وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

هشدار طالبان به ترکیه: ادامه حضورتان به معنای اشغال است و در برابر آن ایستادگی می کنیم

 

طالبان با هشدار به ترکیه گفته است که حضور نیروهای خارجی در افغانستان از هر کشوری که باشند، اشغال محسوب می شود و در برابر آن ایستادگی خواهند کرد.

در حالی که با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، گفته شده که ترکیه مسئولیت تامین امنیت میدان هوایی کابل را بر عهده خواهد گرفت، طالبان گفته است که ادامه حضور ترکیه در افغانستان، دوام اشغال کشور است.

طالبان روز (سه شنبه، 22 سرطان) در اعلامیه ای گفته که تصمیم ترکیه برای حضور در افغانستان یک گام ناسنجیده و عمل خلاف تمامیت ارضی، منافع ملی و استقلال افغانستان و مردم این کشور است.

در اعلامیه‌ این گروه آمده است که در توافق‌نامه‌ دوحه که وزیر خارجه‌ ترکیه نیز در مراسم امضای آن حضور داشت، بر خروج تمامی نیروهای خارجی از افغانستان فیصله شده بود.

طالبان گفته که مردم افغانستان روابط تاریخی، فرهنگی و مذهبی با ترکیه دارند، اما ادامه‌ اشغال سبب می‌شود که نفرت و احساس دشمنی را در افغانستان علیه مقام‌های ترکیه برانگیزد و به روابط دوجانبه نیز آسیب بزند.

در اعلامیه طالبان به ترکیه هشدار داده شده است که اگر در تصمیم خود تجدید نظر نکند، چنان‌که در برابر نیروهای خارجی جنگیده‌‎اند، در برابر آن‌ها نیز می‌رزمند.

طالبان از ترکیه خواسته‌اند که از این فیصله دست بردارند که به نفع ترکیه و افغانستان نیست.

این گروه افزوده است که پیش از این ترکیه تعهد کرده بود که خلاف رضایت طالبان تصمیمی نمی‌گیرد، اما به این تعهد عمل نکرده است.

این درحالی است که رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه در ۱۸ سرطان رسما تأیید کرده بود که درباره‌ی چگونگی مسئولیت ترکیه در افغانستان و این‌که ترکیه کدام مأموریت را می‌تواند بپذیرد، تصمیم‌گیری کرده‌اند.

 

Comments are closed.