وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

آمریکا برای امنیت و اقتصاد ما تصمیم می گیرد

ناامنی دغدغه اصلی مردم افغانستان گردیده است. در یک ماه اخیر حملات مخالفان مسلح مردم افغانستان افزایش یافته است. بر اساس گزارش ها اکنون در پانزده ولایت کشور عملاً جنگ جریان دارد. از طرفی دیگر وزیر داخله افغانستان از مردم و نیروهای نظامی افغانستان خواسته است که در برابر گروه های شورشی مبارزه کنند تا استقلال افغانستان را به دست آوریم. وی گفته است که ما در برابر جنگ اعلام نشده قرار داریم.آیا افغانستان استقلال ندارد که وزیر خارجه در پی دستیابی به آن است؟
زلمی وردک، آگاه امور نظامی در برنامه )نگرش( گفت: زمانیکه یک کشور، مستقل نباشد و اقتصاد خودکفا نداشته باشد و تمویل اقتصادی آن از دیگر کشور ها انجام شود، آزادی، خودمختاری و اختیار در آن وجود ندارد. چرا که باید مطابق با برنامه کشوری کار کند که آن را تمویل می کند. به همین دلیل ما نه استقلال اقتصادی و نه اقتصاد معنوی و نه تصمیم گیری داریم.
وی افزود: گرچه ما در سال 19119 استقلال افغانستان را جشن گرفتیم اما حالا بیگانه ها در اینجا تسلط یافته اند و همه چیز را در دست خود گرفته اند پس نمی توانیم بگوییم که افغانستان استقلال دارد. سالها است که آمریکا در افغانستان حضور نظامی دارد و برای امنیت و اقتصاد ما تصمیم می گیرد.
وردک، عامل غیر مستقل بودن افغانستان را حاکمان آن می داند و می گوید: حاکمیت های ضعیفی که در افغانستان وجود دارد استقلال ما را از بین برده اند. آنها ملک ما را به یک جنگ ملک الطوایفی تبدیل کرده اند که ما در روز روشن نمی توانیم به وردک، لوگر، جوزجان، فاریاب ، قندوز و هلمند و قندهار برویم. این عمق فاجعه در افغانستان را نشان می دهد.
این آگاه نظامی، با بیان اینکه این حکومت داری ناسالم و بی مسوولیت در افغانستان باعث شده است که ما آن آزادی و استقلالی را که باید داشته باشیم نداریم و افزود: همانطور که می دانیم،در افغانستان آمر حوزه از جانب زورآور تعیین می شود، قوماندان امنیه از طرف زورآوری دیگر تعیین می شود، علاوه بر اینها حکومت مصلحت گرای تقسیم شده پنجاه پنجاه داریم. وقتی این ضعف ها وجود دارد جنازه یک نظامی که در جنگ کشته می شود مدت ها در میدان جنگ باقی می ماند و به باقی نظامی ها نه غذا می رسد و نه تجهیزات و آنها مجبور به عقب نشینی می شوند. رهبران حکومت پس از این عقب نشینی و شکست در جنگ که از ضعف آنها نشات می گیرند اعلام می کنند که ما عقب نشینی تاکتیکی کردیم در حالیکه عقب نشینی تاکتیکی در اصطلاح نظامی به این شکل وجود ندارد. در عقب نشینی تاکتیکی حتی یک سوزن هم به دست دشمن نمی افتد اما در عقب نشینی های جنگ افغانستان دشمن شهر را به دست می گیرد و همه تجهیزات و مهمات نیروهای امنیتی ما را تصرف می کنند. ما از این موضوع و این نوع عقب نشینی به این نتیجه می رسیم که در پشت این عقب نشینی ها معامله گری هایی جریان دارد.
وی افزود: همچنین استخبارات ما به اندازه ای ضعیف کار می کند که تا حمله به شهری انجام نشود مسوولان ما نمی توانند کاری برای پیشگیری از آن را انجام دهند.
وردک، وابستگی و عدم استقلال در تصمیم گیری را یکی از عوامل شکست در جنگ ها و سقوط شهرها می داند و می گوید: هر مملکتی که بر بنیاد اقتصاد دیگران ایستاده باشد آنقدر توان و قدرت ندارد که بتواند برنامه هایی که خود برای کشورش مد نظر دارد پیاده کند. در افغانستان هم حتی تدبیر جنگ به دست تمویل کنندگان افغانستان می باشد و رهبران افغانستان از خود اختیاری ندارند و طبق فرمایشان باداران خود عمل می کنند که جنگ ها اینگونه پیش می رود و پیوسته با شکست و عقب نشینی مواجه می شود.
وی در پایان گفت: این وابستگی ها آنقدر شدید است که باداران، حتی اجازه نمی دهند که ما از میان کوه برآییم در حالیکه دیگر کشور به کره مریخ رسیده اند. با این وجود این ملت هم به خواب رفته است و تا زمانیکه از خواب بیدار نشود ما در این مشکلات دست و پنجه نرم می کنیم.
4402232_684

Comments are closed.