وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

سوادآموزی در افغانستان اجباری می شود

طرح (اجباری‌سازی سوادآموزی) در جلسه کمیته ملی سوادآموزی تحت ریاست سرور دانش، معاون دوم رئیس جمهور، تایید شد.
آقای دانش مبنای این طرح را مفاد ۳۷ قانون معارف عنوان کرد و افزود که تطبیق این طرح، مکلفیت قانونی ادارات ذیدخل می باشد.
این طرح پس از بررسی و دیدگاه‌های اعضای جلسه، مورد تأیید قرار گرفت و فیصله شد که به دلیل اهمیت و ضرورت تعدیل برخی از قوانین و از آنجا که یک برنامه مهم ملی است، برای تأیید نهایی به کابینه ارائه شود.
در این جلسه همچنان مسودۀ طرح بسیج ملی برای امحای بی سوادی به بررسی گرفته شد که مورد نقد و بررسی اعضای جلسه قرار گرفت.
معاون رئیس جمهور این طرح را یک طرح جامع و مؤثر خواند.
او افزود که تمام وزارت خانه‌ها و ارگان های دولتی در این طرح بر محورهای برگزاری کورس‌های سوادآموزی در داخل اداره برای کارمندان اجیر و بی سواد، بسته‌های کمکی تشویقی برای معلمان و سوادآموزان در پروسه سوادآموزی و هم چنین سهم گیری در کمپاین ملی سواد آموزی اراده مشترک داشته باشند. سرانجام این طرح توسط اعضای جلسه، در پرنسیب مورد تأیید قرار گرفت. همچنین در این جلسه، مسوول سازمان یونسکو در افغانستان، در مورد مکلفیت و تعهد دولت ها مبنی بر توسعه پایدار از جمله آموزش با کیفیت به عنوان یک هدف تا سال ۲۰۳۰ صحبت کرد.
او افزود که یکی از مکلفیت های دولت افغانستان در برابر این تعهد، مبارزه با بی‌سوادی و تأمین زمینه های آموزش با کیفیت می باشد. معاون رئیس جمهور با ابراز قدردانی از همکاری سازمان یونسکو در امر توسعه آموزش و مبارزه با بی سوادی در افغانستان، تأکید کرد که رسیدگی به تعهد افغانستان در زمینه فوق، به تحلیل وضعیت در این کشور نیاز دارد تا در روشنایی آن تدابیر لازم اتخاذ شود.

2944e217-18c9-413a-8fa1-4f6afaa6acb3_w987_r1_s

Comments are closed.