وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

(فیفا) از کُندی کار در کمیسیون انتخابات انتقاد کرد

مسوولان در بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) از آنچه که کُندی کار در کمیسیون انتخابات می‌خوانند به شدت انتقاد کرده می‌گویند که با گذشت هر روز، زمان برای برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه پارلمانی از دست می‌رود.
بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان کنفرانس (مشارکت مردم)انتخابات معتبر را با حضور نمایندگان کمیسیون‌های انتخاباتی به منظور چگونگی آغاز روند برگزاری انتخابات، روز دوشنبه (۲۳ اسد) در کابل برگزار کرد.
محمد یوسف رشید رییس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه از کُندی کار کمیسیون مستقل انتخابات و بی توجهی حکومت در زمینه چگونگی برگزاری انتخابات پیش رو ابراز نگرانی کرده گفت که اگر حکومت و کمیسیون‌های انتخاباتی در این زمینه توجه جدی نکنند؛ آرزوی‌های مردم افغانستان که برگزاری یک انتخابات شفاف، عادلانه و به موقع است، در معرض بی‌اعتمادی قرار خواهد گرفت.
هرچند کمیسیون مستقل انتخابات تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی را شانزدهم میزان سال ۱۳۹۷ ه.ش تعیین کرده اما رییس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‌گوید که باگذشت هر روز؛ انتخابات پیش رو وارد مرحله‌های جدی می‌شود اما برخی از کارها در کمیسیون مستقل انتخابات نیاز دارد تا از صفر شروع شود.
آقای رشید، کارکرد کمیسیون مستقل انتخابات در زمینه ثبت نام رای دهندگان را ضعیف خوانده، گفت که کمیسیون باید روند ثبت نام رای دهندگان را از صفر شروع کند.
به باور آقای رشید، بحران بی اعتمادی که از انتخابات‌های گذشته در اذهان مردم افغانستان به میراث مانده از جدی‌ترین موضوعات است که کمیسیون انتخابات تا هنوز در این زمینه توجه لازم را نکرده است. وی از کمیسیون مستقل انتخابات خواست که در زمینه احیایی دوباره اعتماد میان مردم و کمیسیون مستقل انتخابات، باید برنامه‌های آگاهی دهی را روی دست بگیرد.
رییس فیفا، مشخص نشدن تقویم انتخابات را نیز یکی از موضوعات خواند که کمیسیون مستقل انتخابات تاکنون در این زمینه توجه نکرده است.
آقای رشید می‌گوید که کمیسیون مستقل انتخابات باید هر چه زودتر تقویم انتخابات را اعلام کند تا مردم، احزاب و دیگرنهاد تقویم‌های مشخص کاری انتخابات را دانسته تا از این طریق زمینه‌های مشارکت مردم به مشکل روبرو نشود.
وی تاکید کرد که استفاده از تکنالوژی جدید در برگزاری انتخابات نمی تواند پاسخگوی همه مشکلات فراروی برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه باشد از این رو کمیسیون مستقل انتخابات باید مطالعات جدی در زمینه استفاده از این تکنالوژی را باید داشته باشد.
رییس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان از مشخص نشدن تصمیم حکومت در زمینه طرح پیشنهادی کمیسیون مستقل انتخابات مبنی بر کوچک سازی حوزه انتخاباتی نیز به شدت انتقاد کرده می‌گوید که حکومت با این عملش نشان می‌دهد که در زمینه برگزاری انتخابات جدی نیست.
وی از حکومت خواست که هرچه زوتر دیدگاه اش را در زمینه طرح کوچک‌ سازی حوزه‌های انتخاباتی مشخص کند و در غیر آن کمیسیون مستقل انتخابات نمی‌تواند در یک وضعیت مبهم به پیش برود.
آقای رشید برخی از اعضای کمیسیون مستقل انتخابات را به تک روی متهم کرده می‌گوید، اطلاعات آنان نشان می‌دهد که برخی از اعضای کمیسیون مستقل انتخابات در تصمیم گیری‌های این کمیسیون سهیم نیستند و به گونه‌ به حاشیه رانده شده‌اند.
در همین حال ملیحه حسن عضو کمیسیون مستقل انتخابات شماری از یافته‌های فیفا را تایید کرده می‌گوید که متاسفانه برخی‌ تصمیم‌ها در کمیسیون مستقل انتخابات به گونه تک فردی اتخاذ می‌شود. بانو حسن می‌گوید هرچند برخی از مشکلات در کمیسیون انتخابات موجود است اما این مشکلات حل شدنی اند.
وی به مردم و بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان وعده داد که کمیسیون مستقل انتخابات تا اول ماه میزان سال جاری روند ثبت نام رای دهندگان را آغاز خواهد کرد.
بانو حسن می‌گوید که هم اکنون یک هزار تن در ولایت افغانستان در زمینه مشخص نمودن حوزه‌های انتخاباتی مشغول کار هستند.وی تاکید می‌کند که حوزه‌های انتخاباتی از شانزده سال به این سو در یک حالت بوده و نیازمند بازنگری است تا زمینه دسترسی همه‌ شهروندان در انتخابات میسر شود.
هرچند انتقادها و استقبال‌های در زمینه استفاده از تکنالوژی جدید در انتخابات پیشرو موجود بوده اما بانو حسن می‌گوید که استفاده از تکنالوژی جدید در هر مرحله انتخابات با نارسایی‌های روبرو است.
وی از وزارت مخابرات در زمینه پوشش انترنتی برای استفاده از تکنالوژی جدید در مناطق دور دست سخت انتقاده کرده می‌گوید که وزارت مخابرات در این زمنیه با کمیسیون مستقل انتخابات صادق نبوده است.
به باور فیفا؛ تامین امنیت انتخابات، عدم ظرفیت اداری، بروکراسی‌های پیچده و تک روی‌ها در کمیسیون مستقل انتخابات از دیگر چالش‌ها در زمینه چگونگی برگزاری انتخابات در سال آینده به حساب می‌آید. (عبدالاحد فقیری)
n00148223-b

Comments are closed.