وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

از نشست جینوا تا تعهد جامعه جهانی برای کمک افغانستان

در دومین و آخرین روز نشست جینوا ۲۰۲۰ برای افغانستان وزارت مالیه می گوید تا کنون حدود ۶ میلیارد دالر امریکایی برای ۴ سال آینده افغانستان از سوی جامعه جهانی کمک ها اعلان شده است.
مسجدی، سخنگوی وزارت مالیه در پیام ویدیویی گفته است که کشورهای کمک کننده تا حال کمک های شان را به صورت یک‌ساله، سه‌ساله و چهارساله با افغانستان اعلام کرده اند.
مسجدی افزوده کمک های اعلام شده از سوی جامعه جهانی تاکنون حدود ۶ میلیارد دالر امریکایی است و کمک کننده های بزرگ مانند آیالات متحده امریکا، عربستان سعودی، بانک جهانی و بانک انکشاف آسیایی تا آخر امروز کمک های شان را اعلان می کنند.
به گفته او هند بند شاه‌توت در کابل را می‌سازد، سویدن کمک ۹۳۲ میلیون دالری‌اش را به افغانستان که از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۴ ادامه می دهد، آسترالیا ۲۰۰ میلیون دالر استرالیایی، ناروی ۷۰ میلیون دالر، دنمارک ۶۴ میلیون دالر، هالند ۲۲۰ میلیون دالر، کانادا۲۷۰ میلیون دالر، بریتانیا سالانه ۱۵۵ میلیون پوند، چاپان ۷۲۰ میلیون دالر، پاکستان یک میلیارد دالر و اتحادیۀ اروپا یک میلیارد دالر در چهار سال آینده به افغانستان کمک می کنند.
دومین روز نشست جینوا با سخنرانی رییس جمهور غنی و نمایندگان شماری از کشورها و نهاد های بین المللی نیز همراه بود. رییس جمهور در این نشست از حکومت فنلند و ملل متحد به خاطر فراهم آوری شرایط برای برگزاری نشست و از شرکای افغانستان و سازمان های بین المللی و از حمایت های دوامدار سازمان ناتو از نیروهای امنیتی و دفاعی در راستای مبارزه با تروریزم، سپاسگزاری کرد. غنی افزود: «از تعهد ثابت قدم جامعه بین المللی با افغانستان بخاطر مبارزه با ویروس کرونا نیز ابراز امتنان کرده، کنفرانس امروزی نتیجه تلاش‌های مشترک افغانستان و همکاران بین‌المللی‌اش و نتیجه پروسه‎های مملو از همکاری و تعامل می‎باشد».
او با بیان اینکه رویکرد افغانستان بر سه اصل صلح‎سازی، دولت‎سازی و مارکیت سازی استوار است خواستار دوام همکاری ها شد.
رییس جمهور با اشاره بر اینکه اولویت مهم مردم افغانستان، تامین صلح پایدار است، گفت که رسیدن به هدف مطلوب که همانا یک افغانستان مستقل، متحد و دموکراتیک در صلح با خود، منطقه و جهان که توانایی حراست و توسعه دستاوردهای دو دهه گذشته را دارد، دیدگاه مشترک مردم و حکومت افغانستان و جامعه جهانی را تشکیل می‌‎دهد.
غنی خاطرنشان کرد که تیم مذاکراتی حکومت در دوحه روی صلح کار می کند و مسؤولیت پیشبرد این روند در حال حاضر بر دوش تیم‌های مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان است.
او تاکید کرد که افغانستان از خود تعهد، شجاعت و اراده نشان داده و با وجود افزایش خشونت‎‌ها، از ماه فبروری بدینسو نیروهای خویش را در میدان های جنگ در وضعیت دفاعی نگه داشته و نیز روی آزادی پنج هزار زندانی طالب که محکوم به جرایم سنگین علیه بشریت بودند، موافقت کرده است.
رییس جمهور ایجاد شرایط رفاه، کاهش فقر، بهبود وضعیت معیشتی مردم و اشتغال‌زایی را اقداماتی برای برقراری صلح پایدار دانست و گفت که مارکیت سازی و دولت سازی رابطه جدایی‌ناپذیر با اعمار صلح دارند.
غنی تصریح کرد که تقریبا نیمی از جمعیت افغانستان در یک دموکراسی نوپا متولد شده و رشد کرده اند و آنان بر اختلافات نسل‌های گذشته غالب شده و یک صدای منسجم و هدف مشخص در دموکراسی پیدا کرده اند.
او از همکاران بین المللی افغانستان خواست که با دولت افغانستان کمک کنند تا با امکانات کمتر، کار بیشتر را انجام دهد.
از سوی هم آنتونیو گوتیرش، سرمنشی ملل متحد در سخنرانی‌ آنلاین‌اش از تداوم میزان بلند خشونت‌های در افغانستان نگرانی کرد و حملات بر غیرنظامیان به ویژه شاگردان مکاتب را شنیع خواند. او گفت: «من برای نجات جان مردم و جلوگیری از گسترش بیشتر کووید۱۹ بر دو برابرشدن تلاش‌ها برای آتش‌بس فوری و بدون قید و شرط تاکید می‌کنم. این یک زمینه مناسب را برای مذاکرات صلح افغانستان در دوحه خلق می‌کند و یک فرصت مهم برای تحقق آرزوهای دیرینه مردم افغانستان است».
گوتیرش تاکید کرد که مردم افغانستان با چالش‌های جدی، از جمله جنگ، فقر و تطبیق نابرابر حاکمیت قانون روبرو هستند و از کشورهای همسایه و شرکای افغانستان خواست که با استفاده از این فرصت‌های همکاری، سهم خود را در ساختن آیندۀ صلح‌آمیز و مرفه انجام دهند. اینکه سرانجام این کمک ها چه خواهد شد، جامعه جهانی چقدر به تعهدات شان پابند می مانند و آیا تضمینی برای حیف و میل نشدن کمک ها مانند کمک های قبلی وجود دارد یا خیر، با گذشت زمان روشن خواهد شد.

Comments are closed.