وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

افغانستان، نماد شکست ایالات متحده امریکا در قرن بیست و یکم

افغانستان به نماد شکست ایالات متحده آمریکا در ابتدای هزاره سوم تبدیل شده است. هم اکنون ایالات متحده آمریکا در پی صلح با طالبان و خروج از افغانستان در سال آینده میلادی است. شکست واشنگتن و متحدان ناتویی اش در افغانستان در حالی صورت می گیرد که در سال 2001 میلادی ، بوش پسر با وعده نابودی طالبان و القاعده به افغانستان لشکر کشید. نتیجه این لشکرکشی چیزی جز ناکامی برای آمریکا و تلخکامی برای ملت افغانستان نبوده است. ایالات متحده آمریکا چاره ای جز اعلام شکست خود در افغانستان ندارد. طی سالهای اخیر دستاورد حضور ایالات متحده در افغانستان چیزی جز تشدید اوضاع امنیتی و نظامی و احیای دوباره طالبان نبوده است.

در چنین شرایطی ایالات متحده و کشورهای ناتو تا کنون بسیاری از غیر نظامیان را به بهانه کمک به مردم افغانستان به قتل رسانده یا بی خانمان ساخته اند. جنایات ناتو و ایالات متحده در افغانستان موضوعی است که توسط سازمانهای بین المللی لاپوشانی می شود اما این لاپوشانی نمی تواند تا آخر ادامه پیدا کند!

حضور امریکا در افغانستان تمرین نظامی نامحدود نیست. یاد آور می شود که اکنون امریکا بیش از یک دهه است که در افغانستان حضور دارد و مردم امریکا از ادامه استقرار نظامیان امریکایی در افغانستان خسته شده اند.

اما اوباما به جای خروج از افغانستان و پذیرش شکست در این کشور، دست به ریسکی بزرگ زد که از ابتدا شکست آن مشخص بود. اعزام نیروهای نظامی بیشتر به افغانستان نه تنها با شعارهای صلح طلبانه و فریبکارانه اوباما در جریان مبارزت انتخاباتی سال 2008 مغایرت داشت، بلکه ضربه راهبردی سختی به دولت امریکا زد.

کاخ سفید از پیروزی در افغانستان به شدت ناامید گردیده است، این ناامیدی در ابعاد مختلفی ظاهرشده است. در حالی که بارک اوباما و جنرالهای آمریکایی سعی دارند مسیر موجود در افغانستان را درست و منطقی توصیف نمایند شهروندان آمریکایی خود را بازنده مطلق این میدان می دانند. این خود بدترین شکست برای کاخ سفید و ایالات متحده محسوب می شود. حتی رسانه های نزدیک به اوباما و حزب دموکرات نیز نتوانسته اند شهروندان آمریکایی را با دروغهای همیشگی خود در این خصوص قانع نمایند .خطاهای راهبردی بارک اوباما؛ رئیس جمهور امریکا در افغانستان بی شمار است و خطاهای اوباما صرفا جنبه ای تاکتیکی ندارد و باید آنها را به عنوان خطاهایی بنیادین و استراتژیک و راهبردی مورد توجه قرار داد. اوباما با اتخاذ راهبرد های نادرست در افغانستان خشم ملت افغانستان و حتی ملت خود را برانگیخته است. او نسبت به هشدارهای افرادی مانند برژِینسکی نیز

در این خصوص گوش فرا نداده و کماکان مسیر نا درست خود را طی کرده است. در این میان اوباما سعی دارد از بسیاری از خطاهای خود دفاع کند! این دفاع مضحک منجر به بدتر شدن وضعیت اوباما شده است. بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده امریکا و همراهانش سعی در توجیه خطای راهبردی خود در قبال افغانستان در خصوص اعزام سی هزار نیروی اضافه به خاک این کشور دارند. مقامات دولت اوباما همچنان درحال توضیح و توجیه راهبرد جدید امریکا در افغانستان هستند. واقعیت امر این است که شواهد و مستندات موجود جملگی پرده از شکست ایالات متحده در افغانستان بر می دارد و مذاکره دولت افغانستان با طالبان و حمایت ایالات متحده از این مذاکرات نیز در همین راستا صورت می گیرد .درخصوص مذاکره با طالبان نیز نیویورک تایمز می نویسد آمریکا و افغانستان نباید به آنها امتیاز زیاد بدهند بلکه در ابتدا باید آنها را مجبور کنند تا سلاح خود را زمین بگذارند و قانون اساسی افغانستان را بپذیرند. ‏اما آیا ایالات متحده قدرت چنین مانوری را دارد؟ پاسخ این سئوال مثبت نیست. این روزها ایالات متحده و نیروهای ناتو در کسوت بازند گان میدان افغانستان ظاهر شده اند ونمی توانند برای طرف مقابل خود یعنی طالبان شرط بگذارند.‏                               علیرضا صادقی

 

 

 

Comments are closed.