وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

مشکلات نا امنی ناشی از عدم اراده رهبری

به همگان روشن است که معصوم استانکزی، سرپرست وزارت دفاع، نورالحق علومی وزیر امورداخله و مسعود اندرابی سرپرست امنیت ملی پیرامون آماده سازی استراتژی ملی و عملیات تهاجمی نیروهای امنیتی بر طالبان و داعش به مجلس فراخوانده شدند. با توجه به تعهداتی که آنها در مجلس داده اند عملیات در فصل زمستان و بعد از آن در برابر دشمن چگونه خواهد بود؟
عباس ابراهیم زاده عضو مجلس نمایندگان در برنامه )خط کابل( گفت: جوابهایی که از طرف مسوولان وزارت های امنیتی به مجلس نمایندگان داده شد، مایوس کننده بود. ما امروز سی و چهار ولایت در افغانستان داریم که زیر تهدید است، هیچ ولایتی نداریم که از تهدید به دور مانده باشد. هر کدام از نمایندگان مجلس درمورد ولایت خود صحبت کردند و وزیران جوابهایی دادند که نتوانست قناعت ما را حاصل کند.
وی در خصوص توانایی مسوولان امنیتی برای مقابله با دشمن اظهار کرد: وزیران وزارت های امنیتی باید برای اوضاع امنیتی کشور برنامه می داشتند که نداشتند. ما در حالت اضطرار قرار داریم. نیروهای خارجی از افغانستان خارج شده اند، وزرات دفاع، داخله، امنیت ملی و نیروهای کشفی باید هماهنگ شوند و برنامه ریزی کنند. نهادهای امنیتی حالا توان مقابله با دشمن را ندارند، درحالی که باید طوری باشند که در همه حال آماده باشند و وقتی گزارشی از عملیات دشمن دریافت می کنند بر آنها ریخته و آنها را سرکوب کنند.
ابراهیم زاده عدم اراده و هماهنگی برای کنترل اوضاع امنیتی را از سطح رهبری می داند و می گوید: نیروها و سربازان امنیتی ما از جان و دل از کشور دفاع می کنند و جان های عزیز خود را از دست می دهند. در طول سیزده سالی که از حکومت جدید می گذرد ما نشنیده ایم که وزیر دفاع ما زخمی برداشته باشد یا برای وزیر داخله و خارجه ، یا یک جنرال بلند پایه، اتفاقی در جبهه جنگ افتاده باشد. مشکل بزرگ ما در سطوح بالا و در رهبری است.
وی ادامه داد: ما در حالت اضطرار قرار داریم و وزیران ما در دفتر خود نشسته اند و کسی نیست که روی برنامه های جنگ کار کند. در زمستان نیروهای آی اس آی می آیند و داخل یمگان بدخشان از جبهات جنگ دیدن می کنند و ما هیچ برنامه ای برای سرکوبی دشمن نداریم. حتی نمی دانیم این دشمن از کجا و از کدام مرز وارد افغانستان شده است. ما باید مرزهای خود را ببندیم هم اکنون مرزهای ما باز هستند و هر روز دهشت افکن ها به راحتی وارد افغانستان می شوند. مسوولان امنیتی ما وقتی حالت دفاع به خود می گیرند که یک ولایت سقوط می کند. در این ولایت افراد زیادی از مردم و نیروهای امنیتی کشته می شوند، مردم آواره می شوند، اقتصاد آنها ضربه می خورد. قبل از اینکه این ولایت سقوط کند و دشمن حمله کند استخبارات ما باید کار کرده و آن را مهار کند. این مشکلات از سطح رهبری ناشی می شود و تا زمانیکه تغییرات از سطح رهبری ایجاد نشود هیچ تغییری در امنیت افغانستان نخواهد آمد.
این نماینده مجلس خواهان مشخص نمودن وزیران وزارت های امنیتی شده، گفت: رهبران ما باید دیگر دست از این بازیها بردارند موضوع تقسیم قدرت را کنار بگذارند و وزات های دفاع و امنیت ملی را از حال سرپرستی درآورند و فردی شایسته را برای آن بگمارند. دست از این وزیر دفاع تایید شده آمریکا بردارند شاید اوضاع ما رو به بهبودی برود.
Image.aspx

Comments are closed.