وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

رمز وسوسه های شیطانی!/ انجنیر محمد نذیر تنویر

رمز وسوسه های شیطانی!
نوشتۀ: RamzWaswasaSatan-9، هالند
به سلسلۀ مضامین «انس با وحی»: برداشتی از آیات 52-54 سوره الحج (22)
تذکر:
در فضای مجازی اکثراٌ به تبصره ها و سوالاتی بر می خوردم که «اراده آزاد» بشری بکلی تحت شعاع «وسوسه های های شیطانی» شکل می یافت. زمانی که به این آیات برخوردم، متوجه وضاحت و روشنی صریح مطلب شدم که آنرا در یک مقاله کوتاه جمع بندی نمودم. این آیات در ضمن روشنی مطلب؛ بر حکمت «وسوسه های شیطانی» نیز پرداخته، که بر مسئولیت پذیری بشر سخت تأکید می دارد.
این مطلب حیاتی را در دو بخش، ان شاء الله پیشکش شما عزیزان خواهم نمود. با التماس دعای خیر برای این بنده محتاج.

بخش اول:
پدید آمدن «وسوسه های شیطانی» در بشر عام بوده، و نیز دارای حکمتی می باشد:
عام بودنش حتی صاحب حال رسولان (دارای کتاب و شریعت) و انبیا (دریافت کنندگان وحی الهی) نیز می گردد. زیرا ایشان نیز بشر بودند و ازین وسوسه ها در امان نبودند. اما پاکی و خلوص نیت در اعمال، مسبب امن ایشان از دستبرد «وسوسه های شیطانی» می گشت، و خالق هستی آنچه را که شیطان به ایشان القا می داشت، دفع و عقیم می ساخت. سپس الله(ج) آیاتش را استوار و محکم می دارد، و الله(ج) دانای حکیم است! {52}
وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِکَ مِن رَّسُولٍ وَلَا نَبِیٍّ إِلَّا إِذَا تَمَنَّىٰ أَلْقَى الشَّیْطَانُ فِی أُمْنِیَّتِهِ فَیَنسَخُ اللَّـهُ مَا یُلْقِی الشَّیْطَانُ ثُمَّ یُحْکِمُ اللَّـهُ آیَاتِهِ ۗ وَاللَّـهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ ﴿الحج:۵٢﴾
و پیش از تو نیز هیچ رسول و پیامبری را نفرستادیم مگر آنکه هرگاه آرزو می کرد (تا اهداف پاک و سعادت بخش خود را برای نجات مردم از کفر و شرک پیاده کند)، شیطان (برای بازداشتن مردم از پذیرش حق) در برابر آرزویش شبهه و وسوسه می انداخت، ولی الله آنچه را شیطان (از وسوسه ها و شبهه ها می اندازد) می زداید و محو می کند، سپس آیاتش را محکم و استوار می سازد؛ و الله دانا و حکیم است.
(و همچنان زیبایی همین مطلب را در آیت ذیل نیز از نظر بگذرانید {الانعام:112} روی این لینک http://tanzil.net/#6:112 )
همین حکمت الهیست که اهریمن و پیروانش را همیشه مهلت می دهد که به دسایس و وساوس شان بپردازند تا باعث ظاهر شدن نیات بشر در انتخاب مسیر گردد؛
آشکار شدن نیات در انتخاب مسیر؛ که آیا مسیر «شریعت الهی» را گزیده اند، و یا مسیری «هوای نفس» را؟
بلی! همین اراده ی آزاد در انتخاب، حجت را بر بشر به اتمام می رساند!
پس رمز «وسوسه های شیطانی» و حکمت آن، در همین نکته نهفته است تا الله(ج) آنچه را که شیطان بر بشر القا می دارد، آزمونی قرار دهد تا نیات بشر؛ نسبت به انتخاب مسیرش، برملا گردد. این «ظاهر سازی نیات» نه ازبرای الله(ج) بوده، بلکه از برای خودی بشر می باشد؛ وگرنه الله(ج) از ظاهر و باطن مخلوقاتش آگاهست!
شاید برای درک بهتر این مطلب، بهتر باشد تا اندکی روشنی روی واژه های «شیطان، ابلیس و جن» بی اندازیم. زیرا بعضی ها را چنان تصور است که:
اگر الله(ج) شیطان را خلق نمی کرد، بشر به نافرمانی روی نمی آورد، که چنین تصور بکلی اشتباه است!
زیرا شیطان مخلوق نیست، و چیزی را الله(ج) بنام شیطان خلق ننموده است!
کلمه شیطان از مصدر «شطن» گرفته شده است، یعنی ناپاک و پست، که برای موجود سرکش و متمرد «انس و جن» اطلاق می گردد. {الانعام:112}
شیطان، بدترین و پست ترین صفت از برای «انس و جن» بوده که ایشان با سوء استفاده از «اراده آزاد» (که جوهر خاص خلقت این دو موجود است)، بطور داوطلبانه در کسب آن می شتابند.
پس شیطان اسم عام از برای سرکشان «اوامر الهی» می باشد، در حالی که ابلیس اسم خاص به آن مخلوقی بود که از دستور الله(ج) سرپیچی نمود.
ابلیس اولین موجودی بود که صفت شیطان را بخود کمایی نمود، و وی از جنس «جن» است که رهبری تمامی شیاطین را بدوش دارد. {الکهف:50}
درحالی که قبل از سرکشی ابلیس از دستور الله(ج)، شیطانی وجود نداشت؛ پس چرا در بین جن ها، فساد و خونریزی جریان داشت؟
علت اش، موجودیت «نفس» در این موجود می باشد، که تشابه کلی با انسان دارد.
نقش «نفس» در انحراف آدمی، بالاتر از نقش «وسوسه های شیطانی» می باشد.
پس «انس و جن» در بین تمامی مخلوقات بی شمار الله(ج)، تنها مخلوقاتی هستند که دارای «نفس» بوده، و در انتخاب مسیرش، دارای «ارادهٔ آزاد» می باشند. تا با جوهر «ارادهٔ آزاد» بتوانند خالق شان را پرستش نمایند:
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ ﴿الذاریات:۵۶﴾
و من جنّ و انس را نیافریدم مگر برای اینکه مرا (به یگانگی) پرستش کنند.
از جانب دیگر، جوهر انسانی به مراتب قویتر از آسیب پذیری «وسوسه های شیطانی» می باشد، که آموزش اش در این کلیپ به دور از خیر نخواهد بود:

بخش دوم:
زیبایی «اراده آزاد» بشر در عبودیت الله(ج)، قوت جوهر انسانی در برابر «وسوسه های شیطانی» را به آزمون می کشاند!

…(که این آزمون را در بخش بعدی ان شاء الله به بحث خواهیم گرفت. پس منتظر بخش دوم یعنی بخش پایانی بمانید.)

Comments are closed.