وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

از تقدس بیت المقدس تا مسؤلیت ما مسلمانها

الف- فلسطین در قرآن:
اهمیت ویژه فلسطین درمیان مسلمانان، بیشتر به لحاظ وجود مکان های مقدس در آن سرزمین است. از آن جمله می توان به شهر ایلیا اشاره کرد که پس از فتح فلسطین به همت مسلمانان، بیت المقدس نام گذاری شده است. در قرآن مجید آیات متعددی درباره سرزمین فلسطین آمده و از آن با عناوین مختلف یاد شده است. در یکی از آیات، از آن به عنوان سرزمین مبارک یاد شده و آمده است: (پاک و منزه است خداوندی که بنده خود محمد (ص(را شبانه از مسجدالحرام به مسجدالاقصی که پیرامونش را به قدم خاصان خود مبارک و پرنعمت کرد، سیر داد تا آیات و اسرار غیب خود را به او بنماید).
نیز در آیه دیگری، آن سرزمین را سرزمین مقدس خوانده و فرموده است: )ای قوم! وارد سرزمین مقدس شوید که خداوند برای شما مقرر گردانید(. بر اساس نظر بسیاری از مفسران، سرزمین مقدّس، همان بیت المقدّس و روستاهای اطراف آن است.
ب – تقدس بیت المقدس:
از سخنان پیامبر گرامی اسلام (ص( درباره بیت المقدس، چنین برمی آید که این سرزمین از ابعاد گوناگون مورد تأکید اسلام و پیامبر صلی الله علیه و آله بوده است. در مجموعه روایت هایی که از آن حضرت درباره قداست این سرزمین بزرگ نقل شده، آمده است که: یک رکعت نماز در بیت المقدس، به منزله هزار رکعت است و موجب آمرزش گناهان می شود. سکونت در آن هم مهم است. بیت المقدس سرزمینی است که با برپایی حشر و نشر و پل صراط و میزان ارتباط دارد. بیت المقدس، شهر بهشتی است و پیامبر صلی الله علیه و آله از همین شهر به معراج رفت.
ج- اهمیت بیت المقدس:
بیت المقدس از نظر تمامی ادیان اهمیت ویژه ای دارد؛ زیرا باب داوود، باب سلیمان، باب محمد صلی الله علیه و آله و باب التوبه در آنجا قرار دارد. باب سکینه نیز که محراب مریم دختر عمران بود، در آنجاست. همچنین محراب زکریا که فرشتگان تولد یحیی را به وی بشارت دادند و نیز مسجد و مقبره ابراهیم خلیل اللّه نیز در بیت المقدس است.
نوشته اند که حضرت عیسی علیه السلام در نزدیکی مسجد بیت المقدس به دنیا آمد. پیامبران بنی اسرائیل، وصیت کرده اند که در بیت المقدس دفن شوند. بر خاک این سرزمین مقدس، رسولان الهی از جمله ابراهیم، اسحاق و یعقوب علیهم السلام گام نهاده اند. همچنین حضرت موسی علیه السلام در آنجا دفن شده است. چهار هزار صحابه، فتح فلسطین حضور داشتند و بسیاری از آنها و تابعین، از جمله عباده بن الصامت انصاری، شداد بن اوس، ابوعبیده جراح، معاذ بن جبل، عبداللّه بن زبیر و بعضی دیگر در فلسطین به خاک سپرده شدند.
نکته: از آنجاییکه امروز قبله نخست مسلمانان تحت سیطره و تجاوز صهیونیستان خون آشام قرار دارد ایجاب مینماید و حتی واجب است که مسلمانان از کنار این مساله سهل انگارانه نگذرند.
بی گمان، انسجام اسلامی، به ویژه در شرایط کنونی، ضرورتی انکارناپذیر در جهان اسلام است. در این میان، مسئله فلسطین و آزادی قدس شریف، از جمله نقاط اشتراکی است که می تواند محور وحدت و انسجام اسلامی باشد. از این رو، روز قدس در سال انسجام اسلامی باید به دیده دیگری نگریسته شود و برای آن برنامه ریزی صورت پذیرد؛ چه آنکه هر عقل سلیمی می پذیرد که بی توجهی یا کم توجهی به آرمان فلسطین به عنوان قلب جهان اسلام، چه ضربه جبران ناپذیری به جهان اسلام وارد خواهد آورد. از این رو، بر همه ملت های مسلمان است که فراتر از شعارها و اقدامات معمولی و کم اثر، این روز بزرگ را که در حقیقت روز مقابله مستضعفان با مستکبران است، گرامی بدارند. پس در شرایطی که خطر اسرائیل، امروز متوجه همه خاورمیانه و سرزمین های اسلامی است، انسجام و وحدت مسلمانان درباره موضوع فلسطین و مقابله با خوی تجاوزگرانه اسرائیل، تنها راه سربلندی اسلام و مسلمانان است.

139112090003284

Comments are closed.