وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

در جمع آوری پول برق فساد گسترده وجود دارد

شماری از نمایندگان ولسی جرگه می‌گویند که جمع آوری پول صرفیه برق از سوی شرکت برشنا، با فساد گسترده همراه است؛ اما شرکت برشنا این موضوع را رد می کند.
شکریه پیکان نماینده مردم کندز، دیروز در نشست علنی ولسی جرگه گفت: فروش برق در کشور به فساد گسترده تبدیل شده است و همه ساله میلیون‌ها دالر از مردم پول اضافی جمع آوری می‌شود.» وی افزود: «با وصفى که این شرکت خدمات لازم را برای مردم انجام نداده؛ اما هر ماه دو الی سه برابر پول اضافه از مردم می‌گیرد و این دیگر قابل قبول ما نیست.» منور شاه بهادری نماینده مردم هرات گفت که شرکت برشنا در کنار اضافه ستانی پول بابت صرفیه‌های برق، مصوبه ولسی جرگه را که باید در هر ماه پول صرفیه برق را از مردم جمع آوری کند، تطبیق نکرده است.
وی رئیس و برخی مسوولان شرکت برشنا را به جمع آوری پول اضافی متهم کرد و گفت که این شرکت، وقتی نمی‌تواند پول صرفیه برق را از زورمندان و ادارات دولتی بگیرد، تلاش می‌کند این مبلغ را از مردم عادی بگیرد. بهادری از اعضای مجلس خواست تا رئیس و دیگر مسوولان برشنا را به این دلیل، به سارنوالی معرفی کنند تا از فساد در این اداره جلوگیری شود. این نماینده مردم هرات خاطر نشان کرد که شرکت برشنا، در حال حاضر هر کیلو وات برق را به دو و نیم افغانی عرضه می‌کند و بل یک خانواده متوسط ، هر ماه بیش از پنج هزار افغانی می‌شود که اکثر مردم توانایی آن را ندارند. حبیبه سادات نماینده مردم هلمند نیز با انتقاد از کارکرد شرکت برشنا در این زمینه گفت: )اولین مشکلی که مطرح است ماهیت حقوقی این شرکت است. قبلا از سوی یک وزارت اداره می‌شد؛ اما حالا که یک شرکت دولتی است و از سوی چهار وزارت مدیریت می‌شود، پاسخگو هم نمی‌باشند.(
به گفته وی، شرکت برشنا توانایی جمع آوری قروض خود را از نزد زورمندان ندارد؛ اما از مردم عادی اضافه ستانی می‌کند.  در پایان نشست، عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه گفت که مشکل برق، مشکل جدی است و باید به این موضوع به شکل درست و مسلکی رسیدگی صورت بگیرد.
وی خواستار بررسی ادعای افزایش هزینه بل‌های برق مردم شد و گفت که هرگاه ثابت شود که این مسئله حقیقت دارد، باید با مسوولان آن به صورت جدی برخورد شود.
ابراهیمی به کمیسیون مواصلات و مخابرات ولسی جرگه وظیفه سپرد تا این موضوع را بررسی نموده و گزارش آن را به جلسه عمومی مجلس ارایه کنند.
ولسى جرگه 16 جدی 1394، فرمان رئیس جمهور در مورد قانون تنظیم خدمات انرژى برق را با اضافه کردن این مسئله که پول صرفیه برق بجای دو ماه، باید هر ماه تحویل شود تائید کرد. اما در واکنش به نگرانی نمایندگان ولسی جرگه، وحیدالله توحیدى سخنگوى شرکت برشنا، وجود فساد در این اداره را رد کرد و گفت که شرکت برشنا آماده است در زمینه کارکرد خود، به شورای ملی پاسخگو باشد. وی در عین حال گفت که کار، روى طرح توزیع بل برق به شکل ماهوار ادامه دارد و قرار است این برنامه، تا دو ماه دیگر عملی شود.

Comments are closed.