وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

باید اشک ریخت که 3 میلیون نفر در افغانستان از مواد مخدر استفاده می‌کنند

باید اشک ریخت که 3 میلیون نفر در افغانستان از مواد مخدر استفاده می‌کنندa414933e7a5878387091dc450bb181d6
فیروز الدین فیروز، وزیر صحت عامه کشور امروز در کابل اعلام کرد که در حال حاضر سه میلیون شهروند افغانستان یا اعتیاد به مواد مخدر دارند یا به گونه تفریحی از آن استفاده می کنند.

آقای فیروز که در نشست خبری گزارش جدید را در همکاری با وزارت مبارزه با مواد مخدر و اداره‌ی بین‌المللی مبارزه با مواد مخدر ارایه می کرد گفت که در جریان چند سال گذشته دسترسی مردم به این مواد افزایش یافته است.
او گفت که از ۳ میلیون نفری که در افغانستان از مواد مخدر استفاده می‌کنند، ۱.۴ میلیون نفر آنها اعتیاد به مواد مخدر دارند و ۱.۶ میلیون نیز یا به صورت تفریحی از مواد مخدر استفاده می‌کنند.
به باور او، بخشی از این افراد نیز در مناطقی زندگی می کنند که مواد مخدر در آن محلات استفاده می شود.
وزیر صحت عامه افزود که هفت درصد از این معتادان زنان هستند و بیش از ۳۰ درصد آنها را کودکان تشکیل می‌دهند.
فیروز می‌افزاید که از مجموع سی درسد کودکان، یک میلیون آنان معتاد و دیگران افرادی هستند که به دلیل استفاده اعضای فامیل شان، در معرض خطر اعتیاد قرار گرفته اند.
در همین حال، سلامت عظیمی، وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان گفت که این گزارش بر اساس سم‌شناسی انجام شده و نمونه‌های مو، آب دهان و ادرار افراد مورد آزمایش قرار گرفته و براساس آن اعتیاد افراد تثبیت شده است.
در خلاصه این گزارش که در اختیار خبرنگاران قرار گرفته، معتادان افغان در قریه ها ۱۳ درصد و در شهر ها ۵ درصد اعلام شده است که نشان دهنده شمار بیشتر معتادان در روستاها است.
این گزارش توضیح داده که تریاک و مشتقات آن در افغانستان بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در کل کشور استفاده از مواد مخدر ۷ درصد ذکر شده و در روستاه ها ۲۵ درصد.
به گفته وزیر بهداشت افغانستان در سال ۲۰۰۵ شمار معتادان افغان به حدود ۹۲۰ هزار نفر می‌رسید، در سال ۲۰۰۹ این تعداد به یک میلیون و در سال ۲۰۱۲ شمار معتادان به ۱.۶ میلیون افزایش یافت.
مسوولان وزارت صحت عامه و وزارت مبارزه با مواد مخدر خواستار همکاری جدی جامعه جهانی در بخش مبارزه با این پدیده شدند.
به باور آنان در حال حاضر درمانگاه های افغانستان ظرفیت پذیرش بیست و پنج هزار معتاد را دارد و اگر به طور متوسط هر نفر ۳۵ روز تداوی شود، سالانه قادر به تداوی ۶۰ تا هفتاد هزار نفر خواهند بود.
آنان تاکید کرد که بهترین راه کاهش شمار معتادان، آگاهی دهی و جلوگیری از بازگشت افراد تداوی شده به اعتیاد است و در این بخش نیز نهادهای دیگر باید همکاری کنند.
افغانستان از بزرگترین تولید کننده مواد مخدر است و بیشتر آن در ولایات شرقی و جنوبی کشور کشت می شود.

Comments are closed.