وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

ناتو: روسیه براى ثبات در افغانستان نقش قاطع ایفا نماید

NATO members12 (1)

ناتو: روسیه براى ثبات در افغانستان نقش قاطع ایفا نماید
سازمان ناتو، از روسیه خواسته است تا براى ثبات در افغانستان، نقش قاطع اجرا نماید.
ناتو این اظهارات را درحالى ابراز کرده است که روسیه با سازمان ناتو، در مورد مسایل افغانستان به همکارى علاقه نشان داده است.
یک مقام بلندپایۀ وزارت خارجۀ روسیه و ضمیر کابلوف نمایندۀ خاص آن کشور براى افغانستان، روز دوشنبه گفتند که در پیوند به همکارى درموضوع افغانستان، از ناتو اشارات مثبتى را دریافته کرده اند؛ اما درعمل کدام اقدامى صورت نگرفته است.
کابلوف گفته است: “ناتو گفته است که افغانستان براى ما و آنها موضوع قابل نگرانى است؛ زیرا یکجا باید در رابطه همکارى صورت گیرد.”
نامبرده به ناتو پیشنهاد کرده است که برنامه ها و همکارى هاى به تعلیق درآمده با افغانستان، باید دوباره از سر آغاز شود.
موصوف علاوه کرد که با گسیل داشتن چند هزار نیرو، افغانستان از دهشت افگنى نجات یافته نمى تواند؛ در این مورد باید کارهاى قاطع دیگر صورت گیرد.
کابلوف، این انتقاد را درحالى مطرح کرده است که بارک اوباما رییس جمهور امریکا، چند ماه پیش ماموریت نظامیان خود را در افغانستان تمدید کرد.
یک منبع ناتو در بروکسل، به آژانس خبرى پژواک گفت که ماه گذشته در نشست سران ناتو در وارسا فیصله صورت گرفت که روابط میان ناتو و روسیه، با ارج گذاشتن به قوانین جهانى و ارزش هاى استراتیژیک منحصر مى باشد.
منبع علاوه کرده است که چگونگى روابط ناتو با روسیه، مربوط به تعهد این کشور در مقابل قوانین جهانى و مسوولیت پذیرى مى باشد.
ناتو گفته است: “تا زمانى که روسیه به قوانین بین المللى احترام همه جانبه نگذارد، روابط ما با این کشور عادى شده نمیتواند و در حالت تعلیق قرار دارد.”
اما این سازمان افزود که آنها دروازه هاى گفتگو و دیپلماسى را با روسیه باز نگهداشته اند.
منبع یادشدۀ ناتو گفته است که افغانستان نقطۀ مشترک نگرانى ناتو و روسیه است؛ به همین منظور سال جارى درنشست کمیسیون مشترک روسیه وناتو نیز در مورد بحث صورت گرفت.
این سازمان، از تلاش هاى نیروهاى وزارت دفاع ملى افغانستان قدردانى نموده است، که براى دفاع از کشور و هموطنان شان انجام مى دهند؛ اما اکنون هم با برخى تهدیدها مواجه اند.
منبع گفته است که ناتو، از طریق ماموریتش (حمایت قاطع) به پشتیبانى نیروهاى امنیتى این کشور ادامه مى دهد.
ناتو افزوده است این سازمان، بدین منظور با افغانستان همکارى مى نماید که این کشور، بار دیگر به لانۀ تروریستان مبدل نشود.(پژواک)

Comments are closed.