وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

بانک ها کدام یک را در اولویت خود قرار دهند؟!

بانک ها باید منافع کدام گروه را در اولویت خود قرار دهد؟

تسهیلات گیرنده گان ( صنعت کاران، کشاورزان، شرکت های توریدی)

سپرده گذار( اشخاص و افراد که پول های شانرا به بانگ میگذارند)

سهامداران ( سهم داران که بانک را تاسیس کرده اند)

این پرسش است که همگان در رابطه خواهان معلومات اند که نیاز است در یک گفتگو که متشکل از بانک مرکزی ، بانکهای غیردولتی ،  سکتور های خصوصی و مردم صورت گیرد تا مردم در رابطه به کارکرد های بانک های غیردولتی وهم چنان وظیفه بانک مرکزی را در قبال بانک های غیردولتی دانسته واگاهی حاصل نمایند. در حالیکه تمام بانک ها و سکتور های پولی ومالی کشور مان درجهت حرکت دارند که جز منافع شخصی خویش را در نظر داشته اند، نه منفعت عده ای کثیر مردم که سپرده های هنگفت خویش را در بانک های غیردولتی واریز نموده اند. این درحالیست که بانک های خارجی خدمات وتسهیلات عام المنفعه را به مردم عرضه میدارند وملت ما از نحوه فعالیت های بانک های خارجی و سیستم مالی که دردنیا مروج اند آگاهی لازم ندارند بناَ وظیفه بانک مرکزی میدانیم تا درین راستا گام بردارد و قانون بانک مرکزی اجازه داده است که ازنحوه فعالیت های بانک های غیردولتی نظارت کرده در صورت مشاهده موارد که فعالیت شان منافع جامعه و سیستم مالی پولی کشور را متضرر می سازد فوراَ اقدام نموده حتی در صورت تخطی بیش از حد اجازه دارد تا جواز فعالیت شانرا منحل یا به تعلیق درآورد

ملت باید بدانند وجوه را که بانک های غیردولتی به اشکال مختلف از مردم دریافت میکنند به کجا هدایت داده میشود آیا بانک مرکزی در مورد پی گیری کرده است؟ مقررات قانون بانکی ، پولی در نزد بانک های غیردولتی مراعات میگردد ؟  از نرخ بهره ای ناچیز که بانکها غیردولتی به سپرده گذار میدهند معلومات دارند؟ آیا بانک مرکزی ازنرخ سود وام گیرنده که از بانک دریافت کرده است اطلاع دارد؟ دادن این وام ها چه تاثیر بر صنعت ورشد کشور داشته است؟ مثل این سایر پرسش های است که ملت نیاز دارد بفهمند و بداند که فعالیت های بانک ها غیردولتی چه بوده و بانک مرکزی منحیث کنترول کننده بانک های غیردولتی چه بوده تا  به مردم روشن شود.

دولت و مردم متوقع است که بانکها از چارچوپ قانون بانکی خارج نشود  بانکها سپرده های مدت دار را از سپرده گذار با نرخ مناسب که در آن نفع سپرده گذار باشد قبول کنند و به نفع وام گیرنده که نیاز به وام جهت پیشبرد صنعت، کشاورزی یا تجارت خویش دارد واگذار نماید. و مکلفیت رسانه های اجتماعی است تا میزگرد را براه اندازد و متشبثین بانک های غیردولتی خواسته شود و به سوالات که نزد مردم است پاسخ ارائه کنند یا حد اقل بانک های غیردولتی فعالیت های خویش را انچه که انجام میدهند به مردم اگاهی دهند نه اینکه فقط جهت کسب منفعت اعلانات که بانک ها در اختیار شان میگذارند به دست نشربسپارند. تا جائیکه میدانم ماموریت بانک ها اینست تا پول های مردم را به شکل قانونی گردآوری نموده و به شکل قانونی آن جهت حمائیت از سکتور های متقاضی به وام واگذار نمایند نه اینکه خود شرکت های بسازند و خود از پول مردم منفعت کسب نماید. که درینجا میتوان یاد آوری کرد که وظیفه بانک مرکزی نظارت ، کنترول و راهنمای به وظایف قانونی و اصلی بانک ها  غیردولتی میباشد.

عدم نظارت و تطبیق قانون به وجه احسن آن معضل اجتماعی را ببار میاورد که نقطه قابل توجه است تا بانک مرکزی همواره تمرکز بالای فعالیت های بانک های غیردولتی داشته باشد تا بانک ها برعلاوه درنظر گرفتن نفع سپرده گذار بلکه در نظر داشتن وام گیرنده گان و پیمایش پول ها به سکتور صنعت، کشاورزی و سکتورهای دیگر که فعالیت های آن بشکل مثبت روان است درنظر بگیرند.

بانکهای غیردولتی درصد وام یا بهره را که از وام گیرنده دریافت میکنند نباید به اندازه تعین کنند که تولید کننده نتوانند از منافع حاصله سهم بانک را پرداخت کنند یا مجبور نگردند تا از سرمایه اصلی درصد وام را به بانک پرداخت نمایند که این روند در صورت ادامه داشتن منجر به ورشکستگی تصدی ها گردیده که پیامد های ناگوار اجتماعی را ببار خواهد آورد.

بحث واحد های تجاری و صنعت است که بانک ها درین بخش ها بیشتر کمک کنند تا ملت ودولت در چرخه اقتصادی با موفقیت کارکرده و اقتصاد فرد رشد و ترقی یابد. بانک ها نباید خود وارد پروسه تولیدی و احداث به واحد های تولیدی نماید بلکه وظیفه خود شان حمایت از سکتورها تولیدی است و  برعلاوه تسهیلات به صنعت کاران بانک ها باید به نیازمندی های  مردم هم پاسخ بدهند. که نیازمندی ها شامل قرضه های کوچک که خانواده ها نیازمند ان است. یکی از وظایف بانک های غیردولتی اینست که وام را به بخش های اختصاص دهند که صنعت آن به خوبی پیش میرود و سود خوب بدست میاورند و پس دوباره درصد وام که مربوط به بانک است به وقت معینه آن دوباره پراخت نمایند بدون دردسر که این نکات از جانب بانک ها غیردولتی مورد بررسی قرار گیرد به وظایف شان درست عمل کنند نباید به اشخاص که توانایی تجارت را بخوبی ندارند وام پرداخت کنند امید است که بانک ها بجای وظایف اصلی شان که بانکداری است به تشکیل شرکت های خصوصی از پول سپرده گذار اقدام نکنند، بانک مرکزی نظارت داشته باشد که کدام بانک از قانون سرکشی کرده که درصورت مشخص جلو فعالیت بانک متخلف گرفته شود و از طریق رسانه های جمعی به اطلاع مردم قرار داده شود.

قسمی که میدانید حفظ قدرت پول وظیفه اصلی بانک مرکزی است برعلاوه بانک مرکزی با داشتن برنامه ریزی دقیق و توجه به فعالیت بانک های غیر دولتی سعی نماید تا بفهمد بانک های غیر دولتی در کدام جهت روان هستند و از بانکهای غیر دولتی خواسته شود تا اطلاعات دقیق را از نحوه فعالیت های شان در اختیارمردم بگذارند.

طوریکه نمایان است بانکها فعلا از خدمات خویش عاید را بدست نمیاورند بلکه از دادن وام به سکتورهای تولیدی عاید هنگفت را بدست میاورند در حالیکه از خدمات باید بدست بیاورند .

شخصا به عنوان یک کارمند کوچک موئسسه مالی معتقدم تا زمانیکه در نظام بانکی اشخاص مسلکی و کارفهم که از حوزه اقتصاد تحصیل کرده روی کارنیاید روند نفع جویی شخصی هم چنان ادامه خواهد یافت درست است من هم باورمندم که نفع شخصی منافع اجتماعی را به بار میاورد اما نه درحد که لطمه به صنعت و اقتصاد کشور وارد شود بلکه از ین منفعت تمام شهروندان جامعه مستفید گردد.

بهر صورت امید وارم مسئولین بانک مرکزی در موارد که لازم است و نیاز جامعه است وارد عمل شده و در بخش های حیاتی که اقتصاد جامعه در آن بخش اساس است ملت را یاری نموده و نگذارند اقتصاد کشور بیشتر از بیش متضرر گردد.                         ……………                                       غلام یحیی احمدی

 

 

Comments are closed.