وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

آیا کمیسیون انتخابات واقعا مستقل است؟!

رییس پیشین کمیسیون انتخابات، این نهاد را در کار گزینش رییس دارلانشای کمیسیون انتخابات ناکام می داند. نهادهای ناظر بر انتخابات نیز اعضای کمیسیون مستقل انتخابات را در معرفی سه نامزد ریاست دبیر خانه این کمیسیون به برخوردهای سیاسی متهم می سازد. اما حکومت می گوید که برای گزینش یک چهره صادق و کارا می کوشد.

نعیم اصغری مسوول برنامه های فیفا دربرنامه «محور» گفت: کمیسیون انتخابات باید یک لیست سه نفری را به رییس جمهور برای انتخاب رییس دارالانشا پیشکش می کردند آنها نتوانستند این کار را در خلال دوماه وقتی که داشتند انجام انجام دهند. وقتی هم که لیستی را پیشنهاد می کنند آن لیست از طرف نظام رد می شود. همچنین کمیسیون انتخابات با کاکردهای غیر شفاف خود، یک بار دیگر زمینه مداخله حکومت را در کارهایش مساعد ساخت و بالاخره حکومت اعلام می کند که ما می خواهیم در کمسیون انتخابات و در دارالانشای آن، یک نفر قابل اعتماد را بیاوریم. حالا این قابل اعتماد بودن به این معنا است که آن فرد مربوط به خودشان باشد و در واقع مورد اعتماد آنها باشد.
وی، با بیان اینکه، معیار صادق بودن برای رهبران حکومت وحدت ملی جای پرسش است،افزود: صادق بودن برای رهبران حکومت این است که فرد یا افراد انتخابی به نفع آن رهبر کار کنند نه اینکه صادق بودن برای پروسه باشد. کارکردهای غیر شفاف کمیسیون انتخابات باعث شد که مداخله حکومت در کار آنها بیشتر شود. می خواهم بر سر گزینش این سه نفری که آنها به رییس جمهور پیشکش کردند نظری داشته باشم. البته در قانون پیش بینی شده که کمیسیون انتخابات خودش صلاحیت دارد که سه نفر را به رییس جمهور معرفی کند و رییس جمهور از میان آنها یک نفر را به عنوان رییس دارالانشا انتخاب کند. اما برای این موضوع مکانیزمی در قانون پیش بینی نشده است. اما چون کمیسیون انتخابات پیشبرد یک پروسه ملی و یک پروسه شفاف ملی را پیش می برد باید تمام کارکردهایشان شفاف باشد و شفافیت پروسه وقتی تضمین می شود که همه کارکردهایی که در این راستا صورت می گیرد نظارت بر آن نیز انجام شود و به صورت واضح و روشن باشد.
اصغری با تایید حرف رییس پیشین کمیسیون انتخابات معتقد است، این کمیسیون نتوانسته شفافیت و استقلال در کار داشته باشد و گفت: کمیشنرهای کمیسیون انتخابات وقتی از طریق یک پروسه تکنیکی و یا سیاسی بالاخره انتخاب شدند، یعنی هم حمایت های سیاسی و هم حمایت های تکنیکی را هم داشتند. حالا این برمی گشت به کمیسیون انتخابات که شاخص هایی را برای استقلالیت خود تعیین می کردند که مستقل بودن آنها حفظ شود. یعنی کدام شاخص ها را باید مراعات کنند تا مستقل باشند و کسی در کارشان مداخله نکند. از طرفی دیگر یک پلان واضح و مشخص برای اصلاحات انتخاباتی خودشان ترسیم می کردند در هماهنگی با نهادهای ذی دخل می بودند و همچنان یک پلان مشخص و آمادگی ها برای انتخابات آینده ترسیم می کردند. بعد از آن باید در هماهنگی در نهادهای ذی دخل کار خود را پیش می بردند و وقتاً و فوراً مردم و رسانه ها را از روند کار خود آگاه می ساختند در این وقت است که گفته می شد کارشان شفاف است و همچنین ملاک کار خود قوانین و طرزالعمل ها را قرار می دادند.
وی افزود: کمیسیون انتخابات مستقل نیست و حالا حکومت هر طور که بخواهد در آن دخالت می کند. افراد مورد نظر خود را در آن عزل و نصب می کند و با این روش، به راحتی می تواند سرنوشت انتخابات آینده را در دست خود داشته باشد. بنابراین اگر با این روند پیش رویم انتخابات آینده چیزی بهتر از انتخابات گذشته نخواهد شد.
13930117000308_PhotoL

Comments are closed.