وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

سایت صهیونیستی تایمز آو اسرائیل: غزه برای جنگ آماده می شود

DataFiles_Cache_TempImgs_2016_1_News_1394_bahman_2_1_300_0
در گزارشی که به قلم یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه تدوین شده و توسط پایگاه اینترنتی «تایمز آو اسرائیل» منتشر شده، آمده است که غزه خود را برای جنگ آتی آماده می کند.
به گزارش عقای به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، در گزارش یادشده که توسط «آوی یسخاروف» تحلیلگر امور خاورمیانه انجام گرفته، نویسنده ضمن پرداختن به حادثه ریزش تونلی که به شهادت هفت تن از مبارزان گردان های قسام منجر شد، می گوید که این افراد در صدد تجهیز تونل مذکور برای دور بعدی جنگ بودند، جنگی که وقوعش (به باور وی) حتمی و اجتناب ناپذیر است.
یسخاروف در ادامه به نقل مطلبی می پردازد که در صفحه فیسبوک فایز ابوشماله، روزنامه نگار سرشناس غزه ای و به گفته وی، از چهره های نزدیک به حماس ذکر شده است. این مطلب مربوط به گفتگویی است که میان فایز ابوشماله با یکی از فرماندهان گردان های قسام در گرفته و در آن چنین آمده است: «اعتراف می کنم که مبارزان قسامی در طول یک سال و نیم گذشته ـ شبانه روز ـ مشغول کار و تلاش بوده اند. آنها لحظه ای طعم آرامش و استراحت را نچشیده اند و لحظه ای نیز رخوت و سستی به خرج نداده اند ؛ زیرا نبردی که برای آن آماده می شوند یک نبرد سرنوشت ساز است. بحث بقا و فنا و مرگ و زندگی است. آنها هیچ گزینه ای ندارند جز اینکه در تمامی شرایط تلاش کنند و آماده باشند.»
فرمانده قسامی مذکور به فایز ابوشماله گفته است که حماس زرادخانه موشکی خود را نوسازی کرده و برای دور دیگری از نبرد با دشمن آماده است. این فرمانده همچنین اظهار داشته است که در دور بعدی جنگ، حماس در قلب اراضی اشغالی 48 با دشمن مقابله خواهد کرد که این موضوع نشانگر تصمیم جنبش برای اجرای عملیات از طریق تونل است.
آوی یسخاروف می افزاید: «آنچه از زبان این فرمانده قسامی بیان شده، یک تهدید توخالی نیست. با رصد آنچه در عرصه نظامی و غیر نظامی در نوار غزه می گذرد، این احساس به انسان دست می دهد که در این منطقه، افرادی هستند که به طور کل، برای کسب آمادگی جهت نبرد آتی بسترسازی می کنند. در زیر زمین نیز فعالیت هایی در عرصه نظامی جریان دارد که با هدف آمادگی جهت تشدید اوضاع صورت می گیرد یعنی شرایطی که می تواند منجر به ورود به یک مقابله جدید با اسرائیل گردد.»
پرسشی که در این گزارش مطرح می شود، آن است که کی و در چه شرایطی این نبرد آتی روی می دهد؟
یسخاروف این پرسش را چنین پاسخ می دهد: «آمار و ارقام ـ بیش از هر چیز دیگری ـ نشان می دهد که عزم حماس برای آماده سازی مجدد تونل هایی که در اثر جنگ اخیر فرو ریخته، تا چه میزان است. بر اساس گزارش ها، در حال حاضر حماس بیش از هزار نفر را برای این هدف به خدمت گرفته است که این افراد در طول هفته و به شکل 24 ساعته مشغول کار هستند تا بتوانند تعداد هر چه بیشتری تونل (با اهداف تهاجمی) را به سمت داخل اسرائیل حفر کنند. شرایط بد جوی نیز باعث به تاخیر افتادن این پروژه نمی شود که البته حادثه ریزش تونل در محله التفاح شاهدی بر این مدعا است. دلیل این امر آن است که تونل ها برای حماس سلاح و ابزاری برای وارد آوردن ضربه اول به شمار می رود و به این گروه اجازه می دهد تا در هر مرحله ای از نبرد آتی با اسرائیل، عنوان طرف پیروز را از آن خود کند.»
در گزارش مذکور آمده است: «تعداد تونل های حفر شده ای که وارد اسرائیل می شوند بین پنج تا ده مورد است و امکان آن نیز وجود دارد که بیش از اینها باشد. البته این تونل ها با تونل های قدیمی که در آغاز دهه پیشین و در محور فیلادلفیا ـ به شکلی غیر حرفه ای و با عمق هفت تا هشت متری حفر می شد ـ کاملا متفاوت است. تونل های جدید با استفاده از تجهیزات مهندسی حفر شده و عمق آن به حدود سی متر می رسد. در احداث این تونل های جدید از فناوری های پیشرفته بیشتر و نقشه های مهندسی دقیق تر استفاده گردیده است.»
یسخاروف مدعی می شود: «شاخه نظامی حماس نیاز به آن دارد که چهره آسیب دیده خود در جنگ اخیر را بهبود ببخشد و به همین منظور، وارد آوردن ضربه اول امری اجتناب ناپذیر برایش تلقی می شود به ویژه در سایه شرایط حاکم بر آن نوار غزه که به خاطر وضعیت اقتصادی، محبوبیت این گروه کاهش یافته است.»
وی در ادامه می افزاید: «آنطور که ساکنان غزه می گویند این منطقه تا به امروز شاهد چنین اوضاع اسفبار انسانی نبوده است. به باور آنها، اوضاع در حال حاضر از دوره جنگ اخیر نیز سخت تر شده است.»
یسخاروف به نقل از یک شهروند غزه ای چنین می گوید: «هیچ فرصت شغلی وجود ندارد. هیچ مصالح ساختمانی در بازار نیست. هیچ پولی برای پرداخت حقوق وجود ندارد. کارمندان حماس نیز حقوق ماهیانه خود را دریافت نمی کنند و تنها هر 50 روز یک بار مبلغی بین هزار تا هزار و دویست شیکل به حساب آنان پرداخت می شود. وضعیت نیروهای جهاد اسلامی نیز به همین ترتیب است، آنها نیز پولی در اختیار ندارند.»
وی در ادامه می افزاید: «این شرایط در پایان کار منجر به انفجار اوضاع می شود. اگر سال 2016 بدون هیچ جنگی خاتمه یابد، در واقع یک معجزه روی داده است ؛ زیرا بروز چنین جنگی در اختیار حماس یا اسرائیل نیست.»

Comments are closed.