وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

حضور نیروهای امریکایی در افغانستان سالانه ۳۵ میلیارد دالر برای این کشور هزینه دارد

حضور نیروهای امریکایی در افغانستان سالانه ۳۵ میلیارد دالر برای این کشور هزینه دارد

پژوهشگران یک نهاد غیر دولتی آمریکا برسی کرده است، برخلاف تصمیم ریس جمهور اوباما به کاهش نیروهای این کشور در افغانستان، حضور ۱۴ ساله نیروهای ارتش آمریکا در افغانستان در هر ساعت ۴ میلیون دالر برای مالیات دهندگان آمریکایی هزنیه در بر دارد.
به گزارش افق به نقل از گروه تحقیقاتی موسوم به  «پروژه اولویت
های ملی» آمریکا که یک گروه مستقل و غیر دولتی است با انتشار نتایج بررسی های خود در خصوص جنگ افغانستان نوشته است که از سال ۲۰۰۱ تاکنون حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان برای مردم آمریکا ۷۰۰ میلیارد دالر و از جمله ۳۵ میلیارد دلار در سال جاری میلادی هزینه در بر داشته است.
بر اساس این گزارش، وزارت دفاع آمریکا در ابتدا فقط یک بودجه۲۰ میلیارد دالری برای هزینه های این جنگ در سال های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ میلادی در نظر گرفته بود که با حمله نیروهای آمریکایی به خاک عراق در سال ۲۰۰۳ این بودجه به ۱۴ میلیارد دالر کاهش پیدا کرد.
با ادامه حضور نیروهای امریکایی در خاک عراق در سال های بعد از۲۰۰۳ میلادی هزینه های جنگ افغانستان به طور نسبی کاهش پیدا کرد اما از سال۲۰۱۰ به بعد با خروج نیروهای این کشور از خاک عراق این هزینه ها به طور بی سابقه ای افزایش یافت و ازمرز سالانه ۱۰۰ میلیارد دالر تجاوز کرد.
گروه تحقیقاتی موسوم به پروژه اولویت های ملی  در برسی های خود نوشته است که این هزنیه ها از سال۲۰۱۳ بار دیگر سیر نزولی پیدا کرد تا به مرز ۳۵ میلیارد دالر در سال جاری میلادی رسید.
در این گزارش ارزیابی نمایندگان کنگره آمریکا در سال ۲۰۰۶ که طبق آن بکارگیری هر عسکر در خاک افغانستان سالانه به مرز یک میلیون دالر برای دولت آمریکا هزینه  در بر می گیرید.
این گروه تحقیقاتی همچنین امده است که اطلاعات خود را از طریق دفتر خدمات پژوهشی کنگره آمریکا و ارزیابی ها و مدارک مربوط به بودجه نهاد های فدرال این کشور تهیه می کند به این نکته نیز اشاره کرده است که در بر آورد های خود برخی هزینه های بالقوه این جنگ از جمله هزنیه های بهداشتی و درمانی آینده مجروحان جنگی و یا بهره های سنگین مربوط به بدهی های ملی آمریکا در نظر گرفته نشده است. لیندا بلایم اقتصاد دان دانشگاه هاروارد آمریکا درسال ۲۰۱۳ در یک گزارش تحقیقاتی در مورد هزینه های جنگ افغانستان، وادامه حضور نیروهای این کشو را پر هزنیه ترین جنگ تاریخ آمریکا عنوان کرده بود.

4402232_684

Comments are closed.