وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

اثرگذاری لابی صهیونیسم بر کنگره آمریکا

به گزارش عقاب به نقل از ال اچ وی نیوز, تسلط جمهوری‌خواهان بر ترکیب کنونی کنگره و تداوم اثرگذاری لابی صهیونیسم در آن می‌تواند بر سیاست خارجی دولت آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران به ویژه برنامه هسته‌ای آن تأثیرگذار باشد.

لابی صهیونیسم در آمریکا در این دوره انتخابات هزینه‌های مالی بسیاری برای پیروزی جمهوری‌خواهان صرف کرد. پیروزی جمهوری‌خواهان در سنا مواضع بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را که روابط چندان گرمی با دولت اوباما نداشت، تقویت می‌کند.

جمهوری‌خواهان در سنا عمده دستور کار داخلی اوباما را با بن‌بست رو به رو خواهند کرد و در مقابل اوباما در سیاست خارجی از جمله در مورد راه‌حل دو کشوری در فلسطین اشغالی و توافق هسته‌ای ایران مسیر خود را که با انتقاد جمهوری‌خواهان، لابی صهیونیسم در امریکا و رژیم صهیونیستی همراه است، در پیش خواهد گرفت.

پیروزی جمهوری‌خواهان در سنا امیدهای نتانیاهو برای تداوم جنجال‌سازی علیه برنامه هسته‌ای ایران و تصویب تشدید تحریم‌ها در کنگره را افزایش می‌دهد. نتانیاهو امیدوار است از کنگره تحت کنترل جمهوری‌خواهان برای مانع‌آفرینی بیشتر در گفت و گوهای هسته‌ای و تداوم اختلاف نظر کنگره با دولت آمریکا استفاده کند.

به رغم آنکه راهبرد نتانیاهو در تهدید دروغین به حمله هوایی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران که با هدف ترغیب به تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران صورت گرفته، دیگر کارساز نیست، اما وی از همراهی و اتحاد بیشتر اعضای کنگره از جمله جمهوری‌خواهان به منظور عدم تحقق عملی توافق‌نامه هسته‌ای جامع استفاده خواهد کرد.

به نظر می‌رسد در دوران تسلط جمهوری‌خواهان بر کنگره، نتانیاهو خود را در موقعیت بهتری برای پیشبرد سیاست‌های ضدایرانی خود خواهد دید.

Comments are closed.