وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

معرفی شهید دکتور محمد عاطف


تولد و زنده گی ابتدایی:
دکتور شهید محمد عاطف، شخصیت برازنده کشور، در ولایت تخار در شمال کشور دیده به جهان گشوده بود و تعلیمات ابتدایی خویش را در زادگاه خویش به پیش برده و پس از کودتای هفت ثور بسوی تعلیمات دینی رو نموده و در مدارس سنتی تخار و کندز به فراگیری علوم اسلامی ادامه داده بود.
شهید دکتور عاطف سالیان درازی به حیث یک استاد موفق در دانشگاه های معروف کشور به خدمت علم و عالم پرداخت و در کنار سایر فعالیت های علمی و دعوتی، تحصیل خویش را تا مرحله دکتورا نیز ادامه داد.
شخصیت علمی شهید دکتور عاطف:
استاد عاطف چهره شناخته شده در عرصه های علم، تحقیق، تدریس، اداره، دعوت، فرهنگ، سیاست و خدمات اجتماعی بوده و سخنران خوب با اسلوب بسیار شیوا و روان بود.
استاد علاوه بر هردو لسان ملی کشور(پارسی و پشتو) بر زبان عربی مسلط بوده و با زبان های اردو و انگلیسی نیز آشنایی داشت.
شهید دکتور محمد عاطف در بهار ۱۳۶۵ هـ ش، راهی دیار هجرت شد ه و در شهر پشاور پاکستان همچو صد ها هزار افغان دیگر، مسکن گزیدند، در آغاز سال ۱۳۶۸ هـ ش شامل انستیتوت امام ابی‌حنیفه در دیار هجرت گردیده و در آن جا مرحله ثانوی تعلیم خود را تکمیل نمود، سپس شامل پوهنځی اصول الدین (تعلیمات اسلامی) پوهنتون دعوت و جهاد گردیدند.
شهید دکتور عاطف در سال ۱۳۷۱ هـ ش از پوهنځی مذکور به درجه عالی فارغ گردیده و در همان سال به حیث استاد در دیپارتمنت عقیده و فلسفه شامل کدر علمی پوهنتون دعوت و جهاد گردیدند که تا سال ۱۳۷۶ هـ ش با همه نشیب ‌وفرازهایی که پوهنتون مذکور داشت، همکار علمی آن بوده و بعد از سقوط پوهنتون دعوت و جهاد، در مقاطع مختلف و برای مدت‌ها با پوهنتون ‌های عبدالله بن مسعود (پوهنتون تخار)، پوهنتون هیواد و پوهنتون افغان در دیار هجرت همکاری ‌های علمی و تدریسی داشته اند و با استفاده از همین فرصت، درجه علمی ماستری خود را در زبان و ادبیات عربی از پوهنتون پنجاب در لاهور پاکستان به دست آورد.
سپس استاد شهید مرحله بعد از ماستری (ام فل) را که مقدمه مرحله دکتورا شمرده می‌شود، در رشته مقارنه ادیان در پوهنتون پشاور پاکستان به سر رسانید که در جریان تحصیل، مسؤولیت اداره مرکز فرهنگی اسلامی افغانستان به حیث یک نهاد فرهنگی و دعوتی افغانهای مهاجر در پاکستان را از سال ۱۳۷۸ هـ ش الی ۱۳۸۳ هـ ش بدوش داشت.
پس از تحولات سیاسی و نظامی در افغانستان و برگشت اکثریت مهاجران به کابل که عده یی از دردمندان راه دعوت، نهادی بنام جمعیت اصلاح و انکشاف اجتماعی افغانستان را تأسیس کردند، استاد شهید از سوی شورای موسسان این جمعیت به کابل فرا خوانده شد و مسؤولیت ریاست جمعیت اصلاح افغانستان را بدوش گرفت که تا آخرین لحظات عمرش و تا لحظه ایکه از سوی دشمن زبون به شهادت رسید، این مسؤولیت سترگ را صادقانه به پیش برد.
به حیث رئیس شورای مرکزی جمعیت اصلاح:
شهید استاد محمد عاطف سالیان متمادی را به حیث رئیس پوهنتون سلام فرع کندز و مسؤول جمعیت اصلاح در زون شمال شرق کشور در راستای پخش و نشر علم و دعوت به خدمت پرداخت و هزاران هزار جوان در ولایت های کندز، تخار و مناطق همجوار از فیض دانش وی بهرمند شدند. سپس در اواخر سال 1396 خورشیدی، پس از برگزاری انتخابات دوره یی شورای مرکزی جمعیت اصلاح افغانستان، به حیث رئیس شورای مرکزی جمعیت اصلاح افغانستان، در خدمت علم و دعوت قرار داشت.
شهید دکتور محمد عاطف بحیث رئیس شورای مرکزی جمعیت اصلاح افغانستان، مسؤولیت خویش تا دم شهادتش در راه الله متعال، با اخلاص، امانت، از خود گذری، جدیت و متانت ادای رسالت کرد. انا لله و انا الیه راجعون، روحش شاد و یادش گرامی باد!
آرمان های استاد شهید دکتور محمد عاطف ـ رحمه الله ـ
• بازسازی و توسعه ی مادی و معنوی کشور، در چارچوب فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی، فکری و اجتماعی.

• نهادینه سازی ارزش‌های اسلامی در جامعه و حفظ دستاوردهای اصیل فرهنگی کشور.
• ایستادګی و مقاومت در برابر تهاجم ګسترده ی فکری، فرهنگی و اخلاقی بیگانگان بر افغانستان و جهان اسلام.
• حاکمیت صلح، همزیستی انسانی و برادری در جامعه افغانی و ازبین بردن هر گونه اندیشه های متعصبانه و تفرقه ‌انگیز درجامعه.
• اِحیای اِحساس مسؤلیت پذیری در قبال تربیه کادر های علمی و فنی که در بازسازی مادی و معنوی جامعه سهم فعال داشته باشند.
• تربیت فکری نسل جوانِ کشور بر اساس جهان‌بینی اسلامی؛ نسلی که بتواند رستاخیز اجتماعی کشور را به سوی آینده سعادتمند مادی و معنوی رهبری کند.

Comments are closed.