وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

از سن طبیعی دختران برای ازدواج چه میدانید؟!

از سن طبیعی دختران برای ازدواج چه میدانید؟! 21-90x90

ازدواج یکی از الطاف و رحمتهای الله برای بشر است چنانچه قرآن کریم می فرماید.
وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَ رَحْمَهً إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ/سوره روم۲۱
ترجمه : و از نشانه های او این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید که در کنار آنها آرامش یابید ، و میان شما علاقه دوستی و مهر باطنی نهاد ، همانا در این امر نشانه هایی است ( از توحید و قدرت و حکمت خدا ) برای گروهی که می اندیشند .
پس از رسیدن به سن بلوغت تمایل به جنس مخالف در جوانان پدید می آید و رفته رفته این تمایل گسترده تر می گردد تا جایی که آرامش روحی و فکری را از افراد سلب می نماید ، در چنین شرایطی اسلام دستور به ازدواج بر اساس گزینش صحیح اسلامی میدهد تا آن آرامشی را که نیازمند او هست به دست بیاورد ، و نیاز به ازواج از جمله نیازهایی است که فقط با خود ازدواج قابل حل است و هیچ امر دیگری نمی تواند جایگزین مثبتی برای آن شود .

سن طبیعی پسران برای ازدواج چه سنی است ؟
صاحب نظران برای پاسخ به این سوال نظر خاص خودرا میدهند و هر کدام یک سنی را مناسب برای ازدواج میدانند ولی حقیقت آن است که سن دقیق برای ازدواج زمانی است که فرد نیاز شدید به آن دارد هیچ مهم نیست که چند ساله باشد ، بطور مثال یک جوان ۲۰ ساله پسر اگر توانسته باشد نیاز جنسی و روحی خودرا مهار کند و بنابر شرایطی تا یک سال دیگر ازداج نکند ایرادی ندارد که ازدواج او در سن ۲۱ سالگی صورت پذیرد و اما اگر جوان ۱۸ ساله پسر بنابر دلایلی کنترل مسایل اخلاقی از دست او خارج گردد و رفته رفته به افت اخلاقی او منجر شود برای او لازم است در همان سن ازدواج کند و سن او می تواند سن ازدواج او باشد، و برای دختران شرایط متفاوت می باشد که در ادامه توضیح داده خواهد شد .
حکم ازدواج
ازدواج از سنتهای محبوب در اسلام و از سنت خاص نبوی می باشد و این حکم برای زمانی است که فرد در شرایطی عادی باشد و اما زمانی که در شرایط غیر عادی قرار گیرد ازدواج برای او واجب است و در صورتی که امکان ازدواج را دارا باشد و از آن امنتاع ورزد گنهکار می گردد .
سن طبیعی دختران برای ازدواج چه سنی است ؟
همانطور که اشاره شد نیاز به جنس مخالف از هنگامی آغاز می گردد که فرد به سن بلوغت برسد و سن مشخصی برای بالغ دختران وجود ندارد، اما عموما در سنین ۱۳ و ۱۴ سالگی به بلوغت می رسند و مدتی بعد از رسیدن به بلوغت شرایط فکری و روحی آنان متحول می گردد از جمله ، افسردگی در خانه پدر، پرخاشگر شدن و عدم تحمل اطرافیان خود در خانواده . و برای حفظ موضع و شخصیت خود در برابر خواسته های خانواده شدیدا ایستادگی می کند و اینگونه خودمختاری خویش را از حاکمیت مرکزی خانواده (پدر) بدست می آورد ، بطور مشخص می توان گفت دختری که پا به عرصه ۱۵ سالگی می گذارد غیر از آن دختر۱۳ ساله ی قبلی خواهد بود . در شرایط فعلی که وسایل ارتباطی به آسانی در دسترس او قرار میگیرد و جوانان پسر و دختر از آموزه های دینی و احکامات شرعی برخوردار نیستند، می تواند به افت اخلاقی او منجر گردد و میزان افت اخلاقی بستگی به قدرت حاکمیت مرکزی خانواده دارد . لذا می توانیم قاطعانه بگوئیم سن طبیعی ازدواج برای او زمانی است که اورا از افت اخلاقی مصون داشته و شایستگی اورا حفظ نماید . اگر کارشناسان علوم اسلامی بگویند سن طبیعی برای دختران ۱۵ سالگی هم می تواند باشد شگفت آور نیست ، استرالیایی ها به تازگی قانون سن ازدواج را از ۱۴ سالگی به ۱۶ سالگی برای دختران و پسران تغییر دادند .
(روزنامه ال‌پائیس اسپانیا نوشته است که در حدفاصل سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴، ۳۶۵ مورد ازدواج زیر ۱۶ ساله‌ها در این کشور ثبت شده که تنها ۵ مورد آن در سال ۲۰۱۴ بوده است.اما در سال‌های دهه نود میلادی ۲۶۷۸ مورد ازدواج زیر ۱۶ ساله‌ها ثبت شد و این رقم در دهه هشتاد به ۱۲۸۶۷ مورد می‌رسید)
امکان افت اخلاقی برای دختران دیر ازدواج
پس از رسیدن به مرحله نیازمندی به جنس مخالف و بدست آوردن استقلال تا مرز رسیدن به آرزوهای تخیلی ، مرحله نگاه ها و ارتباطات آغاز می گردد، مرحله ای که خالی از مزاحمتهای خیابانی نیست ، ممکن است در ابتدای امر برای فرد نا پسند باشد اما به زودی این مرحله طی خواهد شد ، مشکلی که فائق آمدن برای دختر دشوار است زیرا او یا به این دلیل است که حمایت حاکمیت مرکزی را از دست داده ویا روحیه حل مشکل را با آنها ندارد لذا برای حل آن به فساد اخلاقی دیگری به نام دوستی با پسر روی می آورد و تمام احساسات خودرا قربانی او می کند احساساتی که رمز موفقیت او برای زندگی آینده و شوهر او هستند نیمه راه از دست میدهد و بدینصورت قربانی آزار جنسی و دستخوش تنوعات خیالی قرار میگرد که سخترین آن مرحله دانشگاه او است چرا که در این مرحله دور از خانواده زندگی می کند و دارای استقلال کامل می باشد . این در حالی است که اسلام تا این حد زن را آزاد نگذاشته است چرا که زن اگر آزاد باشد نمی تواند خودرا مهار کند و بر احساسات خویش مسلط باشد ، هرچند دختر مومن و متدینی هم باشد اما گاه گاهی شیطان بر او نفوذ کرده و اراده اورا تضعیف می کند .
ما بطور نمونه از دختران مومن و محجبه قولی را نقل می کنیم :
با سلام من دختر مومن و محجبه ای هستم که هچیگاه از دبیرستان تا دانشگاه ارتباط با هیچ پسری نداشتم و دایما سرم پائین بوده و خدارا همیشه به یاد داشتم اما نمیدانم که یکی از همکلاسی هایم به من پیامک زد و از آن روز ببعد من از خود بیخود شدم و دارم به ایشان پیامک میدهم و علاقه شدید پیدا کردم و دچار دلتنگی می شوم !
ازواج پس از پایان تحصیل
اکنون که تحصیل به پایان رسیده است تصمیم به ازدواج میگیرد ، این زمانی است چندین مرحله ارتباطات خیابانی را تجربه کرده است و شایستگی خودرا از دست داده است و از سن طبیعی ازدواج خارج شده است ازدواجی را آغاز می نماید که احساسات و عواطفی را که باید داشته باشد ندارد ، انتظارات شوهر به سختی برآورده می شود حاشیه ی به نام کدورت باز می شود که جزئیات آن را جروبحث، لجبازی و قهر کردن تشکیل میدهند ممکن است در ایام قهر زن و شوهر به ارتباطات قبلی خود بازگردد مرد یک سویی و زن سوی دیگر قرار گیرند و طبیعی است که ازدواج همین افراد به مرز طلاق می رسد نه سایر زنان و مردان .
دیر ازدواج کردن یکی از دلایل افزایش تعداد دختران مجرد است
دختری که تا سنین ۲۷ سالگی، ۳۰ سالگی ۳۵ سالگی مشغول به تحصیل بوده است و حالا می خواهد ازدواج کند با مردی که دو سال از او بزرگتر است آن سوی میدان مردان ۳۰ ساله در پی ازدواج با دختران ۲۰ ساله هستند و برای رسیدن به هدف مشکلی ندارند این وسط دختران مسن هستند که چند سال دیگر هم باید صبر کنند تا مرد آنها پیدا شود ، خانم دکتر ۳۸ هم به انتظار خوشبختی و رسیدن مرد زندگی نشسته است و تا جایی که آمار دقیق وجود دارد دختران مجرد تا ۵۲ ساله هم به انتظار شوهر نشسته اند ، در این شرایط مردانی جلو می آیند که فقط بخاطر موقعیت مالی و کاری دختر را گزینش می کنند !
آیا شایسته است که به بهانه ادامه تحصیل ازدواج نکرد ؟
از نظر اسلام چنین کاری بر خلاف دستورات پیامبرصَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ است زیرا رسول الله صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ فرموده اند:إِذَا أَتَاکُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ دِینَهُ وَخُلُقَهُ فَزَوِّجُوهُ
ترجمه : هر زمان شخصی که شما دین و اخلاق او را می پسندیدید برای خواستگاری آمد او را به عقد دخترتان در آورید .
و همچنین رسول الله صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ فرمودند: یَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ مَنِ اسْتَطَاعَ مِنْکُمُ الْبَاءَهَ فَلْیَتَزَوَّجْ؛ فَإِنَّهُ أَغَضُّ لِلْبَصَرِ وَأَحْصَنُ لِلْفَرْجِ
ترجمه : ای جوانان هر کس از شما توان ازدواج دارد باید ازدواج کند؛ زیرا ازدواج سبب حفاظت چشم و مایه ی پاکی و عفّت شما خواهد شد.
گفتنی است ادامه تحصیل هیچ مشکلی با ازدواج ندارد و افراد متاهل دارای ذهن بهتری و مستعد تری برای تحصیل خواهند بود همچنین می توانند ادامه دادن به تحصیل را شرط ازدواج قرار دهند .
آیا پدر می تواند به دلیل تحصیل مانع ازدواج دخترش شود ؟
اگر خواستگار متدین و شایسته ی آمد برای پدر حرام است که آن را رد نماید ، رد کردن خواستگار خوب این احتمال را دارد که دیگر چنین فردی هیچ زمانی به خواستگاری دخترش نیاید .
اولیای خانواده ها و دختران موظف هستند وقتی که یک نفر واجد شرایط و هم کفو با دختر برای خواستگاری می آید و دختر هم رضایت دارد، موافقت کند. به دلیل دستور رسول الله صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ که فرمودند : إِذَا خَطَبَ إِلَیْکُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ دِینَهُ وَخُلُقَهُ فَزَوِّجُوهُ إِلَّا تَفْعَلُوا تَکُنْ فِتْنَهٌ فِی الْأَرْضِ وَفَسَادٌ عَرِیضٌ .
ترجمه : هر زمان شخصی که شما دین و اخلاق او را می پسندیدید برای خواستگاری نزد شما آمد او را داماد کنید و گر نه فتنه و فساد در زمین فرا گیر خواهد شد .
خلاصه ممانعت از ازدواج دختران به هر دلیلی از دلایل غیر شرعی که باشد، ناجایز است حتی قاضی می تواند اقدام به منعقد کردن ازدواج آنها بکند .
وااسلاماه

Comments are closed.