وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

ازبیکستان آمادگی خود برای میزبانی گفتگوی صلح میان حکومت و گروه

هیأت ازبیکستانی در دیدار از افغانستان اعلام کرده‌ که این کشور آماده است تا گفتگوی صلح میان حکومت افغانستان و گروه طالبان را در شهر سمرقند میزبانی کند.
بر اساس اعلامیه ارگ ریاست جمهوری، هیأت عالی رتبه جمهوری ازبیکستان که در ترکیب آن ویکتور محمودوف، مشاور امنیت و عبدالعزیز کاملوف، وزیر خارجه آن کشور نیز شامل هستند، به روز یکشنبه، 11 حمل به افغانستان آمدند و با محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور، دیدار و گفتگو کردند.
این هیأت به رئیس جمهور غنی گفته‌ ، در صورتی که طالبان آماده مذاکره مستقیم با حکومت افغانستان شود، ازبیکستان آماده است تا در سمرقند مذاکرات میان دو طرف را میزبانی کند. آنها همچنین حمایت خود را از پروسه صلح به رهبری و مالکیت افغانستان، اعلام کرده‌اند.
ارگ ریاست جمهوری نوشته است که رئیس جمهور غنی از آمادگی ازبیکستان برای میزبانی مذاکرات صلح میان حکومت و گروه طالبان قدردانی کرده و شهر سمرقند را “میراث فرهنگی مشترک” دو کشور توصیف کرده است.
آقای غنی گفته است که تمرکز افغانستان روی افزایش«همکاری‌های منطقه‌ای» است و این کار باعث به وجود آمدن ثبات در منطقه می‌شود.
عبدالعزیز کاملوف، وزیر امور خارجه ازبیکستان در دیدار با صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجه کشور نیز اعلام کرده کشورش که برای میزبانی مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و گروه طالبان آمادگی دارد و همچنین راهکار کشورش را برای آوردن صلح و زمینه‌سازی گفتگوهای مستقیم دولت افغانستان و گروه طالبان، توضیح داده است.
وزیر خارجه ازبیکستان در این دیدار تأکید کرده که کشورش در تمام عرصه‌ها، به ویژه پروژه‌های توسعوی، آموزشی، راه آهن و برق، با افغانستان همکاری می‌کند.
صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجه کشور، ازبیکستان را «دوست بسیار خوب و قابل اعتماد» برای افغانستان توصیف کرده و خواستار عملی شدن پروژه‌های برق سرخان –پل‌خمری و راه آهن مزار شریف – هرات شده است.
وزارت امور مالیه کشور نیز اعلام کرده که محمد همایون قیومی، سرپرست وزارت مالیه با بدرالدین عابدوف، معین وزارت سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی جمهوری ازبیکستان دیدار کرده و در مورد امور گمرکات، سکتورهای نساجی، انرژی، معادن، نفت و گاز، خط آهن، تجارت و ترانزیت، تحصیلات عالی و زراعت، بحث و گفتگو کرده‌اند.
وزار مالیه همچنین گفته است که مقامات دو کشور بعد از دیدار شان سه تفاهمنامه در عرصه فعال سازی مجدد تأسیسات نساجی افغانستان، معادن و جیولوژی، همکاری‌ها میان اتاق‌های تجارت بین‌المللی دو کشور و سند تخنیکی تشریک معلومات گمرکی دو جانبه را، امضا کردند.
جلسه مشاوران امنیتی دو کشور
شورای امنیت ملی نیز اعلام کرده که حمدالله محب، مشاور امنیت ملی کشور با ویکتور محمودوف، مشاور امنیت ملی ازبیکستان دیدار و هردوی آنها جلسه کمیسیون امنیتی دو جانبه را، رهبری کردند.
بر اساس اعلامیه شورای امنیت ملی، در این دیدار دو طرف روی مبارزه مشترک با افراطیت، قاچاق مواد مخدر، همکاری‌های مرزی و همکاری‌های صحی در چهارچوب نهادهای امنیتی دو کشور «بحث‌های عملی» کردند.
همکاری در امر مبارزه با تروریزم منطقوی و جهانی، بخشی دیگر از صحبت‌های مشاوران امنیت ملی دو کشور بوده است.
افغانستان و ازبیکستان در سال‌های اخیر روابط خود را گسترش داده‌اند و علاوه بر همکاری‌های امنیتی، همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور نیز در حال افزایش است. این کشور همچنین یکی از بزرگترین صادرکنندگان برق به افغانستان است.

ازبیکستان آمادگی خود برای میزبانی گفتگوی صلح میان حکومت و گروه طالبان را اعلام کرد

Comments are closed.