و دروازه گفتگوها درباره صلح را همچنان باز نگهداشته است،‌ در خط نخست نبرد با تروریسم نیز قرار دارد. 
آقای دانش تاکید کرده است که افغانستان با بیش از 20 گروه تروریستی می‌جنگد که بیشتر آنها از سوی کشورهای خارجی تمویل، تجهیز و حمایت می‌شوند.
اکنون بخش بزرگی از کالاهای مورد نیاز بازار افغانستان از چین وارد می‌شود. همچین بسیاری از پروژه‌های اقتصادی و تجاری با شرکت‌های چینی قرار داد شده است. قرار دادن استخراج معدن مس عینک در ولایت لوگر یکی از بزرگترین قراردادهای است که با یک شرکت چینایی امضا شده.
در سال‌های اخیر چین و افغانستان در پی گسترش روابط اقتصادی خود بوده است. چین با همکاری‌های اقتصادی در افغانستان در تلاش است که سطح همکاری‌های منطقه‌ای خود را گسترش بدهد.
Danish and China 25

Comments are closed.