وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

باید یاران جان نثار سرورکاینات(ص) را خوبتر بشناسیم!

باید یاران جان نثار سرورکاینات(ص) را خوبتر بشناسیم!
بسم الله شریفی
مبرهن است که نوشتن و ادأ کردن حق مطلب در مورد انسان های بزرگ و کارنامه های درخشان و جاویدان پرورش یافته های مکتب توحید و دست پرورده های گلستان محمدی (ص) کاریست نهایت دشوار و از حوصله این معرفی مختصر خارج.
تردیدی وجود ندارد که نوشتن از زندگی نامه، تقوا و طهارت، شجاعت و پایمردی، دعوت و جهاد و زحمات متقبل شده یاران جان نثار سرور کاینات حضرت محمد (ص) زمانگیر است و ایجاب تحقیقات وسیع و همه جانبه را تقاضا دارد که بایست سال ها بعد از تحقیق علمی و اکادمیک و درک زندگی پر بار و مملو از کارنامه های تاریخی شان پیرامون هر بعدی از ابعاد حیات شان کتاب های قطور و پر محتوا نگاشت و تقدیم جوامع بشری نمود. و بیگمان مسلمانان و حتی غیر مسلمانان به یک تحلیل همه پذیر و قابل قبول همه طرف های قضیه با در نظر داشت روشن شدن بعضی از واقعات تحریف شده نیاز اساسی دارند تا بر مبنای یک تذکره از کارنامه ها، رشادت و مسوولیت پذیری بنده گان مقرب خداوند (ج) نسبت به همنوعان شان آگاهی دقیق یابند و در حوزه های گوناگون حیات فردی و جمعی خویش آن ها را الگو قرار داده و بر تبعیت از حیات انسانی بزرگمردان تاریخ ساز اسلام زندگی خویش را عیار نمایند.
درک و شناختن حقایق تاریخی به ویژه شناخت از نخستین اسوه های مکتب انسان ساز اسلام راهگشای یک مسیر روشن و با معنویت بوده و برای بهسازی و تجدید نظر به حیات فردی و اجتماعی مان به مثابه پیروان راستین مکتب زندگی ساز اسلام و دانستن حد اقل از زندگی و سرگذشت شاگردان و پیروان فخر موجودات حضرت محمد (ص) یکی از ضروریات جدی و حساس با در نظرداشت شرایط امروزی محسوب می گردد.
بالای هر مسلمان با درد و با درک لازم و حتی واجب است تا از سیرت النبی (ص)، یاران و خلفای راستین تاریخ اسلام آگاهی حاصل نماید و آن را برای تکامل مراحل انسانی و معنوی خویش ملاک عمل قرار دهد.
در پرتو شناخت سردار بشریت (ص) و پیروان راستین آن است که ما می توانیم از منجلات زندگی مادی و عاری از حقیقت های معنوی خارج شده و بسوی کمال انسانی و رعایت اصول اخلاقی رهنمایی شویم.
تنها شناخت، دانستن و عمل کردن به اقوال بزرگان دین، ما را بسوی فلاح و رستگاری رهنمون می شود، نه یافتن زندگی کاذبانه و خود فریبانه ظاهری و چند روزۀ پر زرق و برق مادی. امیدواریم هر مسلمان تاریخ مختصر این تاریخ سازان را با درخشش همیشگی در سینه ها و حافظه های شان نگهداشته و برای تفهیم و رسانیدن به دیگران حتی المقدور تلاش ایمانی و وجدانی خویش را نمایند.
امروز پیرامون زندگی نامه و کارکرد های یک هنرپیشه، سینماگر، ورزشکار، کوهنورد، غواص، تحلیلگر و … کتاب ها نوشته شده و به اشکال مختلف به خاطر شناخت آنها و ترویج مقاصد سیاسی و حتی در بسیاری از مواقع غیر اخلاقی و انسانی شان تلاش های همه گیر و گسترده صورت میگیرد و بسیاری ها هم از آن آدرس مایحتاج خویش را تامین می کنند، اما سوگمندانه مسلمانان از تاریخ اسلام و کارنامه های پر فروغ خدمتگاران و جان نثاران واقعی اسلام یا مطلق نمی دانند یا درک و شناخت شان خیلی پایین است که حتا به کلیات آن کمتر آشنایی دارند.
درد آور است که وقتی از یک جوان مسلمان افغانستان پرسیده شود که حضرت ابوبکر صدیق کیست و یا حضرت عمر فاروق چه نسبتی با پیامبر بزرگوار اسلام دارد؟ در پاسخ بگوید که: (زیاد نمی دانم، خو از یاران پیغمبر است). یک بار شخصاً از جانب یک شخص بزرگسال مورد سوال قرار گرفتم، ایشان در ضمن صحبت های شان از من پرسید: حضرت محمد (ص) در اسلام پیش است یا امام ابوحنیفه (رض)؟ در حالیکه از پرسیدن یک مسأله عادی از جانب ایشان متحیر شده بودم با خون سردی برای شان در مورد توضیحات دادم.
امروز دیده می شود که اکثر دانش آموخته های ما که ظاهراً سند لیسانس هم دارند شیفته خواندن تاریخ هیتلر، مارکس، نیچه و … سیاست پردازان اند و در مصاحبت های شان نقل قول از این و آن دارند و می کوشند خود را در میان عوام روشنفکر جلوه دهند و اصطلاحات خارجی را خیلی مشتاقانه بر زبان می آورند. اما از تاریخ اسلام و تاریخ سازان مکتب اسلام آگاهی حداقلی ندارند و حتی خود را حداقل یکبار زحمت نمی دهند تا از تاریخ و واقعات اسلامی چیزی بیاموزند.
شرم آور است برای ما مسلمانها که هر روز داد از اسلام می زنیم و سنگ مسلمانی را بر سینه می کوبیم اما از اسلام، دساتیر اسلام، قوانین و از تاریخ سرداران اسلام چیزی نمی دانیم. شرم است که ما طوطی وار زندگی نامه نلسون ماندیلا را میخوانیم و از کارنامه هایش توضیحات می دهیم، اما از رشادت، پایمردی، فقر و تنگدستی، صبر و حوصله مندی، اراده و پشتکار، اخلاص و عمل سرداران اسلام که هر بعد از زندگی ایشان برای بشریت یک الگو است چیزی نمی دانیم.
امروز همه بدبختی های عاید شده بالای مسلمانان از اثر بی توجهی و بی حرمتی ما به دساتیر اسلام است. امروز از اثر اعمال و نیات شوم و گمراه کننده ماست که گاه اسیر و برده شرق می شویم و زمانی در گودال فلاکت بار غرب دست و پا می اندازیم.
این ما هستیم که به اسارت تن می دهیم و حلقه غلامی را به افتخار آویزه گوش می سازیم. این ما هستیم که که نمی دانیم پیامبر اسلام(ص) با یهود مدینه چه کرد و ابوبکر صدیق(رض) با مانعین و پرداخت نکنندگان زکات چه معامله را روا داشت. این ما هستیم که شیفته و فریفته زرق و برق دنیوی شده و همه هست و بود معنوی خویش را به باد فنا می سپاریم و گوش به فرمان خارجی ها می باشیم که چه دستور می دهند تا لبیک بگوییم.
این ما مسلمان نما ها هستیم که فرموده خدا را در نظر نمی گیریم و یکسره خود را مطیع و فرمانبردار پیروان ادیان منسوخ شده میدانیم: (ولن ترضی عنک الیهود ولنصار حتی تبع ملتم) {بقره 120}
برادران و خواهران مسلمانم!
امروز شرایط بیداری است و آگاه شدن از وضعیت خود، کشور های اسلامی فریبنده دسایس استکبار جهانی، امروز را چنان زندگی کن که عصر و زمان ایجاب می کند و از ایجابات عصر و زمان در کنار تقوی و طهارت داشتن دانش اسلامی و مسلکی است که ما را از اسارت و دربدری رهایی بخشد.
برادرم! تاریخ اسلام را بخوان، سیرت پیامبر و اصحاب شان را مطالعه فرما حتماً در پرتو دانش و مطالعه اسلامی روح پریشانت از خستگی نجات می یابد و اراده ات برای دعوت بسوی روشنایی و هدایت الله (ج) تقویت می گردد و از تشوشات روحی رهایی می یابی…
برادرم! چقدر تکان دهنده و خجالت زده خواهم شد زمانیکه یک غیر مسلمان در مورد دین، آموزه های اسلامی و زندگی پیامبر و یارانش و هدف بعثت پیامبر (ص) و جان فدایی یارانش از ما بپرسید و ما پاسخی برایش نداشته باشیم.
برادرم! میدانی که قرآن به عنوان کلام ذات واحد و لا شریک و ترسیم کننده مسیر زندگی ما، ما را متصف به صفت (کنتم خیره اخرجت لناس تامرون بالمعروف وتنهون عن المنکر و تومنون بالله ولو امن اهل الکتاب لکان خیرا لهم منهم المومنون و اکثر هم الفاسقون (ترجمه: (شما بهترین امتی هستید که به سود انسان بیرون شده اید، امر به معروف و نهی از منکر می کنید و به الله ایمان دارید و اگر اهل کتاب ایمان بیاورند برای ایشان بهتر است؛ ولی شماری از آنان ایمان دارند و بیشتر شان فاسق اند) سوره آل عمران آیه 110. نموده است اما تو از دعوت بیخبر و حتی به دعوت اسلامی گاهی لبیک هم نمیگویی.
برادر مسلمانم! دانش از تاریخ اسلامی و سیرت خلفای راشدین و سایر پرچمداران راه توحید و انسانیت از قوی ترین مصادر ایمانی و وجدانی است که عواطف و احساس عمیق و درخشان را به ارمغان آورده و امت اسلامی باید از آن کماحقه الگو برداری نماید، از ثمره و میزان تاثیر پذیری آموزه ها، رفتار و کردار آنان به همگان آگاهی داده و مسوولیت بخشی از مسایل زندگی خویش را در برابر طوفان دسیسه گری های دشمنان امت اسلامی ادا نماییم.
برادرم! دراین نبشته کوتاه میخواهم سلسله وار زندگی نامه مختصر یاران جان نثار سرورکاینات را – هر چند اندک- به معرفی بگیرم. امیدوارم شما از این معلومات جمع آوری شده استفاده اعظمی نموده و خداوند(ج) در زمره ی اعمال نیک ما آنرا از روی لطف خویش محسوب گرداند.

Comments are closed.