وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

مأموریت جنگی ناتو در افغانستان پایان یافت

مأموریت جنگی ناتو در افغانستان پایان یافت
ایالات متحده و ناتو امروز دو شنبه طی مراسم تشریفاتی با فرود آوردن پرچم ناتو، ماموریت محاربوی خود را در افغانستان خاتمه دادند. این ماموریت ۱۳سال قبل بعد از وقوع حملات یازدهم سپتمبر برای سرنگونی رژیم طالبان در افغانستان آغاز گردیده بود.
جنرال جان کمبل، قوماندان ارشد نیرو های امریکا و ناتو در افغانستان بیان داشت که نوعیت ماموریت انها اکنون از محاربه به آموزش و حمایت از نیرو های افغان متحول می شود. این در حالیست که جنگ علیه طالبان از اواسط سال ۲۰۱۳ به این سو به رهبری نیرو های افغان صورت میگیرد.
جنرال کمبل اضافه کرد که قوای امنیتی افغان به شمول اردو، پولیس و نیرو های اربکی، ظرفیت تامین امنیت کشورشان را با وجود بلند بودن رقم تلفات دارا هستند. آقای کمبل با ستایش از نیرو های افغان، آنها را دارای “ظرفیت بسیار بسیار بالا” در نظریات خویش خطاب نمود.
جنرال کمبل اضافه کرد که برای شکلگیری یک اردو به وقت و تحولات مانند ایجاد ساختار ها، مسولیت پذیری مقامات و دیگر داشته ها نیاز است که نه تنها برای اردوی افغانستان بلکه برای اردوی هر کشوری در برگیرنده وقت و زمان میباشد. در آخر اقای کمبل بر حمایت ائتلاف برای بهبود ظرفیت نیرو های امنیتی افغان تاکید ورزید.
در عین زمان چک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده، حین سفرش به افغانستان حضور ۱۰۰۰ عسکر بیشتر امریکایی را در افغانستان تا سال اینده اعلام نمود و بیان داشت که ایالات متحده با جان و پول در افغانستان و عراق سرمایه گذاری کرده است و حال زمان ان است که این ملت ها خود رهبری آینده و سرنوشت خود را بر دست گیرند.
هیگل بر حملات طالبان در کابل نیز اشاره کرده و انرا دلیل واضح به اهمیت حضور نیرو های خارجی تا زمانیکه به انها نیاز وجود داشته باشد، خواند.
این در حالیست که طبق نظریات یک مقام ناتو که نخواست هویت اش افشا شود، اعزام حدود ده هزار و هشتصد عسکر اضافی در افغانستان برای سه ماه اول سال اینده و یک هزار عسکر اضافی که برای ماموریت تازه پلان شده به نام حمایت قاطع اختصاص یافته است، در انتظار اعزام قوای متحدین ناتو باقی میماند.
مراسم روز دوشنبه اولین از دو مراسم رسمی برای ختم ماموریت محاربوی ناتو بشمار میرود که بتاریخ بیست و هشتم ماه دسمبر سال جاری خاتمه می یابد.

Comments are closed.