وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

غنی: افغانستان و پاکستان قربانی کوتاه نظری گذشته نمی‌شوند

ghani-sharif
چهارشنبه ۲۳ ثور ۱۳۹۴

نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان می‌گوید که طالبان هیچ گزینه‌ای جز رو آوردن به گفتگوهای صلح با دولت افغانستان ندارد. آقای شریف در راس یک هیات بلندپایه سیاسی و نظامی در کابل است. او با اشرف غنی و عبدالله عبدالله رئیسان جمهور و اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان گفتگو کرده است.
محمد اشرف غنی دریک نشست مشترک با نواز شریف، نخست وزیر پاکستان که از کابل دیدار می کند، اعلام کرد که افغانستان و پاکستان دیگر قربانی کوتاه نظری گذشته نمی‌شود.
او گفت: “معیار دوستی این است که در شرایط سخت دوست در کنار دوست ایستاد شود و افغانستان و پاکستان به عنوان دو دوست و دولت باید شرایط ثبات را در منطقه به وجود بیاورند و در مقابل خطرات مشترک ایستاد شده و اعلام کنیم که دشمنان هریک دشمن دیگری نیز است و به مردم خود اعتماد بدهیم که دولت‌های دو کشور دیدگاه روشن برای آینده دارند.”
آقای غنی با ابراز امیدواری‌که آینده افغانستان و پاکستان درخشان خواهد بود، دو کشور نقش کلیدی در منطقه دارند و به عنوان چهار راه منطقه در آسیا تلقی می‌شود.
او گفت که آسیا در حال تبدیل شدن به یک قطب اقتصادی است و بدون همکاری و دیدگاه مشترک افغانستان و پاکستان رفاه در آسیا، آمده نمی‌تواند.
به گفته آقای غنی در نشست دیروز دو طرف توافق کرده اند که در مقابل خطرات و منافع مشترک با هم کار کنند؛ زیرا به گفته او “تروریست خوب و بد وجود ندارد باید. دو کشور با آن مبارزه کنند، زیرا خون بچه پشاور پاکستان با خون بچه‌ یحی‌خیل افغانستان یکی است و هر دو به یک اندازه عزیز هستند.”
آقای غنی فقر را عامل بی ثباتی در منطقه دانست و گفت که بدون اینکه فقر از بین برود ثبات و امنیت نیز حاکم نخواهد شد.
آقای نواز شریف نیز در نشست مشترک خبری گفت که در دنیا دو کشوری را نمی‌توان یافت که مشترکات فرهنگی و اجتماعی همانند افغانستان و پاکستان داشته باشند.
او گفت که ثبات و صلح به نفع دو کشور است و باید دو کشور روی از بین بردن این چالشها کار کنند و پاکستان خواستار افغانستان با ثبات و آرام است.
آقای شریف گفت که دشمن افغانستان نمی‌تواند دوست پاکستان باشد و پاکستان متعهد به حمایت از برنامه صلح افغانستان به مدیریت و رهبری افغان‌ها است.
او از ادامه خشونتها در افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت که عملیات نظامی گروه طالبان را در این کشور محکوم می‌کند و پاکستان در مقابل هر تلاشی که برای بی‌ثباتی افغانستان انجام شود، ایستادگی خواهد کرد.
نواز شریف تاکید کرد که دو کشور برنامه‌های مشترک را برای سرکوب شورشیان در امتداد خط مرزی دو کشور روی دست خواهند گرفت.
او سیاست پاکستان در قبال افغانستان را، سیاست عدم مداخله خواند و گفت که بالا بردن ظرفیت نیروی بشری، بهبود زیربناها، ساخت جاده‌ها، راه آهن و تقویت خطوط انرژی دو کشور با هم کار خواهند کرد.
روابط دو کشور از زمان به قدرت رسیدن آقای غنی در افغانستان، گرم‌تر شده است.
سفر دیروز آقای شریف، اولین دیدار او از افغانستان پس از روی کار آمدن دولت وحدت ملی به رهبری آقای غنی است.
دولت آقای غنی انتظار داشت که پاکستان در آوردن طالبان به پشت میز مذاکره کمک کند، اما وقتی که حملات طالبان در مناطق مختلف افغانستان شدت یافت، عملی شدن این انتظار دور از دسترس به نظر می رسید.
رئیس جمهوری افغانستان پس از سفرهای پاکستان به هند رفت و مورد استقبال نارندرا مودی نخست‌وزیر آن کشور قرار گرفت. (بی بی سی)

Comments are closed.