وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

چرا روز جهانی قدس

مسلمانان با هر گرایش سیاسی و تمایلات مذهبی و منسوب به هر کشوری که باشند، یک درد مشترک دارند به نام: مسئله فلسطین و سرنوشت مسجدالاقصی. اگرچه افکار عمومی مسلمانان در بسیاری از مسایل سیاسی جهان و یا حتی باورها و اعتقادات فقهی و فرقه ای دچار تشتت و پراکندگی است، اما در مورد فلسطین وحدت و یکپارچگی وجود دارد. در نحوه مبارزه با اسرائیل در بین ملتها و حکومتهای مسلمان تفاوت هست، کندروی ها و تندرویهایی صورت می گیرد، کاستی و کمبودهایی وجود دارد، اما آرمان و آرزوی همه ما آزادی قدس شریف از چنگ صهیونیست های جنایتکار است.

نیاز زیادی به دلیل و برهان برای این درد و این آرمان مشترک نیست. امروزه فعالین و مجاهدین مسلمانی که در راه آزادی قدس شریف تلاش می کنند از محبوبترین شخصیتهای جهان اسلام می باشند. ارتباط و تعامل مخفیانه بعضی از حکام و دیکتاتورهای جهان اسلام  با اسرائیل که نمی توانند روی این رابطه مانور دهند از همین ترس از افکار عمومی مسلمانان می باشد.

محبوبیت اشخاصی چون سیدحسن نصرالله، خالد مشعل و در مقطعی نیز اردوغان و احمدی نژاد در بین مسلمانان و یا اقبالی که محمدمرسی در انتخابات سال گذشته یافت، میتواند در این مفکوره تفسیر شود. حزب الله هنوز محبوب است؛ اگرچه آمریکا آن را جزو گروههای حامی تروریست قرار دهد و یا اتحادیه اروپا شاخه نظامی آن را گروه تروریستی بخواند.

دلیل محبوبیت حزب الله چیست؟ از خود پرسیده ایم که چرا بشار اسد با وجود اینکه دشمنان داخلی و قدرتهای خارجی منطقه و غربی برضد او کمر بسته اند، همچنان مقاوم و پابرجا است؟ چون او از آرمان فلسطین دفاع کرده و می کند

رهبر انقلاب ایران زمانی که در سال ۱۳۵۸ آخرین روز ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس پیشنهاد داد به لحاظ سیاسی، در منطقه و جهان در انزوای سیاسی بود اما فکر و ایده اش در بین مردم اکثر کشورها مقبولیت یافت و در صحنه میدانی جنگ با اسرائیل، (که مسلمانان شرایط بدی داشتند) امیدواری را  زنده کرد. او حرف دل مسلمانان را زد و لاجرم بر دل آنها نشست.

چرا روز جهانی قدس مهم است؟  با توجه به فرصت این نوشتار، می توان به چند نکته اشاره نمود:

۱-   شکست از نبردهای رودر رو و پی در پی از اسرائیل و شکست های متوالی در جبهه دیپلماسی و گفتگوها، نوعی حقارت و سرخوردگی را در بین ما مسلمانان به وجود آورده است. نمایش همبستگی مسلمانان در روزی خاص، و اعلام همدلی با مردم مسلمان فلسطین  و توجه افکارعمومی دنیا به مسئله فلسطین و اعمال فشار از این طریق بر اسرائیل، برای کسب پیروزی میدانی لازم و ضروری است و تا حدودی عزت لگدکوب شده ما را بر می گرداند. و نیز جدای از اختلاف ایدئولوژیکی که با اسرائیل داریم، جدای از اینکه اقدامات اسرائیل لکه ننگ دامان بشریت است و جدای از اینکه اسرائیل خطر بزرگی برای فرقه فرقه کردن و تکه تکه کردن امت اسلامی است، امروز دِینی به گردن ماست که ثابت کنیم خون هزاران هزار شهید راه آزادی قدس شریف هدر نرفته است.

۲-   سیاستهای اسرائیل در سالهای اخیر ثابت نموده است که آنها تنها فلسطینیان را دشمن خود نمی دانند، تنها با اعراب سر ستیز ندارند. اگرچه شعار نیل تا فرات را سر می دهند اما خیال به زانو درآوردن همه امت مسلمان را در سر می پرورانند. شاید گفته شود که اسرائیل برای این حرف، بسیار حقیر است اما واقعیت موجود این را می گوید. و برای جنگ خود با یک و نیم میلیارد جمعیت روش خود را دارند. امام خمینیب ه هنگام اعلام روز جهانی قدس گفت: ” روز قدس روز اسلام است.” و من خیلی با نظر ایشان موافقم که اسرائیل نه تنها فلسطین را تهدید می کند که هیچکدام از ما، از شیطنت های این شیطان در امان نیستیم.

۳-   واقعیت این است که در آشفته بازار سیاست امروز کشورهای اسلامی، نقطه مشترکی که همه دولتهای مسلمان روی آن اجماع داشته باشد، کم است. مسأله قدس می تواند یکی از این معدود نقاط باشد. بعضی از کشورهای مسلمان آنقدر در مسایل و مشکلات روزمره خود، دچار شده اند که نمی توانند به خارج از مرزهای جغرافیایی خویش بیندیشند.

بعضی از کشورهای مسلمان در دنیای سیاست، اسیر سیاستهای سیاستبازان قدرتمند گشته اند که نمی توانند تصمیم درستی در رابطه با مصلحت خود و یا دیگر مسلمانان بگیرند و بعضی از کشورهای مسلمان تحت فشار قدرتهایی هستند که نمی توانند عزت و اقتدار یک کشور مستقل اسلامی را تحمل کنند. امروز امت اسلامی تکه تکه و از هم جدا مانده اند. مسایل مشترکی همچون قبله اول امت اسلامی می تواند، آنها را به هم نزدیکتر نماید.

۴-   با راهپیمایی در روز جهانی قدس ملتها می توانند دولتهای خود را برای کمک به آرمان فلسطین ترغیب نمایند. بعضی از حکومتهای کشورهای اسلامی توان رویارویی با دولت غاصب اسرائیل را از دست داده و یا به تنهایی توان مقابله ندارند.

و یا عده ای از حاکمانی که برای منافع شخصی، رضای خداوند و خواسته ملت خویش را نادیده گرفته و با اسرائیل وارد معامله شده اند، می شود با فشار افکار عمومی مسلمین به محور مقاوت، برای احقاق حق فلسطینیان بازگشته و عزت مسلمین را بازگردانند.

۵-   ما طبق فطرت پاک انسانی و تکلیف دینی وظیفه داریم که از مظلوم در هرنقطه جهان در حد توان دفاع کنیم و عمل ظالم را تقبیح، حتی اگر آن مظلوم مسلمان هم نباشد. همراهی با مردم مظلوم فلسطین و انزجار از غاصبین قدس شریف یک تکلیف انسانی و شرعی است.

رمضان ماهی که همه مسلمانان خود را به مبداء هستی نزدیکتر می یابند و دل همه مسلمانان را نسبت به هم نرمتر و مهربانتر نموده است. این فریضه دینی می تواند ما رابه انجام تکلیف کمک به برادران و خواهران مسلمان فلسطینی مان ترغیب نماید. شاید یکی از نقاط قوت طرح روز جهانی قدس و پذیرش آن از طرف مسلمانان استفاده از همین فضای معنوی بوده باشد.

به هرحال مردم مسلمان افغانستان از امت اسلامی جدا نیست. غده ای سرطانی که در پیکره این امت در حال رشد است، قلب ما را نیز به درد آورده است. حداقل کاری که می توانیم انجام دهیم ابراز همدلی و اعلام همبستگی با برادران و خواهران مسلمان مان در فلسطین است. و همچنین راهپیمایی روز جهانی قدس در یک روز خاص و در بین ملتهای مختلف مسلمان می تواند بین همه مسلمانان احساس نزدیکی  و اخوت ایجاد نماید که خود راه حل بسیاری از مسائل امت اسلامی، منجمله مسئله پیچیده قدس شریف شود.

محمدحسن حسینی

Comments are closed.