وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

نیروهای خارجی از خودسری ها منصرف شوند

مبرهن است که نیروهای آمریکایی اکنون در افغانستان، نقش عملیاتی ندارند و به قول خودشان حضور حمایتی و سهم آموزشی را میخواهند ایفا نمایند. اما اینکه چرا به خانه فرمانده جان احمد حمله نموده اند باید بدون درنگ هم آمریکایی ها و هم حکومت مرکزی پاسخ قناعت کننده ارایه نمایند.
حمله نیروهای امریکایی که گفته می شود بر یک دیپوی مهمات مربوط به فرمانده جان احمد صورت گرفته، از نظر کارشناسان، مهم ترین اتفاق امنیتی در سال های اخیر محسوب می شود که نیروهای سابق جهادی را مستقیما در برابر نیروهای خارجی به ویژه امریکایی ها قرار داده و به انسجام و هماهنگی و وحدت این نیروها و فرماندهان پیشین مجاهدین منجر شده است.
حمله به دیپوی یک فرمانده جهادی از موارد نادری است که به واسطه نیروهای امریکایی در افغانستان صورت می گیرد.
ناظران می گویند که این حمله نشان می دهد که به دنبال روی کار آمدن حکومت وحدت ملی و تنش های پس از انتخابات که در نتیجه آن، با دخالت امریکا یک حکومت مصلحتی وحدت ملی ایجاد شد، موضع نیروها و کشورهای خارجی دارای نیروی نظامی در افغانستان به خصوص امریکا که در رأس و رهبری این نیروها و کشورها قرار دارد نسبت به مجاهدین پیشین، تغییر کرده است.
این در حالی است که هم مجاهدین و هم فرماندهان ارشد و مهم جهادی، عقیده دارند که دولت و نظام کنونی و ثبات و پایداری و پیشرفت های نسبی و قانون اساسی و… همه مدیون و مرهون همکاری این نیروها با ائتلاف بین المللی به رهبری امریکا است.
آنها عقیده دارند که اگر همکاری مجاهدین نبود، هیچ قدرت خارجی، قادر به شکل دهی تغییرات سیاسی سال های اخیر نبود؛ با این حساب، به باور این گروه از فرماندهان سابق جهادی، نادیده گرفتن مجاهدین و چه بسا حمله به خانه های فرماندهان ارشد آنان و حذف فزیکی رهبران و فرماندهان مهم آنها که در سال های اخیر روی داده است، رویه خطرناک و بدآتیه ای است که می تواند روی اعتماد و مناسبات آنان نسبت به (دوستان بین المللی) شان تاثیر بگذارد.
واکنش تند و شدید و همه جانبه ای که در برابر حمله نیروهای خارجی به خانه یکی از فرماندهان ارشد مجاهدین در پروان روی داد و موضع گیری های صریح و شدید شماری از رهبران طراز اول مجاهدین در قبال این رویداد، نشان داد که آنها دیگر حاضر نیستند مانند سال های گذشته در برابر این اقدامات، همچنان انفعال و سکوت اختیار کنند.
حمله به خانه جان احمد نه تنها واکنش مجاهدین را در قبال داشته بلکه شماری از اعضای مشرانوجرگه نیز، از وضعیت امنیتی اظهار نگرانی کردند واز نیروهای خارجی خواستند که از خودسری ها دست بکشند.
آنان 9 سرطان در اجلاس عمومى مشرانوجرگه گفتند که نیروهاى خارجى، به خاطر اهداف استراتیژیک خود به افغانستان آمده اند و در فکر منافع مردم افغانستان نیستند. به گفتۀ این اعضا، نیروهاى خارجى در نقاطى که جنگ است، باید به حمایت نیروهاى افغان، عملیات کنند.
حمله بر خانه جان احمد خان، گردهمایی بزرگان جهادی در پروان و مسدود شدن مسیر عمومی توسط هواداران مجاهدین؛ هشداری است برای نیروهای خارجی و مسئولان حکومت که درچنین مواردی نبایدتصامیم عجولانه و بر اساس اطلاعات غلط اتخاذ نمایند و بدون تردید عملیات بی مورد اینچنینی می‌تواند ثبات سیاسی افغانستان را تهدید کند.
به باور مردم حمله به خانه فرماندهان جهادی و یا سایر شهروندان کشور به هر عنوان که باشد از جانب خارجی ها قابل تقبیح بوده وباید مورد پیگرد قرار گیرد. به گفته مردم، خارجی ها از خودسری های خویش جدا جلو گیری نمایند والا…
پیشگفتار عقاب////201507010911341913

Comments are closed.