وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

از دیدار دو رییس جمهور  تا امیدهای تازه

از دیدار دو رییس جمهور تا امیدهای تازه

اشرف‌غنی؛ رییس جمهوری در سفرش به تهران با سید ابراهیم رییسی؛ رییس جمهوری جدید ایران دیدار کرد. در این دیدار که قبل از ظهر روز (پنج‌شنبه، 14 اسد) انجام شد، هر دو جانب در مورد گسترش همکاری و روابط میان دو کشور، بحث و تبادل نظر کردند.

رییس جمهوری جدید ایران، در این دیدار بر تداوم حمایت از دولت افغانستان و تلاش‌ها به‌خاطر اجماع منطقه‌ای برای صلح، تاکید کرده‌است. او همچنین حمایت خود را از مردم افغانستان برای حفظ جمهوریت و دستاوردهای گذشته ابراز داشته‌است.

رییسی گفته‌است: «از نظامی که حقوق تمام اتباع افغانستان به شمول اقلیت‌ها در آن حفظ گردد، حمایت می‌کنیم و همسایه‌ها به ویژه افغانستان جایگاهی بلند در سیاست خارجی ما دارند.»

اشرف‌غنی هم از کمک و همکاری ایران در عرصه‌های مختلف به افغانستان، ابراز امتنان داشته و بر همکاری‌های مشترک اقتصادی و گسترش مناسبات میان دو کشور تاکید کرده‌است.

به این ترتیب، افغانستان از معدود کشورهایی بود که در عالی ترین سطح در مراسم سوگند وفاداری دکتر سید ابراهیم رئیسی شرکت کرد.

این نشان دهنده علاقه ویژه رییس جمهوری به توسعه روابط دو همسایه محسوب می شود.

از سوی دیگر، آقای غنی می داند که تحول سیاسی در عالی ترین رکن قدرت اجرایی در جمهوری اسلامی ایران به چه معناست.

 

او به این امید به ایران سفر کرد که با رئیس جمهور جدید این کشور درباره همکاری های تازه در حوزه های مهم رابطه دوجانبه گفتگوهای مؤثر معنادار و سازنده ای انجام دهد.

 

اگرچه سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال مسائل افغانستان همواره بر ارکان ثابت و مستحکم استوار بوده است که حمایت از صلح و ثبات و تعیین سرنوشت سیاسی و امنیتی کشور به دست مردم از پایه های نیرومند آن محسوب می شود؛ اما سفر اشرف غنی؛ رئیس جمهوری به ایران مخصوصاً در شرایط حاد و حساس کنونی، حامل این پیام مهم است که همسایه شرقی جمهوری اسلامی ایران به قدرت ظرفیت و از همه مهمتر صداقت ایران برای کمک به افغانستان به منظور نجات از شرایط بحرانی کنونی، باورمند است.

آقای غنی در حالی که مدعیان حمایت استراتژیک از دولت افغانستان و قدرت های ریاکار غربی از پشت به او خنجر زده و او را تنها گذاشته اند، دست دوستی و حمایت به سمت کشورهای همسایه دراز کرده است.

با این حساب، دیدار مهم دو رییس جمهور در تهران انتظارها از ورود مؤثر جمهوری اسلامی ایران به مسائل افغانستان و کمک به تغییر معادلات جاری به نفع جبهه جمهوریت و مهمتر از آن، مردم افغانستان که قربانی اصلی بحران کنونی هستند را به شدت بالا می برد.

 

ایران از این قدرت برخوردار است که همان گونه که در عراق و سوریه جولان های لجام‌گسیخته گروه‌های تروریستی و نیروهای اهریمنی مزدور استعمار نو به منظور براندازی دولت های ملی را مهار کرد، ارتش و نیروهای مسلح دولتی را بر سرنوشت امنیتی آن کشورها مسلط نمود و صلاحیت تعیین سرنوشت را به توده‌های مردمی و اقوام و قبایل ساکنان آن کشورها بازگرداند، در افغانستان هم بدون شک از این ظرفیت برخوردار است و می تواند وضعیت کنونی را به میزان قابل توجهی به نفع نظام جمهوری و ارزش های مرتبط با آن، دگرگون کند.

جمهوری اسلامی ایران در عین حال از تجاربی برخوردار است که افغانستان در حال حاضر به شدت به آن نیاز دارد؛ تجربه استقرار امنیت ملی و مبارزه با تهدیدهایی که در برابر آن قرار دارد. تجربه ایجاد وحدت و همگرایی قومی و قبیله ای و جلوگیری از تجزیه طلبی و مرکزگریزی. تجربه ایجاد یک حاکمیت مستقر و مسلط بر سراسر کشور و تحکیم حاکمیت قانون با تبعیت تام همه اقشار اقوام و اقلیت ها از آن. تجربه برقراری رابطه مشروع و مبتنی بر منافع و احترام متقابل با کشورهای همسایه و منطقه و جهان. تجربه بازسازی اقتصادی پس از ویرانی های سرسام آور ناشی از جنگ، و در نهایت، تجربه مواجهه معقول با تهدیدهای پایدار از سوی دشمنان دور و نزدیک.

با در نظر داشت این موارد، سفر اشرف غنی؛ رئیس جمهوری به تهران و دیدار او با سید ابراهیم رئیسی؛ رئیس جمهوری منتخب جمهوری اسلامی ایران می‌تواند سرآغاز فصل تازه‌ای از روابط دوستانه و تاریخی میان دو کشور همسایه باشد.

 

این البته نیازمند همکاری های صادقانه با تعدیل برخی سیاست های بحث برانگیز و تنش آلود است.

 

در این میان تا آنجا که به دولت افغانستان مربوط می شود تقویت همگرایی منطقه‌ای و ایجاد ارتباطات گسترده و همکاری های مؤثر با همسایگانی که از تحولات جاری در افغانستان نگرانی دارند و قدرت گیری طالبان و گروه‌های ضد دولتی دیگر از جمله داعش را به نفع خود نمی دانند و آن را تهدیدی مستقیم علیه امنیت ملی خویش ارزیابی می‌کنند نیاز مبرم و حیاتی کشور به حساب می آید.

اکنون که غرب و در رأس آن امریکا دولت افغانستان را تنها گذاشته و به تعهدات دوجانبه با آن خیانت کرده است و از طریق امضای توافقنامه استعماری صلح با یک گروه‌ ضد دولتی آنها مشروعیت و قدرت بخشیده، کابل هیچ راهی جز ایجاد بلوک های استراتژیک تازه با مشارکت کشورهای همسایه و منطقه و قدرت های ضد تروریستی دیگر ندارد.

در این میان، جمهوری اسلامی ایران با در نظر داشت جایگاه و قدرت منطقه ای و بین المللی و ظرفیت های گسترده ای که از آن برخوردار است گزینه ای مناسب برای دولت افغانستان محسوب می شود.

نکته مهم تر اینکه کابل می تواند از الگوی ایجاد رابطه راهبردی پایدار با تهران به منظور گسترش ارتباطات خود با دیگر کشورها منطقه و جهان بدون نیاز به حمایت های مستقیم نظامی و اقتصادی غرب استفاده کند و به این ترتیب بر وضعیت بحرانی جاری غلبه یابد، استقرار و اقتدار خود را بازیابد و از اهداف اصولی و ارزش ها و دستاوردهای ۲۰ ساله اخیر در برابر موج ویرانگر جنگ و خیز بلند طالبان برای سقوط و سلطه، صیانت کند. (آوا)

Comments are closed.