وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

اتحادیه اروپا پروژه رژیم اسرائیل برای ساخت واحدهای مسکونی غیر قانونی بیشتر در شرق بیت المقدس را به شدت مورد انتقاد قرار داده است

در بحبوحه اعتراض‌های بین المللی علیه سیاست‌های توسعه طلبانه اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین، اتحادیه اروپا پروژه رژیم اسرائیل برای ساخت واحدهای مسکونی غیر قانونی بیشتر در شرق بیت المقدس را به شدت مورد انتقاد قرار داده است.
واحد اقدامات خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شد، این اقدام را برای تلاش‌های دیپلماتیک در جهت صلح اسرائیل و فلسطین «شدیدا زیان آور» توصیف کرد و از اسرائیل خواست اقداماتی که منجر به توسعه شهرک‌ها در شرق بیت المقدس می‌شوند را «فورا متوقف کند.»
در این بیانیه آمده است: «این مسئله نمایانگر اقدام شدیدا زیان آوری است که احتمال (به سرانجام رسیدن) راه حل دو ملت را تضعیف می‌کند و تعهد اسرائیل در خصوص شهرک سازی با فلسطینی‌ها را زیر سوال می‌برد. ما تاکید می‌کنیم توسعه آتی روابط بین اتحادیه اروپا و اسرائیل وابسته به تعامل تل آویو در جهت صلح با دوام با توجه به راه حل صلح دو ملت است.»
رژیم تل آویو قصد دارد بیش از ۲۶۰۰ واحد مسکونی غیر قانونی را در منطقه “جفعات همتوس”، واقع در شرق بیت المقدس بسازد.
“جن ساکی”، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه در واشنگتن به خبرنگاران گفت این اقدام اسرائیل حامل «پیام نگران کننده‌ای» است.
“لوران فابیوس”، وزیر خارجه فرانسه نیز از این طرح انتقاد کرده است. وی روز پنج شنبه در بیانیه‌‎ای گفت: «اگر این تصمیم به قوت خود باقی بماند و اجرا شود، به معنای ایجاد شهرکی جدید در شرق اورشلیم (بیت المقدس)، برای اولین بار در بیش از ۱۵ سال گذشته است.»
بیش از نیم میلیون اسرائیلی در بیش از ۱۲۰ شهرکی که اسرائیل بعد از جنگ ۱۹۶۷ و اشغال سرزمین‌های فلسطینی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس ساخته است، سکنی گزیده‌اند.
سازمان ملل و بیشتر کشورهای جهان شهرک‌‌های اسرائیلی را غیرقانونی می‌دانند چرا که این رژیم سرزمین‌های فلسطینی را در جنگ ۱۹۶۷ غصب کرده و بر مبنای مفاد کنوانسیون ژنو هرگونه ساخت و ساز از سوی اشغالگران در سرزمین‌های اشغالی ممنوع است.

Comments are closed.