وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

اعضای مجلس نمایندگان در دور جدید، مسوولیت های بس خطیری دارند!

به همگان روشن است که تاریخ انقضای اعضای مجلس نمایندگان و سنا در دور شانزدهم به پایان رسیده است و از منظر قانونی هیچ مشروعیت و حقی در قانون گذاری ندارند؛ اما با آنهم رخصتی زمستانه خود را به پایان رسانیدند تا وارد سال ششم دور شانزدهم شورای ملی شوند.
واضح است که فرصت چندانی برای این مجلس مهیا نیست تا بتواند دست به کارهای بزرگ و زیر بنایی زده و اقدامات بزرگی در راستای قانون گذاری و نظارت بر دولت انجام دهد. اما می توان گفت مساله «اصلاح نظام انتخاباتی» قطعا یکی از مسائل مهم و تاثیر گذاری است که این مجلس باید آن را سر و سامان داده و این چالش بزرگ را به سرانجام برساند.
مساله اجرایی شدن اصلاحات نظام انتخاباتی که مجلس هرچه سریعتر باید آن را از بن بست بیرون آورده و با فوریت بالا آن را به مرحله اجرا برساند. این نمایندگان هستند که باید از این مرحله عبور کنند. پیشتر فرمان تقنینی ریاست جمهوری در مورد اصلاح نظام انتخاباتی از سوی مجلس رد شده بود که جنجال های زیادی را در جامعه سیاسی افغانستان برانگیخت. بسیاری از کارشناسان معتقدند مجلس با عدم تایید فرمان ریاست جمهوری اشتباه مهلکی مرتکب شده و برخی این مساله را نتیجه یک زد و بند پنهانی میان رئیس جمهور و اکثر اعضای مجلس می دانند. به هر حال پیگیری اصلاح نظام انتخاباتی هم اکنون از بزرگ ترین وظایف مجلس است که می تواند تحولات مثبتی را برای افغانستان رقم بزند.
مساله بعدی که مجلس باید توجه بیشتری به آن داشته باشد ارتقاء سطح نظارتی بر عملکرد دولت است. واقعیت این است که اگر دولت با همین روش بخواهد امور کشور را به پیش ببرد، آینده خوبی در انتظار مردم و جایگاه بین المللی افغانستان نخواهد بود. مردم انتظار دارند مجلس نمایندگان نظارت خود بر عملکرد دولت را بیشتر کرده و نهادهای دولتی را ملزم به برآورده کردن خواست های شهروندان نمایند. در حال حاضر جایگاه سیاسی کشور در بدترین وضع ممکن قرار دارد و از طرفی شرایط امنیتی نیز با چالش های خطرناکی رو به روست. همه اینها اقتضا می کند مجلس با حساسیت بیشتری به فعالیت های خود در سال کاری جدید ادامه دهد.
با گذشت مدت زیادی از آغاز به کار دولت وحدت ملی هنوز ریاست عمومی امنیت ملی، وزارتخانه های دفاع ملی و داخله با سرپرست اداره میشوند که این مساله عمیقا موجب تاسف است. این در حالی است که نیاز کشور به این دو وزارتخانه مهم بیش از هر وزارتخانه دیگری احساس می شود و می توان گفت مهم ترین وزارتخانه هایی که استوانه های مهم هر کشوری محسوب می شود در افغانستان بلاتکلیف است.
اعضای مجلس نمایندگان در دور جدید مسوولیت های بس خطیری دارند و نباید از کنار مسایل بزرگ و سرنوشت ساز ملی مثل بعضی از کم کاری های های همیشگی شان سهل انگارانه بگذرند.
n00077612-b

Comments are closed.